Tech

Snapchats solbriller er landet: Sælges kun via tidsbegrænsede automater

Snapchat har lanceret et par nye solbriller med indbygget kamera. De er nu blevet sat til salg i USA, men kun via tidsbegrænsede automater.

De korte små video- og billedbidder er blevet en fast del af kommunikationen på mobilen. Snapchat er i øjeblikket en af de mest brugte apps på mobilen, og nu udvider selskabet. 

Firmaet bag Snapchat kalder sig nu Snap Inc. De har netop sendt deres første fysiske produkt ud, kaldet Spectacles. Det er et par solbriller i tre forskellige design og farver med et indbygget kamera og blitz. 

Som et par Google Glass

Ideen og tanken er den samme som med Google Glass - et par briller, der kan dokumentere verden, som du ser den. 

Spectacles har dog én funktion - at optage små videoklip i rundt format til din Snapchat-profil. Du optager 10 sekunder ved at klikke én gang på brillerne. Tryk igen og udvid med 10 sekunder. 

Videoen bliver så automatisk overført til iOS-appen (ved Android skal man aktivt overføre videoen), der så efterfølgende kan sendes og ses af dine følgere. 

Automat dukker pludselig op

Brillerne koster 130 dollar (lidt over 800 danske kroner), og kan i øjeblikket kun købes på meget anderledes og sporadisk vis. Spectacles kan nemlig ikke købes i en butik eller på nettet. De kan udelukkende købes via en automat, der pludselig dukker op et uventet sted i USA.

Siden Spectacles blev sat til salg for tre dage siden, har automaten kaldet Snapbot kun dukket op tre specielt udvalgte steder i en meget tidsbegrænset periode.

Først i LA-området, derefter ude ved kysten ved Big Sur, og endelig dukkede der en ny automat op tirsdag klokken 14 dansk tid ved byen Tulsa i Oklahoma, USA. 

Du kan følge med i hvor den næste automat dukker op her

Du skal være heldig

Hvis du gerne vil have fat i et par af de eftertragtede 'Specs', skal du enten være heldigt placeret et endnu ukendt sted på den amerikanske vestkyst, bruge lidt ekstra penge på at købe dem via eBay, hvor de går fra langt over dobbeltpris, eller også blot vente på, at Snap vælger at lancere dem bredere og til andre lande. 

Indtil videre er intet sikkert. Snap Inc holder produktet eftertragtet med en hype, som kun Apple ellers har formået med deres iPhones og iPads. Snap Inc har siden navneskiftet ændret tydelig fokus og karakteriserer sig nu som et kameraselskab og ikke blot som et appfirma. 

Det vil sige, at vi godt kan forvente flere produkter fra dem. Om det er endnu et par briller, en kameramobil eller noget helt tredje, må tiden vise.