Medie: Facebook kan være på vej med nyt navn
Efter uger med dårlige nyheder om Facebook, skriver techmedie, at moderselskabet forbereder et navneskifte. Facebook vil ikke kommentere nyheden.
Er Facebook på vej til at skifte navn?
Det mener det anerkendte techmedie The Verge med henvisning til en anonym kilde med direkte viden om beslutningen. Nyheden er endnu ikke bekræftet, men den har på Twitter sat gang i de amerikanske techjournalister.
Der er endnu ikke andre medier, der har bekræftet spekulationerne om navneskiftet, men ifølge The Verges reporter skulle det nye navn til moderselskabet blive annonceret 28. oktober på Facebooks AR- og VR-conference, Connect.
Det nye navn er angiveligt stadig en velbevaret hemmelighed, selv for dele af de øverste ledelseslag.
Facebook siger til Reuters, at de ikke kommenterer på “rygter og spekulationer.”
Det nye navn kan afsløre Facebooks nye mission
Navneskiftet skal ifølge The Verge understrege Facebooks ambition om at bygge den næste generations internet, som lige nu bliver kaldt “Metaverset”.
Der er stadig ikke fuldstændig enighed om, hvad begrebet Metaverset dækker over, men det handler overordnet om at binde vores fysiske og virtuelle liv tættere sammen. Eksempelvis ved hjælp af virtual reality-briller, så vi fra hvert vores kontor kan mødes i et virtuelt rum og holde møder, slappe af, lade os underholde og tjene penge.
I denne uge annoncerede Facebook, at de over de næste fem år vil ansætte 10.000 højtuddannede mennesker i Europa til at bygge deres vision af metaverset. Både Microsoft, Epic og flere andre store techvirksomheder er på vej i samme retning.
Facebooks grundlægger, Mark Zuckerberg, meddelte allerede i sommer, at virksomheden skal gå fra at være en “social medie-virksomhed til en metavers-virksomhed.”
Et bud på det nye navn kunne ifølge The Verge være “Horizon”. Facebook har for nylig vist en demo af deres virtual reality-mødeværktøj, der hedder Horizon Workplace.
Google har gjort det før
Hvis navneskiftet bliver til virkelighed - og det er altså stadig ikke officielt bekræftet - skal det sociale medie med det blå logo altså positioneres til blot være at én ud af flere i koncernens portfolio. Facebook ejer blandt andet de sociale medier Instagram og Whatsapp samt VR-brilleproducenten Oculus.
For blot et par år siden tilføjede Facebook ellers sit navn til Instagram og Whatsapp for at knytte de to populære sociale medier tættere til Facebook. Men den strategi kan altså nu være ændret.
Det minder om techgiganten Googles navneskifte. I 2015 skiftede moderselskabet navn til Alphabet for at signalere, at de var mere end blot en søgemaskine. Alphabet ejer blandt andet også streamingtjenesten YouTube, mobilplatformen Android og internetbrowseren Chrome.
Kulminationen på mareridtsuger for Facebook
Et eventuelt navneskifte kommer efter flere ugers negative historier. En tidligere ansat stod frem som whistleblower og har i flere medier og for Kongressen fortalt, hvordan Facebook ifølge hende satte profit over brugernes sikkerhed. I denne uge indgik Facebook også et forlig på 90 millioner kroner med den amerikanske stat i en sag, hvor Facebook var anklaget for at diskriminere amerikanske jobansøgere.
Og de dårlige nyheder er ikke ovre. Facebooks egne pressefolk har i denne uge annonceret, at mere end 30 journalister lige nu er ved at klargøre en “koordineret” serie af artikler baseret på lækkede dokumenter.
På Twitter er det sammenfald da heller ikke gået ubemærket hen.
Techjournalist Edward Ongweso Jr spørger retorisk, hvad oddsene er for, at det nye navn bliver offentliggjort samme dag, som de +30 journalisters historier bliver offentliggjort.
Generelt tager teknologipressen ikke imod på mulige navneskifte med stor begejstring. En af dem er Josh Marshal, der har grundlagt internetmediet Talking Point Memo:
- Det her er ret tydeligt en rebranding ud af desperation, skriver Josh Marshal.