Tre uger med Pokémon Go: Jeg er fanget i en lykkerus

Forstå hypen om Pokémon Go - og hvorfor en rimelig normalt fungerende ung mand vælger at stå op midt om natten for at fange imaginære monstre.

Mit navn er Lasse Kristoffersen. Jeg er journalist p√• TV 2, 33 √•r gammel, og s√• er jeg level 23 ud af 40 i Pok√©mon Go.

Hvis ordene "Pok√©mon Go" er helt sort snak for dig, kan du her f√• svar p√• alle de Pok√©mon-sp√łrgsm√•l, du ikke t√łr at stille.

Pokémon Go

Pok√©mon er v√¶sener i alle st√łrrelser og former. De bor rundt om i verden meget lig andre dyr. De fleste Pok√©mon kan ikke tale - udover at sige deres eget navn.

Pok√©mon Go er det seneste spil i r√¶kken af mange. Nintendo, som st√•r bag Pok√©mon-universet, udgav det f√łrste spil i 1996, og siden er fulgt en lang r√¶kke udgivelser. Men Pok√©mon Go er det f√łrste af sin art og samtidig det f√łrste, hvor mobiltelefonen er i centrum.

Det kan ikke l√¶ngere komme som en overraskelse, at Pok√©mon Go er mindst lige s√• meget et f√¶nomen som et spil. Tusinder af danskere g√•r gader og parker tynde for at fange sm√• monstre, der dukker op p√• deres smartphone.

Men hvorfor er interessen så stor? Og kunne man have forudsagt det?

Fuldstændig surrealistisk

Hvis nogen havde forudsagt populariteten, var det i hvert fald ikke Pok√©mon Go-skaberne, Niantic, selv. Det lille firma, der udsprang fra Google som et internt startup blev mildest talt overraskede over succesen.

Det fortalte direkt√łren, John Hanke, p√• tegneseriefestivallen Comic-Con i San Fransisco foran 6500 sp√¶ndte fans.

- Det var fuldst√¶ndig surrealistisk at opleve. Vi sad bare og s√• serverne blive bombarderede, sagde John Hanke.

Jeg vågnede til et internet, der var fuldstændig på den anden ende.

Han ville ikke afsl√łre tallene - ud over at spillet nu har 21 millioner aktive spillere i USA alene - men det er ingen hemmelighed, at presset var for stort.

- Google Maps (som Pok√©mon Go benytter, red.) bliver brugt af mange, vi har verdensklasse-teknologer p√• vores hold, og vi fik hj√¶lp af Google Cloud, men vi havde ikke forudset, hvad der ville ske, fortalte John Hanke.

Spontan nattevandring

Spillet blev officielt frigivet i Australien og New Zealand 6. juli. N√¶sten √łjeblikkeligt blev det muligt at spille det i resten af verden via et par genveje til Android og iOS. Jeg installerede Pok√©mon Go om aftenen 7. juli.

Den f√łrste Pok√©mon f√•r man med det samme. Den n√¶ste skal man bev√¶ge sig lidt for, og de efterf√łlgende skal man ud ad d√łren efter.

Klokken var over 23, men min k√¶reste er heldigvis vant til mine underlige indfald, s√• hun undrede sig ikke stort over, at jeg var n√łdt til at tage turen ud for at fange et par stykker mere.

Jeg ved √¶rlig talt ikke, hvor mange jeg fangede den aften. Men tilbage ved computeren st√łdte jeg p√• en masse rygter om, at man kunne blive udelukket, hvis man loggede ind fra lande, hvor man ikke burde have adgang.

Den risiko turde jeg ikke l√łbe, s√• jeg afinstallerede igen. Jeg var jo alligevel kun blevet level 3.

Interessen eksploderede

Jeg vågnede til et internet, der var fuldstændig på den anden ende.

Det sociale medie Reddit var √©n stor Pok√©mon Go-reklame. Ikke at Niantic havde reklameret for deres spil. Men brugerne skrev bare ikke om andet. 

Al forsigtighed var naturligvis fejet af banen. Jeg installerede fluks spillet igen, og heldigvis havde jeg ikke mistet mit h√•rde arbejde fra aftenen f√łr.

Jeg er ikke en af dem, der bliver nostalgisk omkring Pokémon. Jeg har aldrig spillet det på de gamle Nintendo-maskiner, og jeg har sjældent set et afsnit i fjernsynet. Men teknologi og spændende apps, det fanger mig. Og så er Pokemón Go bare en ret fed udvikling på et mobilspil-marked, der er proppet med Candy Crush-kloner.

Vi skal nok endnu et par år frem, men vi får helt sikkert en enorm udvikling inden for den her type spil.

