Tech

Nu kommer Instagrams svar på TikTok - og det kommer de til at kunne mærke, siger ekspert

Instagram er snart klar med funktionen Reels, der skal konkurrere med TikTok.   Denis Charlet / Ritzau Scanpix

Det er ikke første gang, Instagram lader sig inspirere af andre sociale medier.

Nu kommer du snart til at kunne lave videoer som på TikTok i Instagram-appen. Her kommer de bare til at hedde Reels.

Facebook, der ejer Instagram, meddelte torsdag, at de er klar til at udrulle featuren Reels i 50 lande inden for få uger.

Reels har været afprøvet i Brasilien, Frankrig, Tyskland og senest i Indien som en seperat app, men bliver nu lanceret som en feature i Instagram.

Reels kommer til at ligge som en ny knap i bunden af Instagram-interfacet.

Reels tillader Instagram-brugere at lave 15-sekunders videoer og tilsætte musik fra et stort katalog - ligesom på TikTok. Og ligesom på TikTok vil Reels tilbyde talrige redigeringsværktøjer til at mixe og redigere videoerne. Derudover vil man med Instagram Reels kunne få sine videoer bredt ud via en 'Udforsk'-side - ganske ligesom på TikTok.

Vil tappe ind i TikToks succes

Hvis det lyder som tyveri ved højlys dag, er det fordi, det nærmest er det.

Og ifølge ekspert i sociale medier Nathalie Larsen, har man fra Facebooks side valgt at kopiere TikTok i et forsøg på at tappe ind i den popularitet, det nyder.

- Jeg kan forestille mig, de længe har kigget på TikTok og undret sig over, hvad der får den app til at vokse så hurtigt og opnå den succes. Og så har man skelet til TikToks funktioner og sagt, at det er noget, man også gerne vil tilbyde på Instagram, siger Nathalie Larsen.

Nathalie Larsen peger især på hastigheden, klippeværktøjerne og musikken som funktioner, Instagram har taget med fra TikTok over i Reels.

Det er ikke første gang, Instagram lader sig inspirere af funktioner på andre sociale medier og laver egne versioner. I 2016 lancerede Instagram formatet stories, som mange mente var en direkte klon af konkurrenten Snapchats stories.

- Facebook har haft succes med at låne funktioner fra andre platforme. I tilfældet med Snapchat, så ser vi i dag, at stories-aktiviteten mere eller mindre er flyttet over på Instagram.

Magelige brugere

Det påvirker konkurrenterne, når mastodonten Facebook går ind på konkurrenternes territorium. Efter Instagram introducerede stories, oplevede Snapchat for første gang nedgang i antal brugere.

Og ifølge Nathalie Larsen vil TikTok også komme til at mærke, at Instagram nu tilbyder de samme værktøjer.

- TikTok har haft mange skandaler efterhånden, og det vil få konsekvenser for dem før eller siden. Og når nu der kommer et alternativ, så tror jeg, det er noget, de vil kunne mærke, siger Nathalie Larsen.

Ifølge hende taler det også til Instagrams fordel, at mange brugere er magelige, når de er på sociale medier.

- Hvis man alligevel bruger mest tid på Instagram, så tror jeg, at det her vil kunne flytte opmærksomheden væk fra TikTok. Alt afhængigt af, om Reels er ligeså god, selvfølgelig.

Ifølge Nathalie Larsen vil de helt unge brugere dog formentlig blive på TikTok:

- Ungdommen er nogle rebeller, og hvis det bare lugter lidt af noget, som mor og far er på, så vil man hellere lukke øjnene for problematikkerne og blive på TikTok, siger Nathalie Larsen.

TikTok er i global modvind

Selvom TikTok er en relativt ny app, har den allerede en række skandalesager imod sig.

Blandt andet kom det i 2019 frem, at appen censurer indhold fra brugere, der har et handicap, var overvægtige eller tilhørte en seksuel minoritet. Derudover har appen flere gange modtaget alvorlig kritik af deres privatlivspolitik.

Den er allerede blevet forbudt i Indien, og USA's udenrigsminister, Mike Pompeo, meddelte i starten af juli, at man fra amerikansk side overvejede at gøre det samme.

Senest åbnede Datatilsynet i Danmark juni i år en sag mod TikTok for at afklare, om tjenesten lever op til reglerne for databeskyttelse.