Elever udvikler app: Storthitter i App Store

Nikolaj Holck, Rune Højlund og Frederik Filip Staeger har sammen udviklet den populære app 'Matematikken'. Foto: Sankt Annæ Gymnasium

- De har matematik lige nu og siger, at de er i gang med noget vigtigt. Du kan ringe senere.

Den besked lød i telefonen, da tv2.dk tidligere på dagen onsdag forsøgte at få fat i Nikolaj Holck, Frederik Filip Staeger og Rune Højlund fra 3.c på Sankt Annæ Gymnasium i Valby.

At de tre gymnasieelever går op i skolen og passer deres undervisning er ikke nogen stor overraskelse. Sammen har de nemlig udviklet en iPhone- og iPod Touch-app til matematik på A, B og C-niveau i gymnasiet, som udkom 1. maj.

’Matematikken’, som app’en hedder, nåede allerede dagen efter lanceringen førstepladsen over de mest solgte apps i den danske App Store. I skrivende stund topper app’en stadig listen og kan prale med at have fem ud af fem stjerner. De unge udviklere er stolte over succesen.

- Det er sjovt at følge app’ens placering i App Store og se, at den nu ligger nummer et. Vi har fået masser af positiv feedback, og det er rigtig fedt. Brugerne er interesserede i at hjælpe os til at gøre app’en endnu bedre. De går op i det, ser muligheder i det og sætter pris på det, vi allerede har lavet - det er hele besværet værd, siger 19-årige Rune Højlund til tv2.dk.

- Det er i det hele taget dejligt at få respons – indtil nu har folk jo ikke rigtig kunnet kommentere på vores projekt, fordi det ikke var blevet præsenteret for særlig mange.

To års arbejde ligger bag

De tre studiekammerater og kollegaer har de seneste to år arbejdet på at udvikle app’en, der indeholder mere en 200 formler, 80 beviser og over 120 eksempler på regnestykker, som alt sammen er lavet med udgangspunkt i de noter, som drengene selv har taget i matematikundervisningen.

- Ideen startede i slutningen af 1.g, fordi Nikolaj og jeg syntes, der manglede et godt alternativ til lærerbøger, som ofte er besværlige at slå op i. Herefter begyndte vi at udtænke og strukturere måden, app’en skulle bygges op på. Frederik Filip kom med i projektet for omkring fem måneder siden, fordi vi havde brug for hjælp til det kæmpemæssige arbejde, fortæller Rune Højlund.

- Det har taget rigtig lang tid og har uden tvivl været mere omfattende, end vi først havde regnet med. Vi havde tænkt, at vi både skulle lave en app til matematik, kemi og fysik, men måtte nedjustere vores ambitioner lidt, da vi fandt ud af, hvor stort et arbejde det er bare med en. Men det er også, fordi vi alle tre er perfektionistisk anlagt og stiller store krav.

Hvorfor blev det lige en app?- Der har været så meget hype om iPhones og især iPads i skolerne, men der mangler indhold med relevans og funktionalitet. Vi ville udnytte iPhonens muligheder ved at lave en app, hvor det er let at søge efter indhold. Vi ville simpelthen effektivisere den måde, man finder indhold på. Det synes jeg, vi er lykkedes meget godt med.

Brugte en hel dag på runde hjørner

Selvom Nikolaj Holck, Frederik Filip Staeger og Rune Højlund alle deler samme interesse for både matematik og datalogi, havde ingen af dem før prøvet at programmere til iPhone. Det har de lært nu – på egen hånd.

- Selve kodningen var hård - eksempelvis brugte vi en hel dag på at få runde hjørner i app’en. Folk udefra kan ikke se forskellen, men for os var den detalje vigtig, siger Rune Højlund.

- Det sværeste har dog været at udtænke, hvordan app’en skulle bygges op. Vi ville gerne lave den stringent, så det var det samme hele vejen igennem. Derudover har det især været hårdt arbejde at skrive al indholdet ind i databasen, og der var var vi nogle gange ved at gå helt død.

Høje ambitioner, store drømme

’Matematikken’ koster syv kroner. Men Rune Højlund understreger, at ingen af de tre gymnasiedrenge har lavet den for pengenes skyld, derimod handler det primært om interesse. At det samtidig også har været sjovt, er en ekstra bonus.

Trioen har mange visioner for deres projekt. De har planer om at gøre app’en endnu mere tilgængelig ved at lave en version til henholdsvis iPad, Mac og Android, så elever i højere grad kan bruge 'Matematikken' til eksaminer og lignende. Fysik- og kemi-apps er også på ideblokken, og Rune Højlund er ikke bange for at drømme stort:

- Vi tager alle tre et sabbatår næste år, og der skal vi helt sikkert arbejde videre med projektet. Jeg er blevet bidt af det. Hvis det bliver ved med at være lige så sjovt, som arbejdet med denne app har været, så vil jeg gerne fortsætte med at være iværksætter, siger han.

- Langt ude i fremtiden kunne det da være fedt at arbejde for Google eller Apple.