Pete Pachal, tech-redakt√łr, Mashable

Jeg skal ikke p√•st√•, at jeg havde forst√•et alle mekanismer i spillet den f√łrste aften. Det har jeg s√•dan set stadig ikke (det kan blive rigtig n√łrdet, hvis man gider). Men det var heller ikke n√łdvendigt.

L√¶ringskurven er nemlig ikke ret stejl. Jeg blev bare ved med at fange Pok√©mon, jeg fik flere og flere succesoplevelser i spillet, og jeg forestiller mig, at dopaminen n√¶rmest spr√łjtede ud af hjernen p√• mig.

Dr√łn p√• bel√łnningssystemet

Og min antagelse er ikke helt ved siden af. Det siger Anita Lykke Klausen, der er ekspert i neuromarketing og ejer af Anitaxcph. Hun har i mods√¶tning til mig set Pok√©mon i fjernsynet, da det blev sendt f√łrste gang, og spillet de gamle spil. Og s√• er hun level 18 i Pok√©mon Go.

- Vi s√¶tter m√•l med stort set alt, hvad vi laver i livet. S√• n√•r du starter app'en, og du har et m√•l om, at nu skal du fange en Pok√©mon. Indikatorerne for, om du er t√¶t p√• en Pok√©mon - om der er en lure derude et sted, eller om der er blade i n√¶rheden, det trigger din dopamin. For du skal opmuntres til at opn√• m√•let, fort√¶ller Anita Lykke Klausen.

For lige at forklare lingoen: En lure'er en genstand i spillet, der tiltr√¶kker Pok√©mon.  Blade kan v√¶re en indikation af, at der gemmer sig Pok√©mon i n√¶rheden. Okay, videre:

Pokémon-lingo

Pokéstop

Stedet, hvor du kan f√• fyldt dit lager af pokeballs og eliksir op. Eliksiren bruger du til at helbrede dine Pok√©mon.

Pokéball

Du skal bruge bolde for at fange Pokémon. Bedre bolde giver bedre chance for at fange Pokémon.

Coins

Spillets m√łntenhed hedder ganske enkelt coins. Dem kan man k√łbe for rigtige penge

Pokégym

Lige nu er Pokégyms det eneste sted, hvor du kan kæmpe mod andre spillere og tjene coins i spillet.

Lure

Træt af at vandre rundt for at fange imaginære monstre? Så er en lure din ven. Det er en genstand, du sætter på et pokéstop, og så tiltrækker den Pokémon.

- N√•r du s√• finder en Pok√©mon og fanger den i en pok√©ball, s√• bliver dopaminen frigivet, og du f√•r din bel√łnning, siger Anita Lykke Klausen.

Det er altså den lykkerus, jeg har gået rundt i i snart tre uger. Men det var også hårdt i starten.

Et halvfærdigt spil

Der kom hurtigt malurt i bægeret. Da amerikanerne officielt kom på, gik spillet ned. Det kunne ganske enkelt ikke klare det massive pres, som millioner af spirende Pokémon-trænere udsatte serverne for.

Det bet√łd, at jeg mest spillede om formiddagene. For der sov de ovre p√• den anden side af Atlanten. Ved 14-tiden kom de f√łrste nedbrud, og ved omkring klokken 16 var det umuligt at spille.

Google er nu tr√•dt til, og deres servere aflaster systemet. Men spillet b√łd - og byder stadig - p√• mange andre fejl. Nogle Pok√©mon dukker ikke op hos alle brugere p√• det samme sted, spillet fryser, s√• man er n√łdt til at genstarte app'en, og v√¶rkt√łjet til at finde Pok√©mon i spillet virker slet ikke.

Det var ikke kun Pokémon Go's servere, der var pressede. Da vi delte kortet herunder, gik det ned i flere timer. Interessen var simpelthen for stor:

Dertil kommer, at spillet mangler nogle helt basale funktioner. Man kan ikke kommunikere med andre spillere, og man kan ikke bytte Pokémon med andre. Niantic har lovet, at det kommer i fremtiden, men alt i alt virker det som om, Niantic har sendt et halvt spil på gaden.

S√• langt vil tech-redakt√łr p√• Mashable, Pete Pachal, ikke g√•. En dedikeret tr√¶ner, der dog endnu kun er level 16.

Pete Pachal giver mig ret i, at meget endnu mangler, men han mener, de grundlæggende elementer er på plads.

- Jeg vil ikke kalde det et halvt spil. Har man spillet i bare kort tid, oplever man, at der mangler noget. Helt sikkert. Man kan ikke skrive til sine venner, man kan ikke k√¶mpe mod hinanden, og der mangler en masse information. Men grundelementerne med at samle Pok√©mon og sende dem i kamp i pok√©gyms, det fungerer, og det er nok til, at man forts√¶tter med at spille, siger Pete Pachal.

Heller ikke han havde forudset, hvor stort spillet ville blive.

