Udland

Ekspert: Forbrugerne er ligeglade med ulykkerne

Til trods for den store mediebevågenhed i forbindelse med Rana Plaza-ulykken i Bangladesh den 24. april sidste år har mange af ofrene for ulykken endnu ikke, eller i kun meget ringe omfang, modtaget økonomisk hjælp 11 måneder efter ulykken, som tv2.dk fortalte tidligere i dag.

Det skyldes blandt andet, at det stadig kun er under halvdelen af de 29 multinationale virksomheder, der havde produktion på fabrikkerne i Rana Plaza-bygningen, der har valgt at indbetale penge til den frivillige kompensationsfond. Den har til formål at indsamle 220 millioner kroner til hjælp for ofrene. En af de virksomheder, der ikke har betalt, er den danske virksomhed PWT Group, der blandt andet står bag Tøjeksperten og en række andre danske mærker.

Og det kommer ikke bag på lektor Søren Jeppesen fra Copenhagen Business School, der er ekspert i virksomheders sociale ansvar i u-lande. Han mener ikke, at det har de store omkostninger for de multinationale selskaber, der fik produceret tøj i Rana Plaza-bygningen, at lade være med at hjælpe ofrene.

- I nogle sammenhænge kan det godt have det, men i andre sammenhænge, og jeg tror desværre, det er de fleste, har det ikke, fortæller han til tv2.dk.

Søren Jeppesen forklarer, at forbrugerne ikke permanent ændrer vaner på grund af historier om dårlige arbejdsvilkår og ulykker i tredjeverdenslande:

- Vores erfaring fra tidligere sager er, (…) at det er noget, der er midlertidigt, og det er noget, der kræver en større indsats fra andre. For eksempel fra forskellige NGO’er eller menneskeretsorganisationer, som gør opmærksom på det, og også følger det hele vejen ud i butikken ved at sige: ’Er i klar over, at den skjorte, det er altså en der kommer der fra?’ Og selv i de tilfælde vil jeg sige, at for mange forbrugere betyder det ikke noget.

Danske PWT Group lader heller ikke til at være påvirket af den negative omtale i forbindelse med Rana Plaza-ulykken. Ifølge deres regnskab kom de ud af året med et overskud på 10 millioner kroner mod et underskud på fem millioner kroner året før. Virksomheden har ikke støttet den officielle fond.

- Vi valgte tidligt - og lang tid før denne og i øvrigt mange andre organisationer dukkede op med forskellige krav om økonomisk kompensation - af sympati med ofrene at give en donation til de berørte. Vi fandt med lokal hjælp to velgørende og anerkendte organisationer, som direkte hjalp dem, der trængte, skriver administrerende direktør for PWT Group, Ole Koch Hansen, i en mail til tv2.dk.

Ifølge Søren Jeppesen er det svært at afgøre, om virksomhederne har et reelt ansvar for at hjælpe ofrene, men han fortæller, at hvis der er tale om et fast forhold mellem den internationale virksomhed og den fabrik, hvor ulykken sker, så kan man tale om, at virksomheden har et moralsk ansvar.

- Det er klart, at hvis det er nogen, man bruger en gang i mellem, og tilfældigvis har brugt til noget produktion, og så sker der det her, så er det selvfølgelig vældigt svært, sådan som tingene er nu, at tale om et særligt ansvar. Omvendt kan man sige, at hvis det er nogen man bruger fast, (…), så er det klart, at så har man en eller anden form for moralsk ansvar i hvert fald, slår han fast.

Rana Plaza-ulykken