Mystiske signaler ophidser forskere: Bevis på liv i rummet?

Nyt studie udelukker ikke muligheden for, at signaler fra det ydre rum kommer fra fremmed liv. Foto: Scanpix

Forskere har i disse dage svært ved at forklare mystiske radiosignaler fra det ydre rum. Kan det være spionsatellitter? Pulsarer? Eller måske endda en besked om, at der findes fremmed liv?

Muligheden for, at Jorden modtager signaler fra det ydre rum, som kunne være fra en fremmed kilde, lyder som en forsinket aprilsnar, men et nyt studie udelukker ikke, at det er det, der sker.

Det skriver Global News.

I studiet, som er offentliggjort den 30. marts i år, udelukker man ikke, at de seneste radiosignaler fra rummet kan være fra 'en kunstig kilde - human eller ikke-human'.

Siden 2001 har teleskoper opfanget såkaldte 'fast radio burts', FRB, hvilket kan forklares som ufatteligt hurtige radiobølger, og det er disse signaler, der nu puster liv i tankerne om, hvorvidt der 'er fremmed liv derude'.

'Den nye undersøgelse har opdaget at ti af disse FRB rejser i et multiplum af 187,5 cm. Det tyder på, at hver enkel kom fra separate kilder fra forskellige afstande fra Jorden,' lyder det i rapporten.

Forfatterne bag forklarer, at det er usandsynligt, at kilden til disse FRB kommer som støv fra en anden galakse, eller at det kan skyldes, at de kommer fra vores egen galakse.

De påpeger, at der skal mere forskning til, inden man kan konkludere noget, men skriver:

'Hvis begge disse muligheder kan udelukkes, kan kun en kunstig kilde (human eller ikke-human) overvejes.

I en mail til Global News skriver den berømte amerikanske astronom Jill Tarter, at teorien om liv i det ydre rum bestemt ikke er umuligt.

Faktisk er det ikke første gang, man har modtaget interessante signaler fra rummet.

I 1977 fandt astronomen Jerry Ehman nemlig det nu berømte 'Wow! signal'.

Foto: Wikimedia Commons/The Ohio State University Radio Observatory and the North American AstroPhysical Observatory (NAAPO)

For at forstå billedet skal man vide, at hvert nummer på billede repræsenterer intensiteten på et signal - skalaen er fra 0 til 35. Alt over ni får et bogstav, og som man kan se, er der på billedet mange bogstaver.

Bogstavet U indikerer eksempelvis, at et signal er omkring 30 gange større end almindelig baggrundstøj i rummet.