- Det var der ingen der havde. Hverken Niantic selv eller medierne. Ingen havde store artikler eller guides klar, men den f√łrste weekend gik det op for os alle, at der her var stort, siger Pete Pachal.

Han bakkes op af sin kollega ovre ved The Verge, redakt√łr for tech, Chris Plante. Han er kun level 12, da han n√¶rmest ikke kan spille for tiden.

- Din kritik er ikke unfair, men jeg vil mene, det er at str√¶kke den. Det kommer meget an p√•, hvad man sammenligner med. Spillet er i sig selv enormt komplekst. Men der mangler stadig meget, det er rigtigt, siger Chris Plante.

Kendte teknologier sættes sammen

Selve id√©en om geo-baserede spil er ikke ny. L√¶nge f√łr, der var noget, der hed smartphones, kunne man finde sm√• bokse rundt om i naturen. Spillet hedder Geocaching, og dengang brugte man h√•ndholdte GPS'er. Da smartphones blev almindelig eje, kom der apps til b√•de iOS, Android og Windows.

Pok√©mon Go's infrastruktur blev grundlagt fra 2012 og et par √•r frem. Det skete gennem det ligeledes geo-baserede spil Ingress, hvor to hold k√¶mper mod hinanden om kontrollen over tusindvis af portaler verden over. De f√łrste af portalerne lavede Niantic selv. Men resten - og der er mange tusinde - har brugerne lavet. Portalerne har billeder, navne og placeringer, og alt det er sendt ind af Ingress-spillere og godkendt af Niantic.

Det er de portaler, der fra den ene dag til den anden dukkede op som pokéstops og pokégyms i Pokémon Go.

Jeg har spillet begge spil, og selvom de hver tilbyder noget ekstra - du ser mere natur med Geocaching, og Ingress er et bedre holdspil - s√• f√¶nger Pok√©mon Go mig bare p√• en anden m√•de.

- Det var nok det bedst t√¶nkelige franchise, de kunne s√¶tte oven p√• Ingress. Jeg kan ikke komme i tanke om andre, hvor der er det samme incitament til at samle og k√¶mpe. Det giver en rigtig god spiloplevelse, siger Pete Pachal.

Men det var slet ikke meningen, at al den brugergenererede data skulle bruges andre steder. Det sagde John Hanke p√• weekendens Comic-Con.

- Ingress var meget eksperimenterende. Vi brugte det til at se, hvilken teknologi der fungerede. Og s√• skulle vi finde ud af, hvordan vi fik flere til at spille. Det ledte os hen til Pok√©mon Go, sagde John Hanke.

Trafikkaos og massehysteri

For mig har det betydet en masse. Jeg f√•r r√łrt mig efter maden. For hvis man alligevel sl√•r mave, kan man jo lige s√• godt hente et par Pok√©mon samtidig.

Heldigvis er jeg ikke den eneste. Efter en hyggelig grillaften var vi seks, der lige snuppede en hurtig time rundt i nabolaget. S√• kunne vi med god samvittighed g√• tilbage til grillmad og √łl.

Det er et helt s√¶rligt syn at komme forbi et sted, hvor der er et par lures p√• t√¶tliggende pok√©stops. Om s√• klokken 1 om natten, kan jeg g√• ned i vores bypark og finde 15-20 personer, der sidder og spiller Pok√©mon Go. Sidst jeg selv sad i s√•dan en gruppe, holdt der ogs√• tre biler, hvor der sad to i hver og spillede p√• deres telefoner.

Der er ogs√• mange, der form√•r at hente penge ud af Pok√©mon-dillen. Der kan v√¶re ret store √łkonomiske fordele ved at have et pok√©stop ved sin forretning:

Men selvom interessen herhjemme kan virke overv√¶ldende, s√• stikker det selvf√łlgelig helt af andre steder i verden.

S√•dan her ser det eksempelvis ud, n√•r rygtet om en sj√¶lden Porygon spreder sig i Sydney, Australien.

Hvad så nu? Var dét det?

Nej, det var bestemt ikke det. P√• Comic-Con l√łftede Niantic-direkt√łren sl√łret for en del nye ting i spillet. Han har tidligere lovet flere muligheder for at spille sammen.

S√łndag kunne han s√• fort√¶lle, at det kommer til at betyde noget i spillet, hvilket hold du er p√•. Nogle Pok√©stops vil i fremtiden ogs√• kunne fungere som Pok√©centre, hvor du kan pleje dine skadede Pok√©mon, og s√• f√•r vi adgang til nogle ekstra sj√¶ldne Pok√©mon!

De tre hold har f√•et hver deres leder, der skal hj√¶lpe spillerne med gode r√•d.

Mere overordnet kan vi gl√¶de os til bedre spil og en bedre integrering af kameraet. Det mener Pete Pachal.

