Tech

Tiktok lancerer feature, der kopierer populært socialt medie

Tiktok Now hedder den nye funktion, der ligner appen Bereal til forveksling. Tiktok vil til at konkurrere med de helt store spillere, siger ekspert.

Det er ikke unormalt, at store sociale platforme hugger populære features fra hinanden.

Instagram var ikke sene til at kopiere Snapchat-featuren stories, og da Tiktok opnåede stor popularitet med ultrakorte videoer, lancerede Instagram featuren reels.

Nu hedder en af tidens mest populære apps Bereal. Og både Tiktok og Instagram har nu kopieret det, der har gjort Bereal populær.

Nemlig en feature, der giver brugere et kort tidsvindue til at uploade billeder i realtid ved brug af både frontkameraet og bagkameraet på samme tid – uden mulighed for at redigere billederne.

Torsdag annoncerede Tiktok planerne for featuren Tiktok Now, der giver brugerne mulighed for at uploade små uredigerede videoer eller stills fra både front- og bagkameraet.

Tiktok skriver, at de på et vilkårligt tidspunkt på dagen vil give brugerne en notifikation, der fortæller dem, at det er "Time to Now".

I juli annoncerede Instagram featuren Dual, der tilbyder noget lignende – at tage billeder med front- og bagkameraet på samme tid.

Ifølge ekspert i sociale medier Nathalie Larsen, der arbejder som digital chef for bureauet Lead Agency, er der en god grund til, at de store spillere nu kopierer Bereal.

Bereal kan noget helt andet, end de andre hidtil har kunnet

Nathalie Larsen, ekspert i sociale medier

Bereal er nemlig lykkedes med rent faktisk at bringe noget nyt til det ellers mættede landskab for sociale medier.

- Bereal kan noget helt andet, end de andre hidtil har kunnet, nemlig at tilbyde et produkt, der rent faktisk dyrker de ægte øjeblikke, og hvor likes ikke er en faktor. De er lykkedes med at lave nogle spilleregler, der er meget snævre, og hvor det gælder om noget helt andet end på Instagram, siger Nathalie Larsen.

Enten køber de – ellers kopierer de

Hvor andre sociale medier ofte fungerer som en form for udstillingsvinduer, er Bereal et medie, der oftest kun er for nære venner, forklarer Nathalie Larsen, der sammenligner Bereal med det sociale medie Snapchat.

Den følelse af ægthed og nærhed, Bereal har, vil de større sociale medier nu også have en flig af.

- Når der kommer et nyt produkt på markedet for sociale medier, vil giganterne oftest prøve at opkøbe det, og ellers laver de bare deres eget tilsvarende produkt. Det har længe været strategien for de største platforme at blive ved med at udvide paletten af funktioner på deres app, så folk bruger mere tid derinde, siger Nathalie Larsen.

Tiktok vil konkurrere med Facebook

Ifølge Nathalie Larsen har Tiktok dog hidtil ikke været kendt for at være en copycat i samme omfang som Facebook og Instagram.

Men den kinesiske videodelingsapp har dog efterhånden en størrelse, der gør, at det naturlige næste skridt for dem også er at brede sig ud.

- Tiktok var banebrydende ved at give brugerne adgang til en stor palette af redigeringsmuligheder i appen. Men efter at de nu er blevet så store, er det naturligt, at der kommer flere funktioner ind, så de i fremtiden bliver en altomfattende app og dermed et reelt alternativ til Facebook og Instagram, siger Nathalie Larsen.

Det ambivalente ved Bereal har hele tiden været notifikationen og tidsvinduet

Nathalie Larsen, ekspert i sociale medier

Nye notifikationer – nye muligheder

Bereal fungerer ved at sende en daglig notifikation til deres bruger om, at det nu er "Time to Bereal". Det samme planlægger Tiktok nu med Tiktok Now.

Og det kan meget vel være en af grundende til, at Tiktok nu også vil til at fortælle deres brugere at det er "Time to Now".

En notifikation med en tidsgrænse er nemlig en god måde at få folk til at bruge ekstra tid på appen – det er det, de sociale medier lever af, påpeger Nathalie Larsen.

- Det ambivalente ved Bereal har hele tiden været notifikationen og tidsvinduet, der presser brugerne ind på appen, og man kan føle sig en lille smule tvunget. Når Tiktok kopierer det, giver det dem blot endnu en krog i brugerne. Fra et kommercielt synspunkt er det jo smart, siger hun.

Bereal er stadig et relativt småt socialt medie med 10 millioner daglige brugere.

Til sammenligning har Instagram 500 millioner daglige brugere, mens Facebook er det største sociale medie med 1,96 milliarder daglige brugere.

Tiktok offentliggør ikke officielle brugertal, men anslås at have i omegnen af 1 milliard månedlige brugere på verdensplan. Alene i Kina bruger 600 millioner appen dagligt.