Udland

Jagt på ubåd: Mystisk olietanker kan kobles til Putin

En olietanker fra Rusland har i dagevis cirkuleret rundt ud for det svenske farvand, hvor der i øjeblikket bliver ledt efter en mulig russisk ubåd. Olietankeren NC Concord havde Danmark som destination, da den forlod havnen for flere dage siden, men siden den 15. oktober har skibet, der er et russisk handlesskib under liberisk flag, sejlet rundt ud for den svenske kyst. 

Nu forlyder det, at olietankeren kan kobles til Ruslands præsident Vladimir Putin, og at skibet muligvis fungerer som en relæ-station for radiokommunikation mellem den nødstedte ubåd og Rusland. 

NC Concord er ejet af det russiske selskab Novoship, som for omkring seks år siden blev opkøbt af det statsejede selskab Sovcomflot. Det er dermed den russiske stat, der er ejer af olietankeren.

Skibssporingssystemer viser også, at skibet de seneste fem måneder har ligget i Sankt Peterborg, før den i sidste uge stævnede ud i Østersøen, hvor den siden har opholdt sig tæt på det svenske farvand. 

Det statsejede selskab Sovcomflots administrerende direktør er samtidig Sergey Frank, der er tidligere transportminister i Vladimir Putins første regering. 

Sergey Franks søn er derudover gift med en af Vladimir Putins nærmeste venners datter, skriver Aftonbladet

Sikkerhedseksperten Joakim von Braun vurderer, at olietankeren kan fungere som en relæ-station for radiotrafik mellem ubåden og russisk territorium. Han har tidligere skrevet en bog om de russiske specialstyrker, hvor han blandt andet fortæller om, hvordan specialbyggede skibe med huller under vandlinjen kan lade mini-ubåde sejle ind og ud uden at blive opdaget.

- Det, der slog mig, er, at skibet muligvis kan tjene som en relæ-station, når det kommer til radiokommunikation. Da U-137 gik på grund (i 1981 ved Karlskrona, red.) var der både skibe og luftfartøjer, der videreformidlede radiotrafik fra ubåden, siger Joakim von Braun til Aftonbladet og fortsætter:

- Det er der ikke noget usædvanligt ved.

Da Svenska Dagbladet lørdag aften offentliggjorde olietankerens mystiske sejlaktivitet, ændrede skibet umiddelbart efter retning til at sejle mod øst og væk fra Danmark. Men den opholder sig endnu tæt på svensk farvand. 

Det russiske forsvarsministerium afviser angiveligt, at en russisk ubåd befinder sig i nød i svensk farvand.