Tech

Vild fremtid: Det skal kun tage 11 minutter at krydse Atlanten

The Antipode Charles Bombardier / Imaginactive / Charles Bombardier / Imaginactive

Der kommer i disse år flere bud på fremtidens fly, der skal transportere os kloden rundt hurtigere, end vi i dag kan køre i supermarkedet efter mælk.

11 minutter. Længere tid skal det i fremtiden ikke tage fra et fly letter i London til det sætter landingsstellet på amerikansk jord i New York. Det skriver CNN.

I hvert fald ikke hvis det står til den canadisk ingeniør og industrielle designer, Charles Bombardier, der har fået idéen til flyet. Og det skal med det samme siges, at det naturligvis - indtil videre - kun er en idé.

Lykkes projektet, skal flyet, der har fået navnet The Antipode, kunne transportere 10 personer fra London til New York på 11 bare minutter.

En tidsplan der vil kræve, at flyet når op på mach 24 - altså 24 gange lydens hastighed. 

Problemer med varmen

Hastigheden vil i så fald blive 12 gange hurtigere end den hedengangne Concorde, der havde sin sidste flyvning i 2003.

Det giver visse udfordringer. En af de største er den varme, som friktionen mellem flyets skrog og luften skaber. 

Objekter, der bevæger sig hurtigere end mach 5, kan blive op mod 980 grader varme, og det sætter en masse begrænsninger for de materialer, flyet kan bygges af.

Lang penetration

Løsningen hedder LPM - long penetration. Et strålerør i spidsen af flyets næse sender luft ud af fronten, som skaber en barriere, der køler flyet.

Ønsket er at flyve rundt om jorden så hurtigt som muligt.

Det skulle i teorien være nok til at flyskroget kan klare turen.

Strålerøret har desuden den ekstra funktion, at braget fra lydmuren, som flyet hurtigt vil bryde igennem, vil blive afdæmpet af luftbarrieren.

Til antipoden så hurtigt som muligt


En antipode er et punkt på jorden, der er præcis modsat udgangspunktet - der, hvor vi kommer op til overfladen, hvis vi graver lige gennem jorden.

Modsat gængs barnetro kommer vi i Danmark ikke til Kina, men i stedet ud et sted i Stillahavet. Det samme gælder i øvrigt for det meste af Europa.

Og det er den tur, der har givet navn til flyet.

- Jeg ønskede at skabe et flykoncept, der kunne tage en person til antipoden så hurtigt som muligt, siger Charles Bombardier til Forbes.