Udland

Overblik: Det ved vi - og det mangler vi at få svar på

Efter MS804 forsvinden mangler vi stadig at få svar på nogle vigtige spørgsmål.

EgyptAir oplyste 5.15 torsdag morgen, at man havde mistet et fly fra radaren.

Det græske forsvarsministerium kunne tidligere meddele, at MS804 styrede kraftigt til højre og dykkede hurtigt fra 37.000 fods højde til 10.000 fod.

Her er hvad vi foreløbigt ved:

  • Flyet MS804 var på vej til Kairo i Egypten fra Paris Charles de Gaulle i Frankrig.
  • Flyet lettede klokken 23.09.
  • Man mistede kontakten med flyet klokken 2.30. Det skulle være landet i Kairo 45 minutter senere.
  • Flyet var en Airbus A320.
  • MS804 havde 66 personer om bord - 56 passagerer og 10 besætningsmedlemmer.
  • Flyet forsvandt fra radaren i 11 kilometers højde omtrent 16 kilometer inde i egyptisk luftrum.
  • Flyet havde været i luften i tre timer og 40 minutter inden det forsvandt.
  • Det var flyets femte tur den dag.
  • Man har ikke modtaget nødopkald fra piloterne - to timer efter man mistede kontakt med flyet, modtog myndighederne et nødopkald - muligvis fra en af flyets nødtranspondere.
  • Borgerservice er ikke bekendt med, at der skulle være danskere om bord.
  • EgyptAir har meddelt at 30 egyptere, 15 franskmænd og en brite meldes savnet. Derudover er personer fra Irak, Portugal, Belgien, Kuwait, Saudi Arabien, Chad, Canada og Sudan meldt savnet. Derudover de 10 kabineansatte inklusive to piloter.
  • EgyptAir fortæller, at piloten har 6.275 flyvetimer bag sig - co-piloten 2.766 flyvetimer.
  • Egyptisk militær har ifølge nyhedsbureauet AFP bekræftet, at man har fundet vragrester fra MS804. Det beskrives på flere medier, at man har fundet flysæder og bagage flydende rundt i Middelhavet.
  • Data viser ifølge CNN, at røgalarmen ombord på EgyptAir-flyet gik i gang, få minutter inden det styrtede ned torsdag.

Det mangler vi at få svar på:

  • Årsagen til flyets forsvinden. Flere eksperter har nævnt, at en teknisk eller mekanisk fejl ikke kan få et fly til at forsvinde så pludseligt. Forhenværende præsident for Det Franske Bureau for Flyulykker Jean-Paul Troadec siger til Europe 1, at 'det mest sandsynlige er en eksplosion om bord på flyet'.
  • Sikkerhedsforanstaltningerne forud for afgangen fra Paris. Om sikkerheden var i orden inden flyet gik i luften, er et af de centrale punkter, når ansvaret for ulykken skal placeres.
  • Er der overlevende? Det virker usandsynligt, men for de pårørende, der lige nu befinder sig i Paris og Kairo, er dét det vigtigste spørgsmål lige nu.

Minutterne inden EgyptAir-fly forsvinder

    1. EgyptAirs fly MS804 flyver på turen fra Paris til Kairo ind over græsk luftrum, hvor de får tilladelse til at fortsætte.

    2. Ankommer til næste luftkontrol og får lov til at forlade græsk luftrum. Piloten skulle efter sigende være i godt humør og takke på græsk.

    3. Athens luftkontrol forsøger at kontakte flyet for at overdrage informationer om skiftet fra Athens luftrumskontrol til Kairos.

      På trods af gentagende forsøg på kontakt, er der intet svar.

    4. Flyet befinder sig ved udgangen af græsk luftrum.

    5. Her forsvinder signalet - syv sømil syd/sydøst fra næste kontrolpunkt.
      Der kom med det samme assistance fra det græske luftvåben, der prøvede at spore flyet på en radar - uden held.

    6. Eftersøgningen bliver indledt, oplyser Kairos flyinformation.

    7. EgyptAir og græske myndigheder bekræfter, at der er fundet vragdele fra flyet syd for den græske ø Karpathos i Middelhavet.