Tech

Så stor er Googles magt over dig

Amerikanske Google har en helt unik position i techverdenen. Kenzo Tribouillard / Ritzau Scanpix

Google har fjernet meget dansk musik fra Youtube. Sagen understreger den enorme magt, som de store techgiganter har i dag.

Hvor ofte benytter du dig af en af Googles tjenester i din dagligdag? Svaret er måske oftere, end du lige går og tænker over.

I dag bliver ni ud af ti internetsøgninger i verden foretaget med Googles søgemaskine, og Google Chrome er den foretrukne internetbrowser på to tredjedele af klodens computere.

Hertil kommer andre populære Google-produkter som Gmail, Google Maps og Youtube samt ikke mindst Android, der på verdensplan er det suverænt mest udbredte styresystem på mobile enheder.

Populariteten og udbredelsen placerer Google helt i toppen over magtfulde techgiganter.

- Vi ser i stigende grad, at Google og de andre store sætter vilkårene og bestemmer. Det er private aktører, som fra den ene dag til den anden kan tilbyde eller fjerne indhold, alt efter om det giver mening for dem. Det er en ret vild situation, siger Mikkel Flyverbom, professor ved CBS med speciale i digital transformation.

Det så vi senest et eksempel på, da internetgiganten fredag fjernede en stor del af den danske musik fra Youtube, da Google og den danske rettighedsorganisation Koda ikke har kunnet blive enige om en ny aftale for brug af dansk musik på videotjenesten.

En beslutning, der ikke er uden betydning for danske musikere, da omkring en tredjedel af danskernes musikstreaming foregår på netop Youtube, ifølge en undersøgelse fra januar i år lavet af YouGov for Koda. I skrivende stund ligger der stadig en del dansk og Koda-licenseret musik på Youtube, og TV 2 har ikke kunnet få svar fra tjenesten på, hvorfor kun noget af musikken er fjernet.

Sagen er bare ét eksempel på Googles magt. Men hvor meget bestemmer Google egentlig?

Magten til at manipulere din adfærd

Ifølge Sune Lehmann Jørgensen, professor på DTU Compute, er Google på mange måder med til at forme den virkelighed, som vi ser, når vi er på internettet.

- Google har ufattelig stor magt. De bestemmer, hvilken vej vi skal køre, og de ved, hvor vi tager hen. De ser, når vi søger på nettet og har indflydelse på hvilke restauranter, vi tager på, siger han.

Faktisk er Google i stand til at manipulere din adfærd, forklarer DTU-professoren.

Som eksempel nævner han Youtube. Dagligt bliver der på verdensplan afspillet over én milliard timers video på Youtube, og omkring 70 procent af afspilningerne kommer fra Youtubes egne anbefalinger til brugerne.

- De bruger nogle algoritmer, som ingen uden for Google ved, hvordan virker. Formålet er at få dig til at kigge så meget som muligt på din computer og manipulere din adfærd, så du fortsætter med at bruge Googles tjenester. Tjenesterne er gratis, men produktet er folks opmærksomhed, siger Sune Lehmann Jørgensen.

Ifølge eksperterne kan Google også gennem sine anbefalinger påvirke vores holdninger, og det er ikke nødvendigvis gavnligt for vores demokrati, lyder det.

Magten til at definere sandheden

Når man taler om Google, er der tale om "definitionsmagt", mener forskningschef ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Jakob Linaa Jensen, som forsker i sociale medier og internettets indflydelse på vores hverdag og demokrati.

- Google har en fuldstændig kolossal magt. Der vokser jo folk op i dag, som har den forståelse, at hvis noget ikke findes på Google, så findes det ikke, forklarer han.

På den måde er Google gennem sine algoritmer og regler med til at definere sandheden. Specielt på tjenester som Youtube, hvor Google også bestemmer over indholdet.

- I det aktuelle tilfælde er det dansk musik, som er blevet slettet. Men vi har også set eksempler, hvor eksempelvis politisk indhold bliver fjernet, når ikke man adlyder Googles regler. Det repræsenterer et demokratisk problem, siger Jakob Linaa Jensen.

Eksempelvis blokerede Google på sine platforme i 2017 en kampagne for det højrenationale, tyske parti Alternative für Deutschland (AfD), der angreb kansler Angela Merkel.

Det førte dengang til kritik fra blandt andre IT-Politisk Forening, og foreningens formand, Jesper Lund, finder det fortsat problematisk, at Google på sine tjenester kan udelukke eller nedprioritere bestemte aktører uden klare kriterier.

- Det kan have uheldige konsekvenser under for eksempel en valgkamp, når Google selv kan gå ind og sætte begrænsninger for sit indhold. Tilsvarende vil det føre til kritik, når de som platform ikke vil fjerne bestemt indhold, forklarer Jesper Lund.

Magten til at lave ændringer

Både gennem annoncer og søgeresultater er Google derfor en vigtig aktør for eksempelvis virksomheder, der vil have brugernes opmærksomhed. Gennem sine mange tjenester er Google nemlig i stand til at indsamle store mængder data om sine brugere, forklarer Jesper Lund.

- Google driver i bund og grund en markedsplads, hvor vores opmærksomhed sættes til salg, så de er i stand til at målrette reklamer og udnytte dig i dit mest svage øjeblik, siger han.

Men selvom Google giver både virksomheder, kunstnere og privatpersoner en masse muligheder for at promovere sig selv, kan det også gøre dem sårbare for ændringer, da de ikke ved, hvordan udbydere som Google agerer på længere sigt.

For eksempel kan Google til enhver tid ændre sine algoritmer, fjerne indhold og tjenester eller skrue på annonceringsreglerne, mener Mikkel Flyverbom fra CBS

- Det er farligt at bygge hus på andres grund. Private aktører som Google tager beslutninger, som for det meste er drevet af kommercielle hensyn og ikke nødvendigvis ud fra, om det har samfundsnytte, siger han.

Det aktuelle eksempel, hvor dansk musik blev fjernet fra den ene dag til den anden, viser derfor, at der er behov for institutioner, som kan beskytte rettigheder og sætte grænser for, hvad Google kan gøre, mener CBS-professoren.

- Enten skal man lade være med at lægge sit indhold hos Googles tjenester, og ellers skal vi have opsat nogle spilleregler for, hvad de har lov til, siger Mikkel Flyverbom.

Kan man undgå Google?

Så sent som i sidste uge var Googles øverste chef sammen med lederne af Amazon, Facebook og Apple til virtuel høring i den amerikanske kongres, hvor techgiganterne skulle redegøre for, hvorfor deres markedsdominans på forskellige områder ikke er et problem for kunder, samarbejdspartnere og konkurrenter.

Her lød det blandt andet fra Google, at man altid gerne ville give kunderne "det bedste".

Selv hvis man ønsker at undsige sig Google, kan det blive svært helt at undgå internetvirksomheden.

- Det kan godt lade sig gøre, men det vil nok kræve, at man fundamentalt lægger sit liv om. Selv hvis du droppede alle deres tjenester, kan Google stadig lære meget om os gennem andre mennesker, vi interagerer med, som bruger Google-produkter, forklarer Sune Lehmann Jørgensen.