Tech

Pokémon fylder 20 år: Her er fremtiden for de små monstre

Det er to årtier siden, det første gang vrimlede frem med Pokémons - nu kan de små monstre snart fanges i virkeligheden.

De fleste husker nok Pokémon som et 90'er-fænomen, hvor børn byttede spillekort med hinanden eller sad begravet i deres Game Boy, hvor hovedpersonen Ash løb rundt for at fange de små krabater sammen med Pikachu. 

Men hvis man tror, at Pokémons storhedstid er forbi, så kan man godt tro om igen.

Her tyve år senere lancerer The Pokémon Company en app, der gør det muligt at fange de små væsener i den virkelige verden - og faktisk er Pokémon mindst lige så populært som i 90'erne, forklarer spilekspert Thomas Bense. 

- Pokémon er et af de bedst sælgende spil til den håndholdte spillekonsol fra Nintendo. Omtalen af Pokémon er måske ikke så stor, men de har virkelig opbygget en fanbase, så jeg tror, at der er mindst lige så mange, der dyrker og spiller det som for 20 år siden, siger Thomas Bense.

Hovedpersonerne i Pokémon: Ash Ketchum og hans tro følgesvend Pikachu

20 års popularitet

Siden det første Pokémon-spil kom frem i 1996, er der lavet utallige spil, tv-serier og tegnefilm om de små monstre, som man skal fange og træne til at kæmpe mod andre spillere. 

Ifølge CNN solgte de to nyeste spil i serien på to dage fire millioner eksemplarer på verdensplan. Og nu tænker du måske, at Pokémon er et spil for børn. Men faktisk er det i dag i høj grad voksne mænd i alderen 20 - 40 år, som spiller, og der spilles store turneringer verden over.

- Pokémon var en ting, der kunne samle børn om en aktivitet, hvor man kunne have en favorit og kæmpe mod hinanden. De børn er nu blevet voksne, men de giver Pokémon videre til deres børn - og i dag er universet blevet større, så både børn og voksne kan være med, siger Thomas Bense.

Startede som insekt-hobby

Men hvordan opstår idéen til en megasucces som Pokémon? Noget anderledes, end man forestiller sig, lyder svaret.

Den japanske spilmager Satoshi Tajiri samlede nemlig på insekter, da han var barn - og det var eftersigende det, der var med til at inspirere ham. Insekterne blev til små monstre, og spillet, han skabte, kaldte han Pokémon.

I 1996 troede de fleste, at der var tale om en døgnflue. Men så kom der flere samlekort, figurer og tegnefilm. Sidstenævnte blev produceret i bedre og bedre kvalitet, og i 1998 kom den første Pokémon-spillefilm i de danske biografer. 

Scener fra den første Pokémon-film, der kom i 1998

Fremtidens Pokémon

At Pokémon i dag kan fejre 20-års-fødselsdag handler altså om, at de har været gode til at forny sig. Og det skal Pokémon blive ved med, hvis de vil overleve fremover, vurderer Thomas Bense.

- De har fulgt med de teknologiske muligheder. Når der er kommet en ny spillekonsol, så har Pokémon udviklet et nyt spil. Skal de overleve fremover, skal de dog også ud på andre platforme - og derfor er det den helt rigtige vej at gå, at de nu laver en app til mobil og tablet, siger han.

Med den nye app, der eftersigende kommer i 2016, er det ikke længere nok at sidde hjemme og spille. 

Appen blev præsenteret på et pressemøde i Japan sidste år. Her kom det frem, at spillet kommer til at hedde Pokemon Go, og at det er et reality-spil udviklet til smartphones, hvor du kan fange monstre i den virkelig verden. 

I videoen herunder kan du se, hvordan Pokémon Go kommer til at se ud: