Tech

Det er ikke, som du tror: Det afslører dine Facebook-vaner om dig

Lurer du mere, end du deltager på de sociale medier, kan det hænge sammen med dårligt selvværd.

Er du typen, der er ved at brække dig over kollegaen, der for ottende gang i denne uge er tjekket ind i fitnesscenteret på Facebook, eller veninden, der drukner din startside i babybilleder?

Så kan det være, du skal holde lidt igen, inden du dømmer dem.

Vis mig din Facebook-opdatering, og jeg skal fortælle dig, hvem du er.

Nathalie Larsen, ekspert i sociale medier og digital chef hos LEAD Agency

Der er ganske vist sammenhæng mellem vores Facebook-vaner og vores person, men sammenhængen er ikke nødvendigvis, som du tror.

Hvilken Facebook-type er du selv? Tag testen nederst i artiklen. 

Lurerne lider af lavt selvværd

I en ny undersøgelse har forskere fra Penn State University fundet ud af, at det ikke er typen, der poster et hav af glansbilleder eller opmærksomhedskrævende opdateringer på Facebook, der har brug for bekræftelse.

Tværtimod.

Det er faktisk lurerne, der bare er med på en kigger, der ifølge undersøgelsen lider af lavt selvværd.

Tidligere har man sagt, det er dem, der bruger Facebook til virkelig at iscenesætte sig selv, der har et sygt behov for bekræftelse.

Nathalie Larsen, ekspert i sociale medier og digital chef hos LEAD Agency

- Det er meget interessant, at det kan være et tegn på lavt selvværd, når man er lurer. Tidligere har man sagt, det er dem, der bruger Facebook til virkelig at iscenesætte sig selv, der har et sygt behov for bekræftelse og et selvtillidsboost, siger Nathalie Larsen, der er ekspert i sociale medier og digital chef hos LEAD Agency.

Hun mener, at undersøgelsen viser, at de forskellige typer på Facebook er mere nuancerede end som så.

Selfiejunkien hviler i sig selv

Hvis det ikke er for at få bekræftelse, hvorfor skal vi så se et billede af selviscenesætternes skyr-morgenmad eller navneskilt fra den enormt interessante konference, de deltager i?

- Det kan være et behov for at formidle, hvem man er. Det behover ikke være et udtryk for, man har brug for accept, men mere at man er bevidst om, hvad ens holdninger og interesser er. Man hviler i sig selv. Man er ikke bange for at vise sig selv, men bruger de sociale medier med selvtillid, siger Nathalie Larsen.

Vores Facebook-aktiviteter er i den grad et spejl af, hvordan vi har lyst at fremstå over for andre.

Nathalie Larsen, ekspert i sociale medier og digital chef hos LEAD Agency

Det er netop det mod, lurerne ofte mangler.  

- Jeg kan forestille mig, at dem, der er med på en kigger, er så selvbevidste om, hvad det, de ligger op, siger om dem, at den usikkerhed holder dem helt fra det, siger Nathalie Larsen.  

Hvilken type er du selv

Selvom stereotyperne på Facebook måske er mere nuancerede, end vi går og tror, kan man stadig dele Facebooksbrugere op i forskellige typer, mener Nathalie Larsen.

- Vis mig din facebookopdatering, og jeg skal fortælle dig, hvem du er. Vores Facebook-aktiviteter er i den grad et spejl af, hvordan vi har lyst at fremstå over for andre.

Hun peger selv på seks forskellige Facebook-typer.  

Tag testen nedenfor og find ud af, hvilken Facebook-type du er. I svaret kan du også læse om de andre typer. 

Hvilken Facebook-type er du?

  • Hvorfor har du oprettet en Facebook-profil?

  • Hvad handlede din seneste opdatering om?

  • Hvor ofte laver du opdateringer?

  • Hvad tænker du om andres opdateringer?

  • Hvad ville du gøre, hvis Facebook ikke eksisterede?