Tech

Har kørt på brint i en måned: Jeg savner benzintanken

Om kort tid kunne man måske droppe benzin og diesel i vores transportmidler. Men er vi overhovedet klar til fremtidens mere bæredygtige alternativer? Jeg har kørt på brint i en måned for at udfordre de nye muligheder.

Benzin og diesel som brændstofsmiddel lever på lånt tid. Men hvad skal overtage rollen som foretrukkent drivmiddel til vores transportmidler inden for den nærmeste fremtid?

El og brint er de to store muligheder, og mens der dukker flere og flere elbiler op hos forhandlerne, er det småt med brintbilen.

Det skyldes primært manglen på brinttankstationer, og selvom Danmark er et af de lande, der er længst fremme i verdenen på den bekostning, er der kun små ni tankstationer fordelt over hele landet. 

Det giver sine udfordringer, hvis man som brintbil-ejer skal kunne transportere sig rundt i landet.

En måneds brint-udfordring

Alene på den baggrund satte jeg mig for at afprøve mulighederne og ikke mindst efterprøve udfordringerne. Det skulle være en måned og ikke blot en uge, så man kunne komme mere ned i hverdagen.

Men hvor langt er vi reelt fra den mere bæredygtige fremtid, er det overhovedet muligt at have en almindelig hverdag i en brintbil? 

Til formålet har jeg lånt sydkoreanske Hyundais brintbil, iX35 Full Cell. Jeg har tidligere prøvet brintens glæder og udfordringer med Toyota Mirai.

Som udgangspunkt er iX35 en ganske fornuftig bil. Den er rummelig, behagelig at køre i og leverer varen uden dog at imponere yderligere. Man sidder højt og den triller blødt afsted. Desuden gør elmotoren det til en tilpas kraftig affære.

Rækkevidden spænder ben

Hele brintdelen er dog derimod noget mindre nem at have med at gøre. For mit vedkommende er jeg mere heldigt stillet på dét punkt end mange andre. Jeg arbejder tæt op af en af de ni brinttankstationer. Det betyder, at jeg nemt kan fylde bilen op til eller fra arbejde. 

Problemet opstod i testperioden, når jeg skulle køre langt. På en tur til Esbjerg og tilbage igen, måtte jeg fylde bilen helt op tre gange. Og eftersom prisen på brint er den samme som benzin, blev det lige pludselig en noget mere pebret omgang.

Jeg kunne snildt have kørt længere på en tank, da én optankning skulle give en teoretisk rækkevidde på 400 km. Men jeg fokuserede på, at køre Hyundais brintbil på samme manér, som jeg ville køre en elbil - friskt.

Når bilen skal fyldes op så ofte, og der indtil videre kun er ni tankstationer i Danmark, så skal jeg til at planlægge mine lange køreture. Det er noget jeg ikke er god til.

Og selv om det kun tager tre minutter at fylde brinttanken op, så ender jeg stadig med at savne de helt almindelige benzintankstationer. De formår i det mindste at være næsten på ethvert gadehjørne.

Alt har en begyndelse, og eftersom infrastrukturen stadig spænder ben for den videre udbredelse, er brint endnu ikke et holdbart brændstof, men det giver en langt grønnere samvittighed.