Facebook lancerer ny dating-funktion - find dit hemmelige 'crush'
Facebooks datingunivers åbner op for at finde sammen med sin hemmelige forelskelse.
Dating-apps som Tinder og Happn kan snart få kamp til stregen af SoMe-giganten over dem alle.
Facebook lancerede torsdag en ny dating-funktion i 20 lande, heriblandt USA, og tidligt næste år bliver det Europas tur.
Facebook Dating er en gratis funktion i Facebook-appen, men Facebook-brugere ender ikke automatisk på datingmarkedet.
For at bruge Facebook Dating skal man oprette en bruger separat fra ens Facebook-profil. Det vil derfor kun være dig selv og andre i datinguniverset, der kan se, at du er på jagt efter kærlighed.
Facebook-datere kan selv vælge, om de vil præsenteres for brugere blandt deres venners venner, eller om de vil gå på jagt uden for deres netværk.
Det ’hemmelige crush’
Facebook Dating vil foreslå potentielle matches ud fra den pågældende brugers interesser, præferencer og aktivitet på Facebook. Det er kun én selv og de foreslåede matches, der vil kunne se ens datingprofil.
Der skulle ifølge Facebook ikke være risiko for, at brugere af funktionen pludselig vil være synlige på vennernes profil.
Der er dog en indbygget feature til dem, der har været ulykkelig forelsket i sin barndomskammerat eller kollega. Facebook kalder den ’Secret Crush’. Her kan de modige vove pelsen og erklære sin romantiske interesse i op til ni venner fra Facebook og Instagram.
Konkurrence til Tinder?
Facebook forsikrer, at brugeres aktivitet i dating-funktionen ikke bliver delt med andre uden for Facebook Dating, og at data ikke vil blive brugt til reklame.
Brugere har ifølge Facebook også mulighed for selv at bestemme, hvilke informationer man vil bringe i spil på sin dating-profil. Kun fornavn og alder kommer automatisk med over fra den personlige profil på Facebook.
Markedet for datingtjenester er her i Danmark domineret af apps som Tinder og Happn.
Ifølge Time Magazine har lanceringen af funktionen i USA allerede kunnet mærkes på markedet. Match Group, som ejer Tinder og match.com, fik umiddelbart efter lanceringen torsdag et aktiedyk på syv procent.
TV 2 har forsøgt at få en kommentar fra Facebook, men det har ikke været muligt.