Test af årets sjoveste gadgets: Vild virtual reality
VR er utvivlsomt årets mest interessante tech-produkt. Vi har taget et kig nærmere på HTC Vive, der giver brugeren en helt ny virtuel virkelighed.
Virtual reality har fået sit helt store gennembrud i år.
Kort forklaret er virtual reality (VR) noget, der sker inde bag et par store briller. Brillerne har to linser til hvert dit øje, der viser to ens billeder. Gennem brillerne opleves billederne med en ny form for dybde-fornemmelse, så man føler, at hvad end der sker på skærmen, sker lige foran en selv.
Lige siden engang i 80'erne har virtual reality været et interessant, men også uopnåeligt fremtidsemne. Indtil i år.
Efter at havde ligget i dvale i mere end 30 år, er VR nu kommet tilbage - for fuld skrue. På kort tid har både Facebook, LG, Huawei, Samsung, Sony og HTC lanceret hvert deres bud på VR-oplevelser, der bedst kan beskrives som en omgang virkelighedsflugt.
En anderledes VR-tilgang
Vi har taget et kig nærmere på den mest interessante i bunken, HTC Vive. De gør det teknisk noget anderledes end resten af slænget.
Vive er fra æsken et udstyrsstykke af dimensioner. Der er både briller, bevægelsescontrollere og to sensorer, der fanger placeringen af briller og controller i hjemmet. Hvorfor kommer vi tilbage til lige om lidt.
Det hele skal sættes op i hjemmet via en computer, der kører VR-softwaren gennem spilbutikken Steam. Det betyder, at indtil videre er det kun PC-brugerne, der kan have glæde af HTCs VR.
Når alt er sat op, har man mulighed for at bevæge sig i en virtuel verden med brillerne på. Forskellen med Vive og alle de andre er, at man rent faktisk kan gå rundt i VR-verdenen - dog stadig i et begrænset område hjemme hos en selv.
Området skal være minimum 1,5 x 2 meter, og kan højst komme op og fylde 5 x 5 meter, hvis du har pladsen til det.
Det betyder, at du nok skal til at rykke lidt sofaer og måske en seng, hvis du har et lille værelse, bor i en etværelseslejlighed eller bare ikke lige har en passende plads i hjemmet.
Bevægelsesfrihed giver nye højder i VR
Du kan bevæge dig rundt i spillene, og det gør HTC Vive til meget mere interessant end Facebooks Oculus Rift, hvor det mere handler om, at stå stille og opleve tingene omkring én.
Brillerne er begrænset af en ledning, der sidder til computeren, og du skal også tage dine virkelige omgivelser med i dine overvejelser, inden du bare farer rundt, svinger til højre og venstre og generelt lever dig ind i en anden verden - noget man ellers får lyst til, så snart de første billeder dukker op.
Det er så ærgerligt, at banke foden mod sofabordet, eller vælte en vase i sin iver for at slå tennisbolden med din virtuelle ketscher.
Det er ikke alle spil, der er lige gode til at implementere bevægelsesfriheden, men dem der gør, rykker VR-oplevelsen til nye højder.
Træd ind i spillenes verden
Virtual reality vil kunne bruges i mange scenarier og åbne op for mange sjove muligheder i den nærmeste fremtid, men teknologien er stadig i sin spæde begyndelse.
Det betyder også, at producenterne går efter det lette skyts, så de kan overbevise masserne - og det skal spillenes verden gøre.
Det betyder, at VR-oplevelse i første omgang er fokuseret på spil.
Hvad enten du er garvet gamer eller aldrig rigtig har rørt et computerspil før - er mit bud, at du stadig vil have en utrolig skæg oplevelse med HTC Vive.
VR åbner spillenes verden op på en helt ny måde, man ikke tidligere har været vant til - du træder, rent billedeligt og teknisk, direkte ind i spillenes verden, når du får brillerne på.
Spil der gør en forskel
Jeg har haft muligheden for at afprøve en stor del af mere eller mindre interessante VR-titler via Steam. Nogle af dem er klart mere interessante, hvor min egen personlige top fem lyder således:
- Job Simulator
- The Gallery Episode 1: Call of the Starseed
- Vanishing Realms
- Final Approach
- Tilt Brush
Alle fem titler leverer hver deres VR-oplevelse, der både er skægge, vanedannende og byder på noget nyt til spillenes verden. Men hvad er i første omgang en VR-oplevelse? Det er svært at forklare - desværre er det noget, man selv skal prøve.
Dog vil jeg alligevel forsøge:
En VR-oplevelse kan eksempelvis være, at bevæge sig rundt i en middelalderlig verden, samle en bue og pile op fra jorden. Sætte pilen for buen og mærke strengen blive spændt på buen. Give slip og se pilen flyve lydløst gennem luften og drabeligt nå sit mål.
