Simpelt trick: Sådan sparer du kassen på Spotify

16x9
Med en opdatering af Spotifys betalingsmodel kan du og din familie spare flere hundrede kroner om måneden. Foto: CHRISTIAN HARTMANN / Scanpix Denmark

Det kan blive adskillige hundrede kroner billigere at bruge Spotify i dag - og det tager kun et øjeblik.

Synes du også, at det er i overkanten at betale 100 kroner om måneden for musiktjenesten Spotify, hvis du vil slippe for reklamer? 

Så er der godt nyt. Mandag har den svenske musikgigant sænket prisen på deres familieabonnement ‘Spotify Family’, der nu koster 149 kroner frem for 299 tidligere. 

De nye priser gælder fra dags dato over hele verden, skriver Spotify i et blogindlæg

Under en fjerdedel af prisen

For de 149 kroner får man - i modsætning til et normalt abonnement uden reklamer - mulighed for at tilknytte fem personer ud over sig selv.  

Her kan det være personer med samme adresse, der får adgang til musikken foruden dig selv. Og dermed får prisen altså et ordentligt dunk nedad. 

Udnytter du tjenesten optimalt, er der nemlig en del penge at spare. Månedsprisen går således fra at være 99 kroner til 24,83 kroner om måneden per person.

TV 2 har testet funktionen med den nye opdatering - og her virker det både at invitere familie og venner til den nye pris - så længe I deler samme adresse dog.

Har været dyrere end konkurrenterne

I ‘Spotify Family’ beholder man sine gemte albums, playlister og favoritkunstnere, og man skal altså ikke ‘starte forfra’ med Spotify. 

Betalingen knyttes til én person. 

Den nye prismodel kommer i kølvandet på konkurrenterne Apple Music og Google Play Music, som i en længere periode har tilbudt deres kunder en familieplan med seks konti til en lignende pris. 

Spotify bekræftede i juni sidste år over for mediet The Verge, at den svenske tjeneste arbejdede et produkt, der kunne matche konkurrenternes tilbud: 

- Vi har allerede samme pris på nogle markeder, og vi forventer at kunne tilbyde konkurrencedygtige priser overalt i den nærmeste fremtid, sagde Jonathan Price, der er ansvarlig for Spotifys globale kommunikations- og presseafdeling. 

Apple er den store konkurrent

Og det er netop Apple og deres musiktjeneste, Spotify ser som den største konkurrent, vurderer TV 2’s tech-redaktør, David Guldager. 

- Spotify var først og har været stærke. Så kom Apple, som har fået rigtig mange betalende brugere ind, selvom det ikke har været den bedste tjeneste. Spotify har kunnet være rolige tidligere, men er nu virkelig i konkurrence, siger David Guldager. 

Spotify har på verdensplan over 30 millioner betalende kunder, mens Apple Music har over 13 millioner.