Tech

Firmaet bag Facebook skifter navn

Navneskiftet var ventet og kommer efter en tid, hvor Facebook har været i strid modvind.

Firmaet bag Facebook skifter navn fra Facebook, Inc. til Meta. Det har firmaets ejer, Mark Zuckerberg, torsdag annonceret.

Facebook-app'en vil fortsat fungere som et brand under Meta og skifter altså ikke navn.

- Fra nu af vil vi være et metavers - ikke Facebook først og fremmest. Over tid vil du ikke have behov for at bruge Facebook for at bruge vores andre tjenester, lød det fra Zuckerberg.

Foruden Facebook ejer Zuckerbergs virksomhed også tjenester som Instagram, Messenger og WhatsApp.

- Lige nu er vores brand så tæt knyttet til ét produkt, at det umuligt kan repræsentere alt det, vi laver i dag, endsige i fremtiden, sagde Zuckerberg.

Skal binde virkeligheder sammen

Under præsentationen sagde Zuckerberg, at han håber, folk vil se betragte hans virksomhed som en metavers-virksomhed.

Metaverset bliver betragtet som næste generations internet.

Der er stadig ikke fuldstændig enighed om, hvad begrebet dækker over, men det handler overordnet om at binde vores fysiske og virtuelle liv tættere sammen.

Eksempelvis ved hjælp af virtual reality-briller, så vi fra hvert vores kontor kan mødes i et virtuelt rum og holde møder, slappe af, lade os underholde og tjene penge.

Facebooks nye projekt handler om at føle sig til stede i et rum med andre, selvom man ikke er, forklarede Zuckerberg.

- Når jeg sender mine forældre en video med mine børn, vil de føle, at de er lige dér i øjeblikket med os. De vil ikke føle, at de kigger på os gennem et lille vindue, lød det ved præsentationen.

Selvom det for nogle måske kan lyde som en kærkommen teknologisk landvinding, så den danske fremtidsforsker Sofie Hvitved med et varsomt blik på flere perspektiver i metaverset, da TV 2 interviewede hende om emnet i august.

- Hvem laver reglerne, hvem modererer samtalerne? Facebook har i forvejen svært ved at styre debatten, så hvem skal styre det derinde? Hvordan sikrer du, at der ikke bliver sagt noget dårligt derinde? Hvad hvis en gør noget i metaverset, som man ikke kan lide. Hvem skal være dommer over det?

Sidste uge annoncerede Facebook, at de over de næste fem år vil ansætte 10.000 højtuddannede mennesker i Europa til at bygge deres vision af metaverset.

Både Microsoft, Epic og flere andre store techvirksomheder er på vej i samme retning.

Facebook i modvind

Facebooks navneskifte var ventet og kommer efter en tid, hvor Facebook har været i strid modvind.

Blandt andet har whistlebloweren Frances Haugen stået bag en lækage af tusindvis af interne dokumenter.

Haugen har blandt andet anklaget Facebook for at være klar over, at deres algoritme er skadelig.

Hun mener, at Facebook ikke 'blot' prioriterer "hadefuldt" indhold til brugerne, men også er klar over, at deres tjenester er direkte skadelige - i særlig grad for unge piger.

Mark Zuckerberg mener ikke, at Haugens beskrivelse afspejler den virksomhed, som han står i spidsen for.

De amerikanske politikere har dog også været efter Zuckerberg - både republikanere og demokrater. De har blandt andet beskyldt Facebook for at drive ulovlig monopolvirksomhed.

Facebook er ikke det første internationale mediegigant, der skifter navn. I 2015 skiftede selskabet bag søgetjenesten Google navn til Alphabet.