Det er få men præcise og virkelighedstro detaljer, der kan gøre en forskel.
Eller når du står i en tydelig grafisk verden, men alligevel får dig til at leve dig ind i hele forløbet.
Spillet Job Simulator er et rigtig godt bud på netop de to paradoksale verdener, som den virkelige og den virtuelle er. Du er et navnløst menneske i en robot-verdenen, hvor du skal håndtere forskellige jobs.
Det kan være enten bag skranken på en døgnåben kiosk, i autoværkstedet eller blot i et trist og kedeligt kontormiljø. Du bliver ledt igennem forskellige dagligdags-øvelser som at printe papirer, lange hotdogs over disken eller fylde olie på bilen.
Som spil-/arbejds-opgaver lyder de måske knap så skægge, men brillerne, hånd-controllerne og VR-følelsen får det til at fungere, så det både er sjovt og anderledes end virkeligheden.
Tre store svagheder
Men alt er bestemt ikke rosenrødt, når vi snakker den tidlige udgave af VR. HTC leverer specifikt en hel del problemer og bump på vejen, inden det bliver rigtigt sjovt. Jeg har listet de tre største problemer op her:
1. Prisen er for høj
Det største bump, som alle vil møde, er prisen, som for mange er både afgørende og afskrækkende. Det stopper brillerne fra at blive et udbredt fænomen i første bølge.
HTC Vive har en samlet pris på over 7.000 danske kroner. Her får man briller, et par controllere og to sensorer, der skal sættes op i hjemmet. Desuden kommer der fragt med oven i, som du mere eller mindre er tvunget til. Du køber brillerne på nettet fra udlandet.
Med i denne høje pris kommer også behovet for en vild nok computer til at kunne trække de tunge VR-spil. Det betyder, at du som minimum nok skal smide over 8.000 kroner ekstra for en computer, der kan klare det, hvis ikke du er så heldig, at allerede eje sådan et dyr.
Vi har glæde af en Alienware X51, som har kørt uden problemer. Den er hurtig, er udstyret med et godt grafikkort og er på alle måder den oplagte VR-følgesvend.
2. Pladsen er for trang
Du skal sætte hele kittet op i dit hjem, montere sensorerne på væggen, hvis ikke de kan stå højt nok på en reol eller lignende og endelig skal du ikke være for bange for at slå fødderne mod et bordben eller vælte over sofaen, hvis du skal spille VR i stuen.
Det er som at tage et bind for øjne, rydde stuen foran fjernsynet og så bare håbe på, at du ikke vælter noget i processen, når bolden skal rammes af din ketcher eller skelettet skal nedlægges af dit skarpe sværd.
3. Teknikken er for krævende
Sjældent har jeg kæmpet så meget foran en computer for at få noget til at fungere, som jeg har gjort i dette tilfælde. Jeg har brugt minimum 70 procent af testtiden med at få teknikken til at fungere, og kun 30 af dem i reelt VR-grafik. Dét er en skævvridning.
Det gør ikke sagen bedre, at der stort set ingen hjælp er at hente hos HTC selv. Du får en problemguide på nettet, som giver dig standardsvar på nogle problemer, men når nu jeg ved, at ledningerne (alt for mange ledninger...!!) sidder som de skal, så er det nok ikke der. problemet sidder.
Men efter halvanden dags Googling og forskellige afprøvning, fandt jeg selv svar på alle de problemer jeg stødte på via denne Reddit-tråd. Selv tak.
Alle problemer er glemt igen
Men hvis det er tre punkter, du enten er klar på, kan overkomme eller er fuldstændig ligeglad med, så er det svært ikke at blive fuldstændig draget ind i den nye verden af HTC Vive.
Selv har jeg været klar til VR, siden første gang jeg så 'Lawnmover Man' fra 1992. Jeg har set frem til den dag, hvor jeg kunne ligne en socialt-handicappet tosse med grimme kæmpebriller på hovedet.
Dog er udseende som bekendt ikke alt - det er det indre, der tæller. Og her leverer HTC og VR i den grad varen. Jeg bliver trukket helt ind i spillet og oplever verdener, jeg aldrig troede, jeg skulle se.
Selv efter et par timer i VR-verdenen, føler jeg ikke ubehag, andet end mine ben godt kan mærkes efter at have stået op, og mit rigtige liv måske ikke har været helt prioriteret. Men det er glemt igen, når virkelighedsflugten er så gennemført som HTC Vive.
Vil du vide hvordan du sætter det op og ikke mindst hvilke problemer du støder på, så tjek vores live-video, som vi sendte på Facebook i fredags.