Udland

Forskere: Volkswagen-snyd koster 60 amerikanere livet

Et samarbejde mellem de amerikanske prestigeuniversiteter Massachusetts Institute of Technology (MIT) og Harvard University har resulteret i en rapport, der konkluderer pĂĄ, hvad konsekvenserne ved Volkswagens fusk med udledning fra millioner af dieselbiler vil betyde for amerikanernes helbred.

Undersøgelsen er offentliggjort i Environmental Research Letters og er også bragt i nyhedsmagasinet Newsweek. Rapportens hovedforfatter er forskeren Steven Barrett fra MIT.

- Hvis du tager højde for yderligere risici på grund af den ekstra forurening fra Volkswagen, vil omkring 60 mennesker dø eller dø for tidligt, siger Barrett ifølge MIT News Office.

Bronkitis og luftvejslidelser  

Foruden de 60 amerikanere, der vil dø 10-20 ĂĄr for tidligt, anslĂĄr forskerne desuden, at udledningen direkte vil bidrage til 31 tilfælde af kronisk bronkitis, mens mindst 34 skal behandles pĂĄ hospitalet pĂĄ grund af luftvejslidelser. 

Rent økonomisk vil udledningen føre til øgede sundhedsudgifter på cirka 450 millioner dollars svarende til mere end tre milliarder danske kroner.

Til gengæld mener man, at der med en total tilbagekaldelse af alle VW-biler kan undgås en merudgift på 840 millioner dollars - eller 5,6 milliarder kroner - til sundhedsvæsenet.

Tilbagekaldelsen af alle bilerne inden udgangen af ​​2016 vil desuden redde 130 mennesker i USA fra en for tidlig død, konkluderer forskerne der mener, at rapporten biddrager med at perspektivere de menneskelige konsekvenser ved Volkswagens ulovlige udledning.

SĂĄdan gjorde forskerne

For at komme frem til de konkrete sundhedsmæssige bivirkninger, tog Steven Barrett og hans kolleger udgangspunkt i afsløringen af, at udledningen fra VW-biler i USA var 40 gange højere end det tilladte.

Derefter beregnede forskerne det gennemsnitlige kilometertal for bilerne i løbet af deres levetid kombineret med salgsdata fra 2008 til 2015. PĂĄ den mĂĄde kunne de anslĂĄ den samlede udledning i denne periode.

Og endelig blev den ekstra forurening fra bilerne altså overført til beregninger af de sundhedsmæssige risici for befolkningen.

Det handler Volkswagen-skandalen om

  • 18. september skriver det britiske medie The Guardian, at den amerikanske myndighed med ansvar for miljøbeskyttelse, Environment Protection Agency (EPA), anklager ingeniørerne hos Volkswagen (VW) for at have installeret et computerprogram i biler til det amerikanske marked, der fĂĄr bilerne til at reducere udledningen af nitrogenoxider (NOx-gas).
  • Programmet blev kun aktiveret, nĂĄr bilerne skulle forbi de amerikanske testanlæg. Bilen genkender test-cyklussen hos de amerikanske myndigheder og sætter en særlig ren forbrænding i gang, mens testen stĂĄr pĂĄ.
  • SĂĄ snart bilerne kører ude pĂĄ vejene, bliver der skruet op for forureningen, sĂĄ den overskrider de amerikanske grænseværdier. Forureningen kan have overskredet grænseværdierne med helt op til 40 gange det tilladte.
  • EPA opdagede softwaren under en analyse, der blev foretaget af forskere pĂĄ West Virginia University efter et tip fra Ngo’en International Council om Clean Technology.
  • VW erkender, at de pĂĄgældende biler er udstyret med programmet, efter virksomheden bliver konfronteret med beviserne fra EPA og forskerne.
  • Martin Winterkorn, som er topchef hos Volkswagen, erkender snyderiet, og siger i en erklæring søndag 20. september, at han er ked af, at hans koncern har fusket med software i forbindelse med udslip af giftstoffer fra VW-dieselbiler.
  • Volkswagen oplyser tirsdag den 22. september, at 11 millioner biler solgt verden over har en software, der er fremstillet for at pynte pĂĄ mĂĄlinger af bilens forurening. VW har afsat 48,5 milliarder kroner til at dække skandalen i tredje kvartal.
  • Meddelelsen fik VW-aktier til at falde yderligere 20 procent pĂĄ fondsbørsen i Frankfurt, hvor de faldt 17 procent dagen før.
  • VW risikerer en bøde pĂĄ 117 milliarder kroner.
  • Det drejer sig indtil videre om VW Jetta, VW Beetle, VW Golf og Audi A3 af modelĂĄr 2009 til 2015 samt VW Passat fra modelĂĄr 2014 og 2015. Alle med 2.0 dieselmotor.

Kilder: Ritzau, AFP, The Guardian, Reuters