GO'

Huller på stranden og bananer i lommen: Her er årets Tiktok-trends

For to unge mennesker har årets Tiktok-trends betydet, at de har lært nye mennesker at kende.

Anton Ørsted von Voss undrer sig stadig over det, når han tænker tilbage på en af årets store Tiktok-trends.

Hen over sommeren florerede utallige videoer på Tiktok, hvor primært unge mænd gravede store huller på stranden, og en af dem var Anton Ørsted von Voss.

- Det var en hyggelig oplevelse, og jeg mødte nogle nye mennesker, som jeg stadigvæk snakker med. Hvad pointen var med det hele, kan jeg stadig ikke svare på, fortæller han i ’Go’ morgen Danmark'.

Jacob Holst Mouritzen er strategikonsulent, og han har gennem 2022 fulgt med på Tiktok, som ikke bare er vokset markant som socialt medie, men som også har lagt platform til både sjove, uforklarlige og uheldige trends primært blandt børn og unge mennesker.

Se hvordan det så ud, da Anton Ørsted Von Voss og de andre unge mænd gravede hullet. Video: Anton Ørsted Von Voss Video: Julie Tantholdt

Hvorfor går det viralt, når man mødes på en strand og graver et hul?

- Det har kørt i ret mange år og ulmet, og man har fundet ud af, at der tilsyneladende er ret mange mænd rundt omkring i hele verden, som synes, at det er ret fedt at grave huller af fuldstændig uforklarlige årsager.

I biffen med en banan i lommen

En anden Tiktok-trend, der ifølge Jacob Holst Mouritzen blev ”rigtig stor” i 2022, var de såkaldte ’gentleminions’, der besøgte biografer over hele verden.

Iført jakkesæt og med en banan i lommen gik unge mænd i biografen for at se filmen ’Minions: Historien om Gru’.

En af dem var danske Phillip Johansen.

- Vi var 50, der gik ind og så den her Minions-film, og jeg mødte nye mennesker, som jeg stadigvæk taler med i dag. Det var virkelig fedt og en kæmpe oplevelse i sig selv, forklarer han.

De mange drenge og unge mænd, der pludselig gik ind og så børnefilmen, fik flere biografer verden over til at nægte dem adgang, og Phillip Johansen og de andre fik også at vide, at de skulle opføre sig ordentligt, inden de gik ind i biografen, forklarer han.

Tiktok og alle andre medier er jo et spejl af vores samfund

Jacob Holst Mouritzen, strategikonsulent

Jacob Holst Mouritzen tror, at hypen omkring filmen opstod, fordi Minions-filmene fra henholdsvis 2010, 2013 og 2017 var store biografhits i netop Tiktok-generationens barndom.

Hvorfor de mange steder blev bandlyst fra biograferne ved han ikke, men han har et bud.

- Mit gæt er, at lige så snart du samler 20 til 30 unge mænd på et sted, så kan der tit opstå lidt højlydt snak og lidt ballade, lyder det.

De uheldige trends

Lige nu er en af de store trends på Tiktok at fortælle eksempelvis en forælder, at en kendt person er død, uden at det er rigtigt, for at filme vedkommendes reaktion.

Disse videoer har skabt debat, mens andre tendenser har været direkte farlige.

I sommer bredte 'uv-queens'-tendensen sig, hvor særligt unge kvinder og piger rundt omkring i verden postede videoer af, hvordan de lå i solen under tårnhøje uv-indekser uden beskyttelse.

En anden skadelig tendens var den såkaldte ’blackout challenge’, som gik ud på, at man skulle holde vejret, til man besvimede.

Ifølge den britiske avis The Independent har udfordringen ført til mindst 20 dødsfald blandt børn de seneste 18 måneder.

Hvorfor ser man ikke, at Tiktok går ind og bremser det, når sådan nogle tendenser opstår?

- Tiktok og alle andre medier er jo et spejl af vores samfund, så det her opstår jo ikke på grund af Tiktok. Tiktok er bare stedet, hvor det spreder sig, fordi det primært er her, unge mennesker er i dag, svarer Jacob Holst Mouritzen.

Men noget tyder på, at Tiktok på en anden front ser ind i et 2023 med forandringer. Det er nemlig kommet frem, at den kinesiske efterretningstjeneste har brugt mediet til overvågning i Vesten.

Jacob Holst Mouritzen tror derfor, at det kinesiske medie vil blive solgt til et vestligt firma, for at det ikke vil blive bandlyst, eller at det vil blive ulovligt for eksempelvis politikere og ansatte ved Forsvaret at bruge.

Se hele indslaget om årets Tiktok-tendenser på TV 2 PLAY.