Nasa-pressemøde: Vi har fundet en ny 'Jord'

Den amerikanske rumfartsorganisation Nasa har på et pressemøde kl.

Den amerikanske rumfartsorganisation Nasa har på et pressemøde kl. 18 dansk tid præsenteret et opsigtsvækkende fund.

Nasas rumteleskop Kepler har opdaget en såkaldt tvillinge-planet til Jorden. Planeten Kepler 452B er en planet med en overflade, der på afgørende områder minder om Jordens.

Planeten befinder sig 1400 lysår fra Jorden, og er en såkaldt 'beboelig planet'.

Kepler 452B er 60 pct. større end Jorden i diameter, og Nasa beskriver den som en 'Super-Earth-Size-Planet'.

Det er Nasas opfattelse, at solskinnet på den nyopdagede planet minder så meget om det på Jorden, at planter og organismer vil kunne gro på Keplar 452B.

Ifølge Nasa er Kepler 452B det tætteste Nasa har fundet på en planet, hvor liv som vi kender det på Jorden kan eksistere.

Planeten befinder sig i en såkaldt 'beboelig zone' og cirkulerer rundt om en sol-lignende stjerne.

I forbindelse med opdagelsen af Kepler 452B har Nasa fundet 11 andre planeter, der også kan være beboelige.

Jon Jenkins, som arbejder med at analysere data fra Kepler-teleskopet, udelukker ikke, at der kan findes liv på den nye planet.

– Det er utroligt at tænke på, at denne planet har tilbragt seks milliarder år i den beboelige zone i cirkulation rundt om sin stjerne. Det indebærer en stor mulighed for at liv kan opstå, så længe alle de nødvendige ingredienser og forhold for liv eksisterer der.

Nasa har lavet denne grafik af den nye planet (th), hvor den er sammenlignet med Jorden. Foto: Scanpix

Ifølge den danske astrofysiker Michael Linden-Vørnle skal planetens atmosfære undersøges. Minder den om Jordens med blandt andet højt iltniveau, er der chancer for at finde liv.

- Så kunne det jo være, at der både er nogle planter eller andre livsformer, der producerer ilten - og yderligere måske nogle livsformer, der har udviklet sig, som udnytter ilten, som vi gør, til at prøve at tænke kloge tanker, siger Michael Linden-Vørnle.

Kepler-teleskopet har ledt efter ’nye verdener’ uden for vores solsystem siden maj 2009, og har indtil videre fundet flere end 4000 planeter i den såkaldte ’Goldilocks Zone’. Netop i denne zone er temperaturen tilpas for at kunne opretholde eventuelt liv.

Storstilet projekt skal finde liv i rummet
Tidligere på ugen mandag blev et nyt storstilet projekt med 100 millioner dollars (knap 700 mio. kr.) i ryggen præsenteret. Projektet vil intensivere jagten på at finde liv i verdensrummet. I spidsen for det hele står den verdenskendte fysiker Stephen Hawking.

Der er afsat ti år til projektet, der blev præsenteret i London mandag, og som har fået navnet "Breakthrough Listen".

- Der findes ikke et større spørgsmål. Det er tid til at dedikere sig til at finde svaret - at lede efter liv uden for Jorden, sagde Hawking i forbindelse med præsentationen.

Projektet er finansieret af den russisk it-milliardær, Yuri Milner, og målet er kort og kort at finde beviser på, at der findes liv på andre planeter end vores egen.

Men selvom det skulle lykkes at finde beviser på liv andre steder i universet, så er det langt fra sikkert, hvor intelligent det er, og mennesker skal tænke sig godt om, før de i så fald forsøger at etablere kontakt.

Hør astrofysiker Michael Linden-Vørnle fortælle om den nyopdagede planet i videoen øverst i artiklen.