- Vi skal nok endnu et par √•r frem, men vi f√•r helt sikkert en enorm udvikling inden for den her type spil. Den AR (augmentet reality: hvor ekstra elementer tilf√łjes virkeligheden ved hj√¶lp af telefonens kamera, red.), der er i Pok√©mon Go er egentlig ret basal. Forestil dig, at vi kan g√• rundt i gaderne som superhelte og jagte forbrydere. Det kunne jeg godt se for mig, siger Pete Pachal.

Chris Plante er ikke helt så optimistisk omkring brugen af AR i kommende mobilspil.

- Niantic har haft mindst to √•rs forspring i forhold til de fleste andre ved at arbejde sammen med Google. Jeg tvivler p√•, at vi vil se nogen klar forbedring fra firmaer, der ikke har noget at g√łre med Google, inden for de f√łrste par √•r.

Til geng√¶ld ser han en anden klar tendens i Pok√©mon Go. Og den er han ikke specielt tilfreds med. Pok√©mon Go er gratis, men hvis du vil s√¶tte hastigheden for din fremgang i vejret, kan du betale sm√•bel√łb. Og Pok√©mon Go cementerer, at det er vejen frem for mobilspil, mener han.

- Jeg f√łler mig snydt af s√•dan nogle spil - det g√łr jeg s√•dan set i det hele taget, n√•r jeg spiller computer. Jeg ved jo godt, at jeg ikke n√łdvendigvis bliver bedre; spillet g√łr bare nogle ting en smule nemmere for mig. Og det skal jeg s√• betale for hver gang? Nej tak, siger Chris Plante.

Hvor l√¶nge er det mon sjovt

Jeg gl√¶der mig til de ekstra funktioner, der kommer i Pok√©mon Go. For selvom eksperterne ikke er helt enige med mig, s√• vil jeg holde st√¶digt fast i, at Pok√©mon Go er meget langt fra at v√¶re et f√¶rdigt spil. Hvert level kr√¶ver flere point, end det foreg√•ende, og n√•r der er flere dage imellem, at man hopper et level op eller f√•r en ny Pok√©mon, s√• mangler der alts√• lidt.

Lige præcis på det punkt, er Chris Plante enig med mig.

- Der mangler et mid-game (stadiet, hvor du ikke l√¶ngere er nybegynder, men stadig har lang vej til at gennemf√łre, red.). Det er ufattelig let at komme i gang med at fange Pok√©mon. Det minder jo om at tage et billede med telefonen. Men jeg mangler en hel masse information om, hvad jeg s√• skal g√łre, og der begynder at v√¶re langt imellem, at der sker noget nyt, siger Chris Plante.

Jeg bliver nu stadig glad for hver en fangst. Og det stopper nok ikke lige med det f√łrste. Nu vil jeg i gang med at l√¶re det n√¶ste niveau i spillet. Hver Pok√©mon har nemlig tre skjulte v√¶rdier, som man med de rigtige udregninger kan finde frem til.

Og s√• er der de spillere, der bruger mere energi p√• at finde m√•der, hvorp√• de kan snyde, end p√• selve spillet. S√•dan vil det altid v√¶re. Fantasien fejler heller ikke noget:

Hårdt arbejde at blive den bedste

Lige nu mangler der nogle vigtige ting i Pok√©mon Go. Vi skal snart have lov at bytte med hinanden. Det ved vi med sikkerhed. Mindre klart er det, hvordan det kommer til at foreg√•. Jeg h√•ber, at vi kan overf√łre en Pok√©mon til enhver, vi m√łder p√• vores vej, men rygterne siger, at det kommer til at ske via bestemte punkter rundt om i verden.

Hvor kunne det ogs√• v√¶re sjovt, om vi fik muligheden for at k√¶mpe mere direkte. Det vil selvf√łlgelig kr√¶ve, at Niantic g√łr en hel del mere ud af serverne, men n√•r mange mobilspil fungerer i realtid - s√• kan Pok√©mon Go selvf√łlgelig ogs√•.

Det allervildeste ville dog være en overbygning, hvor Pokémon Go gik hen og blev en esport. Der er flere eksempler på esport, der udelukkende foregår på mobilen. De bedste eksempler er nok Vainglory, der minder meget om League of Legends og Dota, og Clash Royal, der er en overbygning til det enormt populære mobilspil Clash of Clans.

Forestil dig, at du kan bruge dine allerbedste Pokémon til at kæmpe legendariske kampe, der streames til tusinder af mennesker. Det kunne da være fedt!

I f√łrste omgang er der dog et stykke vej endnu, til jeg n√•r det (indtil videre) maksimale niveau i Pok√©mon Go. Faktisk er jeg kun kommet 2,2 procent af min vej mod level 40, som er det h√łjeste i spillet.

Det er hårdt arbejde, at være Pokémontræner, men sjovt, det er det.