12 førerløse biler involveret i trafikulykker

I den amerikanske stat Californien kører der i øjeblikket 48 testbiler rundt.

I den amerikanske stat Californien kører der i øjeblikket 48 testbiler rundt. Det specielle ved disse biler er, at der ikke er nogen chauffør til at styre dem.

De fleste bilproducenter, og blandt andre internet-giganten Google, er nemlig overbeviste om, at i fremtiden holder bilen selv styr på trafikken, og bringer folk sikkert rundt, mens passagerene for eksempel kan forberede sig til arbejdet eller skolen.

Og netop sikkerhed er det helt store spørgsmål, når folk skal overbevises om, at det er en god ide at køre rundt i en bil uden chauffør. Således har Google da også forsøgt at nedtone, at flere af deres førerløse biler har været involveret i trafikulykker.

Men nyhedsbureauet AP kunne i går meddele, at fire førerløse biler siden september har været indblandet i trafikulykker. Tre af disse biler er Googles, som i alt tester 23 førerløse biler af mærket Lexus.  

De i alt syv firmaer, der tester førerløse biler i Californien har siden september skulle indberette alle ulykker. En person, der ønsker at være anonym, har set rapporterne og fortæller til AP, at i to af tilfældene var bilen sat på autopilot, da ulykken skete.

Google ønskede i går ikke at udtale sig til AP, men erkendte i en skriftlig redegørelse, at deres førerløse biler har været involveret i trafikulykker. Ifølge Google er der tale om en "håndfuld" småulykker, der har resulteret i mindre skader, ingen personer er blevet kvæstet, og indtil videre er alle ulykkerne sket som følge af menneskelige fejl og uopmærksomhed.     

Google skrev videre, at ulykker er svære helt at undgå. Til sammen har deres 23 biler således kørt, hvad der svarer til 15 års normal kørsel eller omkring 225.000 kilometer. Men ifølge en statistik fra National Highway Traffic Safety Administration, der handler om ulykker, hvor der kun er sket materielle skader, så er gennemsnitstallet for USA 0,3 biler pr. 160.000 kørte kilometer. Et godt stykke under Googles tre biler pr. 225.000 kilometer. Google forsvarerede sig med at millioner af mindre trafikuheld i USA aldrig bliver indberettet.

Efter AP sendte telegrammet ud om de tre ulykker, så har Google i dag indrømmet, at der i de seks år, hvor Google har eksperimenteret med førerløse biler, i alt har været 11 ulykker. Chefen for Googles selvkørende bil-projekt, Chris Urmson, understreger, at ingen af de førerløse biler var skyld i nogle af ulykkerne, lige som der kun er sket mindre materielle skader. 

Google bliver dog fortsat udsat for kritik, fordi de ikke af sig selv er kommet med oplysningerne om trafikulykkerne, i modsætning firmaet Delphi Automotive.

De har selv meddelt offentligheden, at den sidste af de fire førerløse bil, der siden september har været indblandet i en trafikulykke, er en af deres biler, en Audi SQ5.

I oktober sidste år blev den ene af Delphi Automotives to Audi'er "moderat" beskadiget. Bilen, som på ulykkestidspunktet ikke var sat på autopilot, var ved at foretage et venstresving, da en anden bil kørte ind i siden på den.

Ud over Delphi Automotive og Google tester fem andre firmaer førerløse biler i Californien, som har de mest lempelige regler for testkørsel af førerløse biler på offentlige veje. Til gengæld kræver myndighederne i Californien, at hver eneste førerløse testbil skal forsikres for fem millioner dollar - det svarer til over 33 millioner danske kroner.

I videoen øverst i artiklen kan du se den blinde Steve Mahan fra USA, som i 2012 prøvekørte en af Googles førerløse biler. 

I 22 NYHEDERNE med Poul Erik Skammelsen kan du i aften se vores korrespondent i USA, Jesper Steinmetz, prøvekører en førerløs Mercedes-Benz. Her en lille smagsprøve på "et stykke fremtid":