Udland

Det ved vi nu om flystyrtet i Egypten - og det mangler vi at få svar på

Et passagerfly med 224 mennesker om bord lettede om morgenen lørdag 31. oktober klokken 05.58 lokal tid fra turistområdet Sharm el-Sheikh i den sydlige ende af Sinai-halvøen i Egypten. Flyets destination var Sankt Petersborg i Rusland.

22 minutter senere, 06.20, forsvandt flyet fra radarskærmene. Senere skulle det vise sig, at flyet var styrtet i det nordlige Sinai og at alle 224 mennesker om bord var døde.

Det ved vi om styrtet

Flyet var i en højde på 31.000 fod, eller 9.450 meter, da det forsvandt fra radarskærmene. Kort forinden havde det foretaget en uforklarlig stigning i højde, som illustreres i figuren nedenfor. Flyets hastighed faldt desuden voldsomt, kort inden radarsignalet forsvandt.

Vraget af flyet blev fundet i to adskilte stykker, og ligene af de 224 passagerer blev fundet helt op til to kilometer fra hinanden. Ifølge de russiske luftfartsmyndigheder er flyet blevet revet over, mens det var i luften.

Inden styrtet skulle piloten have meldt over radioen, at han oplevede tekniske problemer, og at han ville forsøge at nødlande.

Det ved vi om årsagen

Ifølge luftfartseksperter er det højst usædvanligt, at et fly styrter, når det har nået sin flyvehøjde, sådan som Flight KGL9268 havde.

Det lyder fra Metrojet, at det umuligt kan være tekniske problemer, der er skyld i flystyrtet.

- Flyet var i fremragende stand. Vi udelukker tekniske fejl og enhver fejl begået af besætningen, sagde Metrojets talsperson Alexander Smirnov mandag på et pressemøde.

Alexander Smirnov siger, der i stedet må være tale om "mekanisk sammenstød," - altså, at flyet skulle være blevet ramt af noget udvendigt. Det afviser en kilde i den egyptiske del af efterforskningen dog ifølge Reuters.

Det peger på terrorisme

Terrorgruppen Sinai Province, som hører til Islamisk Stat, tog allerede lørdag ansvaret for styrtet.

Men både den russiske og den egyptiske regering har modsat flere gange gentaget, at der ikke er tale om terrorisme. Egyptens Sisi var så sent som tirsdag fremme og kalde det for propaganda, hvis man tillagde gruppens påstand nogen betydning.

En uge efter styrtet, lørdag 7. november, begynder flere og flere ting imidlertid at pege i den retning. Den foreløbige efterforskning af flyets sorte bokse har afsløret, at der hørtes en høj lyd, som kunne være en eksplosion, lige inden, man mistede kontakten til flyet. 

Den udmelding fra officiel stemmer overens med en anynom kilde, som fredag sagde til flere medier, at 'alt tyder på en bombe ombord', og som udelukkede en teknisk fejl som årsagen.

Samtidig har britiske og amerikanske efterretningstjenester angiveligt beviser på terrorisme, mens den britiske premierminister David Cameron har sagt, at styrtet sandsyndligvis blev forårsaget af en bombe.

Både russiske, tyske og franske eksperter er kaldt til Egypten for at hjælpe med at undersøge de tilgængelige data.

Det ved vi om flyet

Det styrtede fly er et Airbus 321-fly. En meget populær flytype, som der findes over 6.000 aktive modeller af, og som sjældent styrter.

Det var 18 år gammelt, hvilket ikke er en høj alder, så længe det er ordentligt vedligeholdt.

Det tilhørte det russiske flyselskab Kogalymavia, ogå kaldet Metrojet, og havde registreringsnummeret KGL9268. Selvom det er et lille selskab med en flåde på bare ni fly, havde det for bare år siden også en dødsulykke. Under en brand på et fly døde tre mennesker og yderligere 43 blev såret.

Det ved vi om passagererne

Der var 224 personer om bord på Flight KGL9268. 217 var passagerer, mens besætningen talte syv.

209 af passagererne var russiske statsborgere, fire var fra Ukraine, og én var hviderusser. Statsborgerskabet for de sidste tre passagerer er ukendt.138 var kvinder, 62 var mænd og 17 var børn. Der var primært tale om turister på vej hjem fra den populære ferieby.

Navnene på de afdøde kan findes på den statsejede russiske hjemmeside ATOR. Nogle af de pårørende kan du møde herunder, og i denne artikel.

Det ved vi ikke endnu

Det største spørgsmål, der endnu ikke er besvaret, er naturligvis, hvad der forårsagede styrtet. Det vil undersøgelsen af de sorte bokse formentlig kunne give svaret på.

Et andet spørgsmålet, som kan hjælpe med til at forklare dette, er, om piloten udsendte et nødsignal inden styrtet.

De egyptiske myndigheder sagde tidligt på dagen for styrtet, at der havde været kontakt fra piloten om tekniske problemer, men senere blev det meldt ud fra en anden egyptisk kilde, at der ikke var blevet sendt et nødsignal.

Hvis der ikke blev sendt et signal, tyder det på, at styrtet er sket meget hurtigt. Det forklarer Paul Humle Harrison i dette interview:

Billeder kom meget langsomt

Der skulle gå mere end 13 timer fra flystyrtet til omverdenen fik visuel dokumentation for, at det var sket.

Det er meget usædvanligt, at der går så lang tid, før man ser billeder af et styrtet fly. Journalist Eva Plesner forklarer fra Kairo, at journalister kæmpede for at få lov at tage ud til vraget for at fotografere det, men gang på gang blev afvist.

Det skabte mistanke til, at der kunne være noget ved vraget, som myndighederne ønskede at holde hemmeligt. Eva Plesner forklarede dog, at det med al sandsynlighed skyldes, at området er en decideret krigszone, hvor egyptisk militær dagligt kæmper mod islamiske oprørere.

26.-værste flystyrt

Med sine 224 ofre, er lørdagens katastrofe det 26.-mest dødelige flystyrt nogensinde.

Set på den kortere bane er det endnu et i rækken af flykatastrofer, som der har været ualmindeligt mange af de seneste fem år. Få et overblik over dem her:

T2Toolbox embed

FAKTA: Sort boks kan måske forklare flystyrt i Egypten

Læs her om, hvad sorte bokse kan bidrage med ved efterforskningen af flyulykker.

Oprydningshold har fundet en af de to sorte bokse fra passagerflyet, der lørdag morgen styrtede ned på Sinai-halvøen. Flyet forulykkede på rejsen fra Sharm el-Sheik i Egypten til Sankt Petersborg i Rusland.

Det er afgørende for den fremtidige efterforskning, at man finder begge sorte bokse, da de samler informationer, der kan give et svar på, hvorfor ulykken skete.

Læs her om de sorte bokse:

* Der er to sorte bokse i alle fly. Oftest er de placeret i halesektionen, og de er i virkeligheden orange, for at gøre dem lettere at finde, hvis flyet er styrtet.

* Den ene sorte boks er en såkaldt Flight Data Recorder (FDR). Den registrerer hastighed, højde, kurs, flyets hældning og andre faktuelle oplysninger om rejsen i længere tid op til styrtet.

* Den anden sorte boks er en Cockpit Voice Recorder (CVR). Her optages al kommunikation mellem personalet i cockpittet og mellem piloterne og flyvekontroltjenesten på landjorden.

Kilder: www.popularmechanics.com