Tech

Tusindvis hoppede på Facebook-fup: Store tøjkæder blev misbrugt

Gennem hele dagen har tusindvis af danskere delt, kommenteret og syntes godt om konkurrencer, der angiveligt skulle give mulighed for at vinde 25.000 kroner hos tøjkæderne Asos, H&M og senest Zara.

Det lyder næsten for godt til at være sandt, og det er det også.

Det er en svindlermetode, der bruges til at opbygge en hurtig publikumsplatform på de sociale medier, som man efterfølgende spammer med reklamelinks.

Sådan ser den falske konkurrence ud på Facebook.

Tjener penge på trafikken

Og det er ikke noget nyt fænomen, forklarer ekspert i sociale medier Thomas Bigum til TV 2.

- Det her har fundet sted siden de sociale medier blev skabt. På internettet er det sådan, at trafik er penge værd, så hvis en Facebook-side har en stor portion 'likes', er det også muligt at sende reklamer ud, man kan tjene penge på. Jo større publikum, desto flere penge kan man tjene, siger Thomas Bigum og uddyber.

- Det fungerer på samme måde som hvis en blogger havde skrevet et indlæg og delt det på de sociale medier. For hver sidevisning tjener bloggeren en portion penge fra bannerreklamerne - og det er det samme, der gælder for de her trafikpushere.

Kunder skal ikke være bange for identitetstyveri

Zara er blot den seneste tøjkæde, der er blevet ramt af dette trick. På H&M's officielle og internationale Facebook-side har tøjkæden tidligere onsdag skrevet ud til de danske købere med opfordringen om at anmelde den falske side.

H&M har skrevet ud til de danske kunder og advaret mod den falske side. Opslaget er blevet delt over 6.000 gange.

De mange anmeldelser betyder, at den falske H&M-side allerede er lukket.

Tricket er ifølge Thomas Bigum helt ufarligt.

- Formålet er kun at tjene penge gennem de her reklamelinks. Der er måske en tusindedels chance for, at det er identitetstyve, der prøver at få brugerne til at udlevere personlige oplysninger, siger han.

Zara har endnu ikke meldt noget ud om, hvorvidt tøjkæden vil anmelde den falske Facebook-side.