Får flyveforbud i Norge og Storbritannien - men i Danmark flyver den videre: Super Puma involveret i flere ulykker
Eurocopter (EC) 225, der også kaldes Super Puma, har været involveret i en række ulykker og nødlandinger. I Danmark bruger et selskab i Esbjerg EC225.
CHC Helikopter Service har bekræftet overfor det norske telegrambureau NTB, at det var en af selskabets EC225-helikoptere, der var involveret i helikopterstyrtet ved øen Turøy udenfor Bergen i Norge, hvor 13 mennesker har mistet livet.
De norske luftfartsmyndigheder har netop, ifølge Reuters, nedlagt forbud mod al flyvning med flytypen i Norge. Storbritanniens luftfartsmyndighed har også suspenderet flyvninger med helikopter-typen, skriver nyhedsbureauet Reuters. I Danmark bruger et enkelt selskab, DanCopter i Esbjerg, helikoptertypen EC225, og her fortsætter flyvningerne med flytypen.
EC225, der også er kendt som Super Puma - bliver bygget af Airbus Helicopters, tidligere Eurocopter, der har hovedkvarter i Marseille i Frankring.
Super Puma har været involveret i flere ulykker
Ifølge NRK har flytypen været involveret i en række ulykker og nødlandinger i Norge, siden den blev registreret i Norge i august 2009.
I Danmark er det kun selskabet DanCopter A/S i Esbjerg, der flyver med EC225.
- Det er korrekt, at vi er de eneste i Danmark, der flyver med EC225. Vi har tre af typen i DanCopter i Danmark, og foreløbig flyver vi videre med dem. Lige nu er vi i tæt kontakt med producenten og med de danske luftfartsmyndigheder og følger situationen, siger Lars-Henrik Thorngreen, administrerende direktør for DanCopter til TV 2.
I Trafikstyrelsen bekræfter Kim Voigt Østrøm, pressechef i Trafik- og Byggestyrelsen at de danske luftfartsmyndigheder ikke har nedlagt forbud mod flyvninger med EC225 - her følger man situationen og de danske myndigheder ved endnu ikke om ulykken i Norge skyldes en menneskelig fejl.
Helikoptertypen EC225, der kan rumme 19 passagerer og to besætningsmedlemmer, bliver leveret direkte fra fabrikanten i Marseille, siger norsk luftfartstilsyn ifølge NRK.
En norsk ekspert siger til norsk TV 2, at hvis det er korrekt som vidner har rapporteret, at rotoren rev sig løs fra resten af helikopteren inden styrtet, er det formentlig fordi gearkassen er gået i stykker.
- Jeg kan ikke huske, at det er sket tidligere. Det betyder formentlig, at der har været et stort svigt i gearkassen, som er stoppet, og så er energien i rotorsystemet så stor, at rotoren faktisk kan forlade hekikopteren, siger den norske luftfartsekspert og pensioneret helikopterpilot Per Gram til norsk TV 2.
Han sammenligner situationen med et fly, som mister vingerne.
- Så styrter det øjeblikkeligt, siger han.
Grønt lys i juli 2013 efter flyveforbud i ni måneder
I oktober 2012 fik 10 EC225-helikoptere i Norge flyveforbud efter at EC225-helikoptere havde været involveret i to nødlandinger på kort tid.
Ifølge det norske medie Teknisk Ukeblad var der konstateret brud på akslen i hovedgearkassen på begge de to helikoptere, der måtte nødlande. Den ene af de to helikoptere måtte nødlande syd for Shetlands-øerne, efter olietrykket i hovedgearkassen var forsvundet.
I maj 2012 måtte en anden EC225 nødlande i havet ud for Aberdeen i Skotland, efter alarmen for et defekt nødsmøre-system var gået.
Men i juli 2013 gav den europæiske luftfartsmyndighed EASA grønt lys for at flytypen kunne flyve igen. På det tidspunkt havde EC225-helikopterne været grounded i ni måneder. I april 2014 godkendte EASA en ny og permaent teknisk løsning for EC225 - helikopteren havde fået en nydesignet hovedaksel, skrev Teknisk Ukeblad.
Norsk luftfartstilsyn siger til NRK, at man gennemførte et tilsyn hos værkstedet hos CHC, hvor den forulykkede helikopter kom fra, i november 2015. Sidste hovedtilsyn hos selskabet er gennemført i september 2014, mens der er gennemført basetilsyn i 2015 og 2016. Der er gennemført økonomitilsyn i juni 2015.
Men den helikopter der styrtede, har for nylig fået udsat service to gange. Det bekræfter det norske luftfartstilsyn overfor VG.