Sundhed

Dansk forsker bag immun-gennembrud

Mangel på D-vitamin er længe blevet sat i forbindelse med en lang række sygdomme, men nu har en dansk forsker ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakul-tet på Københavns Universitet opdaget, hvorfor der er en sammenhæng.

Immunforsvarets evne til at opdage al-vorlige og fremmede bakterier, vira og nogle former for kræftceller i kroppen bliver nemlig slet ikke aktiveret uden D-vitamin.

"Vi har længe vidst, at D-vitamin spiller en rolle for immunforsvaret evne til at bekæmpe milde infektioner, men det er helt nyt, at D-vitamin er afgørende for aktiveringen af de celler, som spiller en vigtig rolle ved bekæmpelse af bl.a. farlige infektioner," fortæller professor i molekylær immunologi, Carsten Geisler, til nyhederne.tv2.dk.

T-cellerne er kroppens sherif

Opdagelsen - der er blevet offentliggjort i det prestigefyldte tidsskrift "Nature Immunology" - betyder, at uden D-vitamin begynder kroppens immunforsvar (helt specifikt kroppens T-celler) ikke at bekæmpe fremmede bakterier i kroppen.

Kroppens T-celler fungerer som kroppens sherif: Cellerne patruljerer i kroppen 24 timer i døgnet og undersøger, om der gemmer sig noget farligt eller fremmed i kroppens andre celler.

"Hvis du forestiller dig en person, der slet ikke har noget D-vitamin i kroppen, så er vedkommende virkelig prisgivet, fordi T-cellerne så ikke opdager farlige og fremmede bakterier," siger Carsten Geisler.

Sådan fungerer T--cellerne - kroppens sherif:

De hvide blodlegemer er centrale i vores immunsystem for at bekæmpe mikroorganismer, der er bakterier eller virus.

T-cellerne findes i vores blodbaner og i lymfen, og de patruljerer kroppen for at se, om der er kommet fremmede eller farlige mikroorganismer ind i kroppen.

Er det tilfældet, bliver der råbt vagt i gevær, og T-cellen bliver delt til en hel hær af celler, der nu kan genkende den fremmede mikroorganisme, hvorefter hæren udrydder organismerne.

Når fremmedlegemet er udryddet, sender T--cellerne besked til immunforsvarets hukommelse, så kroppen kan genkende det specifikke organisme til en anden gang.

T-cellerne har nu udspillet deres egen rolle og dør - og heldigvis, fordi T--celler er dræberceller, der - når de er aktiveret - kan angribe kroppens egne og sunde celler. Det kan forårsage sygdomme som ledgigt og sukkersyge.

I kroppen er der mange milliarder T-celler, der hver har deres funktion - nogen kan måske opdage influenzavirus, mens andre kan opdage kræftceller m.m.

Han fortsætter:

"Vores opdagelse viser, hvordan man får startet T-cellerne, så de kan nedkæmpe alvorlige infektioner, og så immunforsvaret kan fungere optimalt."

Vigtigt for sygdomme som sclerose og sukkersyge

Opdagelsen har også betydning i forhold til sygdomme som sclerose, sukkersyge, ledegigt og hepatitis, hvor kroppens immunforsvar angriber kroppens egne celler.

Det skyldes, at D-vitamin også er vigtigt i forbindelse med at deaktivere T-cellerne igen.

Kan forhindre krop i at frastøde organer

Også i forbindelse med organtransplantationer er opdagelsen vigtig, fortæller Carsten Geisler.

Det skyldes, at T-cellerne opfanger fremmede molekyler fra f.eks. en transplanteret nyre og dermed vil begynde at bekæmpe nyren, som kroppen kan ende med at frastøde.

"Hvis man kan blokere for T-cellernes optagelse af D-vitamin, så kan man forhindre, at T-cellerne bliver aktiveret og dermed f.eks. ikke vil opfange en nytransplanteret nyre som et fremmedlegeme, som den jo faktisk er i den nye krop," siger han.

Mangel på D-vitamin på den nordlige halvkugle

Kroppen danner D-vitamin, når solen skinner på huden, men især på den nordlige halvkugle, hvor der er færre solskinstimer end sydpå, kan vi komme til at mangle D-vitamin.

Eksperter har længe diskuteret, om Sundhedsstyrelsen bør sætte den anbefalede dosis på mellem 5 og 10 mikrogram D-vitamin markant op.

Ifølge Sundhedsstyrelsen mangler der imidlertid stadig overbevisende undersøgelser, der viser en direkte sammenhæng mellem D-vitaminmangel og diverse sygdomme.

"Jeg tager selv tilskud af D-vitamin"

Carsten Geisler har i sin forskning ikke undersøgt, hvor høj en koncentration D-vitamin, der skal til, før T-cellerne bliver aktiveret.

Men en lang række videnskabelige undersøgelser kæder D-vitaminmangel sammen en større risiko for at få blandt andet infektioner, knogleskørhed og visse typer af kræft.

Derfor foreslår flere internationale eksperter, at voksne indtager 25-50 mikrogram D-vitamin om dagen som vitamintilskud.

"Jeg tager selv 35 mikrogram D-vitamin dagligt i vinterhalvåret," siger Carsten Geisler.

Sunhedsstyrelsen kommer med dets anbefalinger for tilskud af D-vitamin i april.