Amerikanere raser over dansk spil om slavehandel
Det prisbelønnede danske firma, Serious Games, der blandt andet laver interaktive computerspil til undervisning, er havnet i et sandt stormvejr i medierne og på de sociale medier i USA og har nu måttet ændre i spillet "Playing History 2: Slave Trade". Spillet er i flere år er blevet brugt til undervisning i amerikanske skoler.
Både på de sociale medier og i flere amerikanske medier, blandt andet Los Angeles Times, bliver de danske spil-fabrikanter beskyldt for at være racistiske.
- I spillet, som hævder at vise rædslerne ved den transatlantiske slavehandel, er slavehandlerne meget venlige. Hvis man udfører en simpel opgave for selv den ondeste hvide person, opfører de sig faktisk meget bedre. Nogle af de ondeste karakterer i spillet er ikke de hvide slavehandlere, men nogle af slaverne, der indimellem refererer til de hvide karakterer som hvide djævle, skriver Dexter Thomas i Los Angeles Times i en artikel under overskriften "Jeg spillede 'Slave Tetris' så dine børn ikke behøver gøre det".
Tetris-spil
Det, der har skabt mest harme i USA, er en sekvens i spillet, som Serious Games efterfølgende har lavet om - her skal man placere slaver som menneskelige tetris-brikker i slaveskibet.
- Slaverne har stereotype sorte træk, brede øjne og store læber, skriver Atlanta Black Star.
Simon Egenfeldt-Nielsen, administrerende direktør i Serious Games, forklarer TV 2 om spillet.
- I "Playing History 2: Slave Trade" spiller du en slave som er fanget mellem at skulle adlyde kaptajnen ombord på et slaveskib, ikke gøre det værre for andre slaver og ultimativt forsøge at undslippe. Spillet varer knap to timer og halvvejs inde i spillet bliver du beordret til at hjælpe med at laste slaveskibet, fortæller han.
Det er på dette sted i spillet, Serious Games har måttet fjerne cirka 15 sekunder.
- Historisk set blev slaver behandlet som brikker, der skulle skubbes ind tættest muligt og mest effektivt, så der ikke opstod spildplads. I spillet illustrerer vi dette ved, at man spiller tetris som netop omhandler dette i sin grundlæggende spilmekanik. Samtidig viser det slavehandlens og samtidens syn på slaver som objekter, siger Simon Egenfeldt-Nielsen.
- Denne del af spillet var hård kost for mange, især amerikanere, og det endte med at fokus meget snævert kom på tetris-delen. Denne del udgør cirka 15-20 sekunder af spillet og vi ønskede ikke at denne lille del tog alt opmærksomheden fra, hvad det øvrige spil handlede om. Samtidig ville vi gerne komme dem i møde, som mente, at det var meget anstødeligt, siger Simon Egenfeldt-Nielsen.
Til amerikanske medier har Simon Egenfeldt-Nielsen forklaret, at spillet ikke var beregnet for det amerikanske marked.
- Det er en underlig situation at stå i, at et spil som var tænkt som oplysning og uddannelse nu bliver set som understøttende racistiske grupperingers holdning, hvilket vi stadig har meget vanskeligt ved at forstå. Men der har tydeligvis være markante forskelle i, hvad man kan sige og gøre i det offentlige rum i Danmark og i andre lande. Forskelle, som vi også fornemmer, er blevet mere markante siden spillet først udkom for knap fem år siden, siger Simon Egenfeldt-Nielsen til TV 2.