En af verdens vigtigste vandveje udvider: Et megaprojekt udført på rekordtid

Få et overblik over den nye Suezkanal nederst i artiklen - og se indslag om kanalen i videoen ovenfor. Egypten åbner i dag for en udvidelse af Suez

Få et overblik over den nye Suezkanal nederst i artiklen - og se indslag om kanalen i videoen ovenfor.

Egypten åbner i dag for en udvidelse af Suez-kanalen. Et mega-projekt som præsident Abdel Fattah al-Sisi har fået gennemført i rekord-tempo. Egentlig beregnede ingeniørerne, at udvidelsen af kanalen ville tage tre år, men så kom den tidligere militærchef al-Sisi til magten, og han beordrede den færdiggjort på et år.

Egyptere fejrer udvidelsen af Suez-kanalen. Projektet skaber stolthed i befolkningen, der har finansieret det ved hjælp af obligationer
Egyptere fejrer udvidelsen af Suez-kanalen. Projektet skaber stolthed i befolkningen, der har finansieret det ved hjælp af obligationer Foto: AP

Som en hovedpulsåre for verdenshandlen har Suez-kanalen altid været kilde til national stolthed blandt egypterne. Og selv om landet de seneste år har været præget af uroligheder og økonomisk krise, knejser egypterne med nakken og ser udvidelsen af Suezkanalen, som et symbol på nye og bedre tider.

Det er blevet et samlende nationalt projekt for befolkningen. Og den egyptiske regering forudser, at den nye Suezkanal bliver en saltvandsindsprøjtning for landets økonomi. Men det er ikke kun egypterne der får glæde af udvidelsen.

Trods trængsler og manglende indtægter, fordi turisterne bliver væk, mener regeringen i Kairo, at den har overskud til at hjælpe folk i hele verden. Og i de egyptiske medier og reklamer, bliver udvidelsen kaldt en gave til hele verden. Og i lufthaven i Kairo modtages rejsende med et særligt stempel i passet, hvor der står, at Den nye Suez-kanal er: ” Egyptens gave til Verden”.

Billedet her er fra 1869, da den første Suezkanal blev indviet.
Billedet her er fra 1869, da den første Suezkanal blev indviet. Foto: AP

Da den oprindelige Suez-kanal mellem Det Røde Hav og Middelhavet blev indviet i 1869 blev det hyldet som et kvantespring ind i den moderne tidsalder. Den berømte kanal forkortede søvejen mellem Europa og Asien med tusindevis af kilometer. Og de egyptiske myndigheder håber på endnu en historisk milepæl i dag.

Kanalen er privat finansieret
Kanaludvidelsen er blevet finansieret af egypterne selv uden hjælp fra udlandet. Egypterne har kunnet købe obligationer i projektet. Og den finansiering var en genial ide af præsident al-Sisi, mener Adel Beshai, der er økonomi-professor, på Det amerikanske Universitet i Kairo.

 – Nu ejer egypterne kanalen, forklarer professor Adel Beshai. Han ser udvidelsen af kanalen som begyndelsen på en ny æra i Egypten. En æra, hvor det notorisk berygtede offentlige bureaukrati er sat uden for indflydelse.

Den globale fragtrute er allerede blandt Egyptens vigtigste forretninger og den bliver drevet af et halvt privat, halvt offentligt selskab, med 25.000 ansatte, der bliver anset som et af landets mest veldrevne.   

– Det her åbner for nye horisonter. Det der sker nu, sker uden det forbenede bureaukrati, der har holdt os tilbage, siger professor Beshai.

Fordobler Egyptens indtjening
Sidste år gav kanalen Egypten en rekord høj indkomst på 36 milliarder kroner. Og de egyptiske myndigheder satser på, at det beløb kan mere end fordobles i 2023.

Det kræver dog, at antallet af daglige gennemsejlinger bliver fordoblet. Og det regnestykke køber en af verdens største container-rederier ikke helt. Direktøren i det statsejede kinesiske rederi COSCO vurderer, at det ikke handler om, hvor mange skibe, der kan sejle gennem Suez-kanalen. Men om hvor godt det går i verden med handlen og økonomien.

