Udland

Danske Prag-elever føler sig snydt

Forkortet ophold, lange ventetider, en fuld guide og generelt dårlig service.

Det er nogle af årsagerne til utilfredsheden blandt flere af de mange tusinde gymnasieelever, der i den forgangne uge er draget på vinterferie i Prag med arrangøren Rejsemægleren.

Tv2.dk har været i kontakt med en håndfuld elever, og flere af dem har oplevet, at de ikke har fået det, de var stillet i udsigt af Rejsemægleren.

- Det virkede meget godt planlagt, da vi skulle betale i Danmark. Men da vi skulle af sted, begyndte det at slingre med planlægningen. Vi fik først deciderede bustider at vide samme dag, vi skulle af sted. Vi kendte datoen på forhånd, men fik først tidspunktet meget sent, fortæller Sebastian Ziegler, der går i 2. C på HTX i Valby, til tv2.dk.

Langt fra imponeret

- Vi skulle have været hernede klokken 11 mandag, og så var vi først fremme klokken 18. Det brokkede vi os over, men fik at vide, at dagen var gjort op i datoen og ikke i tidspunktet. Så det hjalp ikke noget. Det var det, guiderne fortalte os. Jeg føler mig lidt snydt, og så er det bare rigtig dårlig service. Ikke en standard, jeg ville forvente af et dansk firma, siger han.

Også Emma Illum fra Næstved Gymnasium kan nikke genkendende til den dårlige service.

- Vi har ikke fået nogen information hernede overhovedet. Vi har ikke fået nogen information om, hvordan vi skulle gebærde os eller noget. Det telefonnummer, vi har fået, har vi prøvet at ringe på. Men da vi fanger guiden på det nummer, da er han fuld og siger, at han kan ikke hjælpe os, siger hun.

Hun har også oplevet, at Rejsemægleren pludseligt rykkede tidspunktet for hjemrejsen.

- Vi skulle have været af sted klokken 14.00, men så blev det rykket til klokken 9.30, fortæller hun.

Tilbage hos Sebastian Ziegler er der heller ikke ligefrem jubel over busturen fra Danmark til Prag.

- Vi var blevet lovet to chauffører, der var dansktalende. Vi fik en, der ikke snakkede dansk. Og vi var også blevet lovet en guide. Det fik vi heller ikke. Derudover havde de booket for få værelser, da vi kom frem, så vi måtte bookes om, da vi kom på hotellet.

- Jeg er ikke imponeret på nogen måde. I øvrigt var guiden også forsinket, så der skulle vi også lige vente på ham. Og vi kunne kun tjekke ind, hvis guiden var der. Jeg har det sådan, at jeg er blevet lovet en service, og den mener jeg ikke, jeg har fået. Jeg ved ikke, om jeg vil gøre noget yderligere ud af det, men jeg vil absolut ikke anbefale Rejsemægleren til nogen andre, fortæller Sebastian Ziegler.

Hjemrejsen rykket betydeligt

Tv2.dk har talt med flere andre elever, der også kritiserer forholdene på turen. En utilfredshed, der skaber rynkede pander i Danmark, hvor forældre kan se med fra sidelinjen.

- Min søn, som er med på en af turene fra Marselisborg Gymnasium i Aarhus fortæller, at afgangen fra Prag er rykket fra kokken 15.00 til klokken 08.00.

- Eleverne er meget skuffede, og det har betydet, at de har måttet revidere deres planer for opholdet i Prag. Men de har jo næppe andet valg end at møde op til afgang klokken 08.00, fortæller Lars Mattson, der er far til Thomas, fra Aarhus.

Han erkender dog, at en rejse til 1.345 danske kroner per person for fire overnatninger i Prag ikke kan udløse luksusophold.

- Man kan jo ikke forvente guld og grønne skove for den pris. Men man skal have, hvad man er blevet lovet, siger Lars Mattson.

Hos Rejsemægleren har direktør Kristian Aksel Nielsen travlt med at få organiseret busser til hjemsendelse af gymnasieelever onsdag formiddag.

- Jeg må fokusere på, at jeg skal have sendt folk hjem hernedefra lige nu. Så de kommer godt hjem. Og så vil jeg vende tilbage med en uddybende kommentar hurtigst muligt, siger Kristian Aksel Nielsen til tv2.dk.