Toyota Mirai er som en Tesla på brint
Brintbilen er kommet til landet, og mens det kan lyde som noget fra fremtiden, så har Toyota gjort det langt mere tilgængeligt med en af verdens første rigtige brintbiler, Toyota Mirai.
Mirai betyder fremtid på japansk, hos Toyota mener man, at det meget vel kunne betyde brint.
Toyota Mirai kører udelukkende på brint, men selve motoren kører på el. Det vil sige, at du fylder brint på bilen, der i samarbejde med luft udefra, skaber energi nok til at drive elmotoren og batterierne. Det eneste reelle affaldsstof der kommer ud af den kombination er vand - rent vand.
Så ingen udstødning, ingen CO2 og en langt meget mere miljøvenlig bil end mange andre biler på gaden.
Beep har prøvekørt Toyota Mirai en lille uge for selv at prøve fremtidens køretøj. Kan det lade sig gøre, at lade sig transportere udelukkende på brint, hvordan kører bilen og kan man faktisk drikke vandet fra udstødningen?
Det prøver vi at få svar på i indslaget foroven.
Minder om en Tesla
Som udgangspunkt er Mirai en almindelige elbil, der triller lydløst og behageligt afsted. Men hvor elbilerne kan tage længere tid at lade op, så kan du fylde Mirais tank op på 3-5 minutter.
Og med tanken fyldt kan du køre helt op til 500 kilometer. Det slår Teslas over 400 km på én opladning.
Selv om sammenligningen med Tesla måske ikke er ligetil på de fleste punkter, så er selve opladningen/optankningen ens. Tesla har udvalgte og få såkaldte Superchargere rundt omkring i landet, Toyota har brintstationer. Indtil videre er der kun syv stationer i hele landet, så det kræver lidt planlægning.
Men når der er fyldt op, så får man en fin bil, der er behageligt at køre i. Man sidder overraskende højt af sin sedan-klasse, der er kælet for interiøret og elmotoren kan alligevel drive dig fra 0 til 100 km/t på små 9,6 sekunder.
Spørgsmålet er om Mirai kan betale sig i modsætning til den høje benzinpris. 100 gram brint står i øjeblikket til ca. 8,5 kroner, så det er nogenlunde de samme priser, man arbejder med.