Tech

Google sørger for at du slipper for kø i butikkerne

Hader du at stå i kø? Gode Google-nyheder Scanpix

At stå i kø for at bruge sine egne penge er noget af det mest irriterende, du kan opleve.

Sådan er der sikkert mange, der har det. Er du én af dem, der bare ikke gider stå i kø, så er der gode nyheder fra giganten Google.

Når du bruger søgemaskinen, viser den dig nu, hvor meget kø der (formentligt) er ved den butik, du overvejer at lægge dine penge hos.

Men hvordan fungerer det så?

Google følger med i rigtig meget af det, du foretager dig – og de gør det ved virkelig mange mennesker. Derfor kan de, sådan nogenlunde, forudse, hvor meget kø der vil være, inden du sætter kurs mod din næste kop kaffe eller andet.

I praksis er der tale om, at Google forudser, hvornår en given forretning vil have deres travleste timer. Internet-giganten har ud fra tidligere besøg regnet sig frem til forretningens mest kø-belastede perioder, og på den måde kan Google altså afsløre, om det er et ”go eller no-go” at besøge forretningen.

Afhængigt af dit forhold til kø, selvfølgelig.

Ingen eksakte tal

Det er dog ikke eksakt videnskab, Google forsyner dig med ved søgningen nu. Så hvis du satser på, at Google informerer om, at du vil blive nummer 14 i køen ved din ankomst, må vi skuffe dig.

I praksis ser det nemlig således ud, når internetgiganten illustrerer, hvor meget kø der er.

Du bliver altså i højere grad vist, hvornår der er travlt i den pågældende forretning. Herover kan du se, at Starbucks på Fifth Avenue i New York City har mest at lave mellem klokken 13.30 og 15.30. Det er måske ikke lige stedet, hvor du skal hente din eftermiddagskaffe. 

Funktionen er, ifølge Google selv, blevet gjort tilgængelig for ”millioner af forretninger verden over”. Det virker på både Android og iPhone, når man søger med enten Chrome eller Safari.