- Det handler udelukkende om handlen mellem Øst og Vest og den økonomiske vækst i verden og især i Europa, siger Xu Zhibin, direktør i det kinesiske rederi COSCO.

Truet af terror
Men projektets succes handler i høj grad også om sikkerhed. På Sinai-halvøen har et oprør vokset i styrke, siden den islamistiske præsident Mohammed Morsi i 2013 blev væltet af militæret.

10.000 soldater og politi er udkommanderet for at sørge for sikkerheden ved åbningen af den nye Suezkanal
10.000 soldater og politi er udkommanderet for at sørge for sikkerheden ved åbningen af den nye Suezkanal Foto: Polfoto

I den fjerntliggende, men strategisk vigtige ørkenregion, der grænser op til både Gazastriben, Israel og Suezkanalen har grupper med tilknytning til terrorbevægelsen Islamisk Stat dræbt adskillige politimænd og soldater. Men også i det egyptiske hovedland har der været flere terrorangreb.

Den egyptiske regering anklager Det Muslimske Broderskab for at stå bag langt de fleste af angrebene. Forud for indvielsen er sikkerheden langs kanalen blevet styrket og der er udkommanderet op mod 10.000 ekstra soldater og politibetjente.

 - For at tage sig af trusler og potentielle aggressioner, forklarer brigadegeneral Mohammed Samir, fra den Egyptiske Hær.

Et industriområde langs Suez
Næste skridt for Suezkanalen er allerede på tegnebrættet. Egypten planlægger at bygge et industri-område langs kanalen ved havnebyen Said.

Myndighederne håber området vil blive et mekka for forskellige virksomheder og fabrikker, der vil skabe op mod 400.000 hårdt tiltrængte arbejdspladser. Men for at drømmene skal blive til virkelighed, skal Egypten tiltrække investorer. Og i første omgang tvivler mange økonomer på, at kanal-udvidelsen er nok.

Først og fremmest kæmper Egypten med en elendig energiforsyning og dernæst er der frygten for terrorangreb, der har skræmt mange private investorer væk.

Her kan du se udvidelsen af af Suezkanalen ved siden af den gamle.
Her kan du se udvidelsen af af Suezkanalen ved siden af den gamle. Foto: TV2

1400 gange passerede et Mærskskib gennem Suez sidste år.(Mærsk er den største enkeltbruger af Suezkanalen)

10 procent af verdenshandlen bliver transporteret gennem kanalen.

55 milliarder kroner koster udvidelsen af Suez-kanalen, finansieret ved salg af obligationer til egypterne.

90 milliarder kroner. Så meget håber Egyptens myndigheder at tjene på udvidelsen i 2023.

11 timer tager det at sejle igennem kanalen efter udvidelsen (før 22 timer)

97 er antallet af skibe, der nu dagligt kan passere (før 49)

72 km. Så lang er den nye kanal.

12 måneder tog det at gennemføre projektet (Planlagt til at tage tre år)

164 kilometer var længden på den oprindelige Suezkanal.

1869 er året, hvor den gamle kanal blev åbnet efter 10 års hårdt arbejde

Kilder: Ritzau, The Guardian, BBC, Reuters 

  • En kanal, der forbandt Middelhavet og Det Røde Hav via Nilen, blev gravet og taget i brug i år 1874 før vor tidsregning.
  • Egypterne brugte kanalen til krigsskibe, til transport af pilgrimme, hvede og af sten til brug for de antikke monumenter.
  • Med åbningen af Suezkanalen slap skibstrafikken for at sejle den lange vej neden om Afrika på ruten mellem Europa og Asien

  • Den nuværende Suezkanal blev taget i brug 17. november 1869. Det havde da taget dårligt betalte arbejdere ti år at bygge den.

  • I 1956 nationaliserede Egypten kanalselskabet, der driver Suezkanalen. Israel invaderede Sinaiørkenen under en hemmelig aftale med Storbritannien og Frankrig, der ville forhindre nationaliseringen. Plottet slog fejl.
  • Kanalen var kortvarigt lukket i 1957 og igen i otte år efter Seksdageskrigen i 1967.

Kilder: Reuters, ABC.net, Suez Canal Authority, BBC.