Tech

Gigafactory: Tesla bygger kæmpefabrik til produktion af biler

Bilproducenten Tesla kommer til at blive ejeren af verdens største fabriksareal, når der skal produceres lithiumbatterier til deres nye model 3.

Fredag morgen kunne stifteren af Tesla, Elon Musk, præsentere elbilproducentens nye Model 3. Hypen omkring præsentationen har været enorm, og det nyeste skud på stammen fra Tesla er da også den hidtil mest folkelige bilmodel, Elon Musk og kompagni har sendt på gaden med en langt billigere pris end deres nuværende modeller.

I USA har Model 3 fået en pris fra 35.000 dollars (231.000 danske kroner), der er en god sjat under de 70.000 dollars (464.000 danske kroner), som den nuværende Model S koster.

Der er da også stor rift om at få lov til at sætte sig bag rattet i den nye bil. Mindre end 24 timer efter præsentationen havde 198.000 personer allerede forhåndsbestilt en Model 3. Det skriver Mail Online.

Dog må kunderne vente lidt endnu, da Tesla selv har oplyst, at de først vil begynde produktionen af Model 3 i 2017.

Den nye Model 3 fra Tesla har glas fra front til bagenden

Megafabrik

Der skal noget af et produktionsapparat til for at efterkomme sådan en efterspørgsel, men den del har Tesla også tænkt på. I byen Reno i den amerikanske stat Nevada er elbilproducenten nemlig ved at opføre deres nye fabriksanlæg, der har fået navnet Gigafactory.

Det er her batteriet til Model 3 skal produceres. Grundarealet for Gigafactory fylder lige nu 176.515 kvadratmeter, men når det står færdigt i 2020 vil det have en størelse på 1.291.352 kvadratmeter. Det er så stort, at astronauter på den Internationale Rumstation ISS vil kunne se Gigafactory med det blotte øje.   

Det koster næsten 33 milliarder kroner at bygge, men så skal der også produceres 500.000 lithiumbatterier om året for at kunne imødekomme efterspørgslen. Det er mere end resten af verden tilsammen.

Når Gigafactory står færdig i 2020, vil den have en størrelse på 1.921.352 kvadratmeter.

Når det står færdigt i 2020, vil det have verdens største grundareal for en bygning. I ren og skær størrelse er volumen på Gigafactory dog kun nummer to. Her er flyproducenten Boeing størst med deres fabrik i den amerikanske stat Washington. Men i forhold til hvor stort et område det dækker, så er Gigafactory den største i verden.

Den lavere pris på Model 3, i forhold til dens forgængere, skyldes et billigere batteri, som skal produceres på Gigafactory. Hidtil har Tesla fået produceret deres batterier af japanske Panasonic. 

På sigt er det også meningen, at der på Gigafactory skal produceres et revolutionerende batteri, som eftersigende kan drive et hjem i otte timer.

Glastag og op til 350 kilometer på en opladning

Den nye Model 3 vil få et noget mindre batteri, der lader dig køre op til 350 kilometer på en opladning, og motoren kan trække bilen fra 0 til 100 km/t på under seks sekunder. Sammenlignet kan Model S køre 547 kilometer på en opladning og trække fra 0 til 100 km/t på 2.8 sekunder.

Desuden kan ejere af Model 3 have glæde af et glastag, hvor forruden fortsætter helt til bagruden, der er 15-tommer skærm i instrumentpanelet (noget mindre end Model S' 17-tommer skærm) og der er bagagerum både foran og bagved. 

De danske priser kender vi endnu ikke, men grundet de nye afgifter, der kom på kort før jul, så kan vi desværre nok forvente, at prisen bliver på lidt under en halv million. Det er stadig billigere end både Model S til lige under en million og Model X, der vil koste lidt over.

Herunder kan du se, hvordan det så ud, da TV 2's gadgetekspert David Guldager testede en selvkørende Tesla.