Prince storsælger efter sin død: Mit lager var udsolgt på en halv time

Efter verdensstjernens død er hans musik eftertragtet som aldrig før. I USA har Prince i øjeblikket indtaget alle ti pladser på Itunes’ top ti.

Det er en underdrivelse at konstatere, at det gik stærkt i pladeforretningen Village Music World i timerne efter Princes død. Bulletinen om musiklegendens bortgang havde knapt ramt nyhedsbureauerne, før de første fans stod i butikken på Manhattan og forlangte dét, der efter de musikalske superstjerners død forvandles til sort guld: Vinyl.

- Jeg havde 39 vinylplader med Prince på lager, og de var væk på en halv time. Og der kom 600 telefonopkald fra kunder i minutterne efter hans død blev annonceret. Det var nærmest chokerende - alt på Prince-hylden forsvandt på ingen tid, fortæller butiksejer Jamal Alnaser.

I sine 25 år i pladeforretningen har han set fænomenet gentage sig igen og igen. En superstjerne dør, og newyorkerne gør det samme som resten af verden: Svælger i musikalske mindelser om alt fra de første diskoteksvrik til den sidste nat med eksen, mens de synger med på den afdøde kunstners ellers godt hengemte vers.

Jamal Alnaser fik hurtigt udsolgt af Prince-plader.
Jamal Alnaser fik hurtigt udsolgt af Prince-plader. Foto: Birgitte Borup / Birgitte Borup

Men de seneste år har han set en tendens til, at nostalgien skal udleves på den pladespiller, som de gamle hits oprindeligt blev produceret til.

- Bedst som mange troede, at alle pladeforretninger ville dø, blev vinylpladen trendy igen. Det er sket over de seneste år - musikelskere vil have vinyl, og når deres helte dør, går det helt amok, konstaterer han.  

Hele top ti

Den fællesmusikalske sorg dyrkes også i stor stil digitalt. Tidligt lørdag optager Prince alle ti pladser på top ti over de mest populære sange på den amerikanske version af Itunes. Storhittet Purple Rain figurerer sågar både på 1. og 9. pladsen i to forskellige versioner. På albumlisten fylder Prince stort set lige så meget, og hans musikalske herredømme fra det hinsides synes totalt. 

Der står Prince på alle ti pladser på den amerikanske udgave af musiktjenesten iTunes top-ti.
Der står Prince på alle ti pladser på den amerikanske udgave af musiktjenesten iTunes top-ti. Foto: Scanpix/Reuters/Screendump / Scanpix/Reuters/Screendump

En af dem, der i disse dage går rundt med Princes blanding af funk og R’nB som fast element i ørerne, er Sam Castrillio.  Da TV2 møder ham på gaden i New Yorks West Village-kvarter, har han lige lagt vejen forbi Itunes for at hente sangen “Old friends 4 sale”, som han lytter til mens han mindes sit musikalske idol, meget passende iklædt lilla skjorte.

- Prince var en stor inspiration for mig, både hans musik og hans livshistorie. Han havde et tumultarisk forhold til sin stedfar, og da jeg fandt Prince i 15-års alderen, havde jeg selv et svært forhold til min far. Så jeg har altid følt et broderskab med ham, siger han og tilføjer det, de fleste lader til at være enige om:

- Verden har mistet et musikalsk geni. Han tog funk og pakkede det ind i R’nB. Når jeg ser på Bruno Mars i dag, er han gjort af det samme stof, men Prince er the real deal.  

Bekæmpede musikindustrien

Prince brugte store dele af sin karriere på at bekæmpe den musikindustri, som hans eget pladesalg sikrede millioner og atter millioner i indtjening. Hans strid med pladeselskabet Warner Brothers blev legendarisk, da Prince i 1993 i protest nægtede at bruge sit navn og skiftede det ud med et symbol, fordi selskabet fastholdt ham i en kontrakt, der efter hans mening var rigid.

Sidenhen så han sig rasende på streamingtjenesterne, som han mente flåede pengene op af lommen på artisterne. Af samme grund findes hans musik kun i begrænset omfang på populære tjenester som f.eks. Spotify. 

Derfor kan det næsten virke som en cadeau til den lille mand i lilla, at internettets musikalske lyksaligheder ikke er nok til at tilfredstille hans enorme fanskare her efter hans død. Efterspørgslen på den old school, men også retrosmarte vinylplade med Prince på coveret er enormt, ikke bare i New York, men i hele landet.

Et opkald til Alliance, der er en af USAs største distributører af musik, bekræfter at amerikanerne både sørger gennem headsettet på gaden og hjemme ved pladespilleren.

- Vi kan slet ikke producere nye Princeplader i det omfang, de efterspørges, så der er ventetid på alt mellem et par uger op til flere måneder, siger distributionsansvarlig Cinelle Vicary til TV2 fra Kentucky.

Hun har ikke overblik over antallet, men siger at det drejer sig om “mange tusinde” bestillinger og at det især er pladerne “Purple Rain” og “1999”, der sender pladepresserne på overarbejde, og tilføjer, at det ikke kommer bag på hende. Andre superstjernes død har haft samme effekt.

- Da David Bowie døde for nogle måneder siden, var efterspørgslen på vinyl den største nogensinde, konstaterer hun.

I pladeforretningen på Manhattan har Jamal Alnaser sat “When Doves Cry” på, måske for at inspirere kunderne til at købe de få Prince-CD’er, han stadig har på lager. Men de er sværere at sælge, da de hverken har internettets digitale komfort eller vinylets dragende sug af retro-coolness. Endnu da. 

- En vinylplade er mere end lyd. Den er lækker at røre ved og dufte til. Du kan spinne den. Du føler, du står med kunst mellem hænderne. Sådan bliver det aldrig med en CD, forklarer han.

Prince er nået til “Little Red Corvette” i højtalerne. Afspillet på en af de CD’er, der i øjeblikket er fanget i en mellemtid. For gammel til at være smart og for ung til at være retro.

For Prince var det anderledes. Han var funky til det sidste.