Pokémon stikker helt af: Mere kendt end Angry Birds

16x9
Pokémon Go stryger op gennem hitlisterne. Foto: Sara Gangsted / Scanpix Denmark

Interessen for et mobilspil har nok aldrig været større.

Du vidste det nok godt. Det der Pokémon Go er kommet til landet, og befolkningen er efterhånden ved at være delt i to. Dem der spiller, og dem der synes, det er åndssvagt.

Nu er tallene så kommet. Og det ér stort. 87 procent af alle danskere over 18 år kender til appen, der får folk i alle aldre til at vandre gader og parker tynde i jagten på de små monstre.

Det er Mindshare, der har lavet undersøgelsen, og tallene er enestående.

Slår Angry Birds og World of Warcraft

Hele Pokémon-universet er i den grad kommet på folks læber. Så meget, at den nu slår al konkurrence af banen. Fredag 15. juli - dagen inden spillet udkom i Danmark - kendte 69 procent af alle voksne danskere allerede til Pokémon. I dag er tallet steget til mere end fire ud af fem, og alle konkurrenter er overhalet.

- Det går rigtig stærkt, men det er svært spå om, hvor langt det vil række for Nintendo. Jeg gætter på, at en kerne vil fortsætte, og at mange vil falde fra, men om de når over en million brugere, inden hypen lægger sig, det ved jeg ikke, siger Jacob Holst Mouritzen, direktør i Mindshare.

Mindre end en uge gammelt

Mens spillet allerede har overhalet Tinder i USA, så tager det en smule længere tid at stryge op gennem listerne i Danmark

Spillet kom officielt til landet lørdag, og i dag har 750.000 danskere over 18 år installeret det på deres mobiltelefoner. Dermed har det på ganske få dage overhalet Pinterest og WatsApp.

På trods af placeringen et stykke nede af listen, så gemmer der sig nogle interessante oplysninger i tallenen.

- Vi har spurgt, om brugerne havde appen installeret. Der er derfor, Youtube og Google+ ligger så højt. Og så er tallene for alle andre apps fra Mindshares årlige Reklameanalyse. Derfor er børn ikke med i beregningerne, og det er jo nok trods alt dem, appen er lavet til, siger Jacob Holst Mouritzen.

Og så er der den voksne målgruppe, de 18-29-årige. Her har en tredjedel prøvet spillet.

- Det er spændende, hvad det næste bliver. Vi har set poké-dating, meet-and-greets og et kæmpe community. Der er rigtig mange muligheder.