Stjerne lod ikke sin søn få sociale medier – og dansk læge råder forældre til at følge efter

Hvis du kommer på sociale medier i en tidlig alder, er det sværere for dig at danne dine egne holdninger og identitet, mener skuespiller.

I en alder af 15 år er skuespilleren Matthew McConaugheys søn for første gang kommet på sociale medier.

Det har ellers været lukket land indtil nu, for hans far havde besluttet, at han ikke skulle have adgang til sociale medier tidligere.

Sønnen skulle nemlig lære at leve i den virkelige verden først. Det forklarer skuespilleren i et interview med mediet Today.

- Den afgørende årsag var det her: "Lev dit liv, Levi (McConaugheys søn, red.)", og hvis du laver noget, som du synes er værd at dele, så del det, fortæller han til mediet.

- Lad være med at vågne op hver morgen, og tænke: "Hvad kan jeg lave, som ville være godt at dele".

Tog beslutningen hurtigt

Skuespilleren fortæller, at han og hans kone relativt tidligt traf beslutningen om, at sønnen ikke skulle på sociale medier med det samme.

Det er på trods af, at sønnen har efterspurgt at få sociale medier, siden han var omkring 12 år gammel.

Overvejelsen fra forældrene var især, at sønnen skulle have mulighed for at danne sin egen identitet og fornemme, hvem han var først, fortæller McConaughey.

- Hvis du er på sociale medier i en for tidlig alder, fortæller verden og fremmede dig, hvem du er. Om du skal du føle dig selvsikker eller ikke føle det, siger han i interviewet med Today.

McConaughey fortæller, at de frygtede, at sociale medier ville påvirke sønnens koncentrationsevne. Noget, som undersøgelser også har bekræftet, kan være en negativ konsekvens af sociale medier.

- Vi forsøgte at veje fordele og ulemper op imod hinanden. Vi blev enige om, at det ikke er ligesom at sende sin søn på universitetet. Du sender dit barn ud blandt en flok fremmede i verden, siger McConaughey.

Handler om værdier

Matthew McConaughey er langt fra den eneste, der i de seneste år har rejst debatten om, hvordan sociale medier påvirker børn og unge.

Statsminister Mette Frederiksen (S) har fra folketingets talerstol adresseret udfordringerne ved de sociale medier. Her kaldte statsministeren sociale medier for en stor årsag til, at mange unge mistrives og mobilen for "farligere end trafikken".

De fleste sociale medier har i dag en aldersgrænse på 13 år. Men ifølge en undersøgelse fra Børns Vilkår, så er de fleste børn på sociale medier længe før det. 99 procent af alle elever i 5. og 8. klasse er på sociale medier hver dag.

Og det er problematisk, mener læge Imran Rashid, der også står bag et borgerforslag med titlen: Stop techindustriens kommercielle udnyttelse af danske børn & unge!

Han peger på, at børns kognitive funktioner ikke er helt udviklede, og at det gør dem mere letpåvirkelige og sårbare, når de færdes på medierne.

Hans anbefaling til forældre er derfor, at de følger samme taktik som Matthew McConaughey og venter til, at børnene går i 9. klasse.

- Hvis der er brug for basal kommunikation, så brug en dumb phone (gammeldags mobiltelefon, red.), som ikke kan gå på sociale medier, men som kan give dig kontrol over de ting, du har brug for, mener han.

Hvornår skal børnene have lov?

Hos Forældrenes Landsorganisation (FOLA) oplever de også, at spørgsmålet om, hvornår man skal lade sit barn komme på sociale medier fylder meget blandt forældre.

- Der kan være et stort pres, hvis alle de andre klassekammerater er på sociale medier. For vælger man så, at ens barn er uden for fællesskabet, hvis man ikke giver lov, siger Signe Nielsen, formand i FOLA.

Afstemning

Bør børn have sociale medier, inden de fylder 15 år?

Signe Nielsen mener, at det må være op til den enkelte forælder, hvornår de vil give lov.

Hun peger på, at mange skoler bruger sociale medier i undervisningen, og at der både kan være mange informationer og meget socialt, som børnene kan gå glip af.

Selv har hun valgt ikke at forbyde sociale medier over for sine børn, men er i stedet opmærksom på at spørge meget ind til, hvad de laver.

- Min tilgang er mere, at jeg skal involvere mig lige så meget i mine børns online liv, som jeg er involveret i deres fritidsinteresser. De ved, at jeg er en del af det, fortæller Signe Nielsen.

Imran Rashid mener, at forældre bør spørge sig selv, hvilke værdier techgiganterne har, og hvad de vil med vores børn.

- Jeg kan godt forstå, at det kan være svært som forældre, men jeg synes, at vi som samfund har et ansvar for, at vores børn ikke bliver påvirket af amerikanske kommercielle algoritmer, siger han.

Han peger på, at undersøgelser har vist, at danske børn og unge i gennemsnit bruger 5 timer dagligt på sociale medier – hvilket i nogle tilfælde er mere, end den tid de bruger sammen med deres forældre.

- Det er spørgsmålet om, hvordan vi opdrager vores børn, og det er den påvirkning, jeg synes Matthew McChouughey taler ind i.