Ekspert har tre bud på årsagen til læskedrikken Primes succes: - Carlsberg kigger formentlig med

Virksomheden lever stort på sin succes med at få fans til at føle sig som en del af et fællesskab, siger brandingeksperter.

Tisdag morgen stod hundredvis af unge mennesker i kø ved Ofelia Plads i det indre København for at få det mindste glimt af internetpersonlighederne Logan Paul og KSI.

De to influencere skulle nemlig give et "show", som det hed i en pressemeddelelse fra Prime Hydration – selskabet bag den meget omtalte læskedrik, som de to var i landet for at promovere.

TV 2 talte med flere af de fremmødte fans, der alle erklærede, at de var kommet for at få del i den massive hype, som de to internetstjerner har skabt om energidrikken.

Men hvorfor er drikken så populær, at trængslen, da den 16. juni blev lanceret i danske supermarkeder, nogle steder kunne sammenlinges med koncertgæster i kø til deres store idol?

TV 2 har talt med to brandingeksperter, der giver deres bud på, hvad der ligger bag læskedrikkens succes.

Tre elementer

Brandingekspert Werner Valeur vurderer, at Primes succes er et resultat af et selskab, som har penge til at markedsføre et produkt massivt.

- Det her er et pragteksempel på et brand, som har penge i ryggen, siger han.

Carlsberg kigger formentlig med

Werner Valeur, brandingekspert

Han nævner, at virksomheden bag produktet blandt andet har kørt Super Bowl-reklamer, så det er "virkelig, virkelig mange penge, vi taler om".

Derfor mener han, at årsagerne til læskedrikkens succes kan kortes ned til tre elementer: En kombination af held, kapital og de rigtige influencere til at promovere den.

Med de "rigtige influencere" refererer Werner Valeuer primært til antallet af følgere.

Logan Paul og KSI er begge stjerner på Youtube, hvor førstnævnte er en af de allerstørste med 23 millioner følgere.

- Samtidig henvender drikken sig til et meget ungt publikum, der er meget lidt kritisk. Det er dermed ikke svært at overbevise dem om, at det er det her, man skal drikke, hvis man vil være supermand, siger han.

Et fællesskab

Det var aldrig meningen, at Prime skulle være et hypeprodukt, lød det fra internetpersonligheden Logan Paul, da TV 2 mødte ham til showet i København.

Det har dog ikke gjort hypen omkring produktet mindre – og hype er netop en stor grund til Primes succes.

Det forklarer Gry Høngsmark Knudsen, som er forskningschef og forsker i digital markedsføring på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense.

- De har formået at skabe en boble om energidrikken. Fans føler, at de er en del af et fællesskab, forklarer hun.

Hun fortæller, at det er tydeligt, at Prime Hydration bruger rigtig meget energi – og mange penge – på at markedsføre de enkelte events som det i København.

- Denne markedsføring lever af følelser og begejstring, siger Gry Høngsmark Knudsen.

Ikke en ny strategi

Werner Valeur er enig med Gry Høngsmark Knudsen i, at virksomheden lever stort på sin succes med at få fans til at føle sig som en del af et fællesskab, når de køber produktet.

Han kalder det en "klassisk branding strategi".

- Det er også det, de understreger, når de turnerer rundt og sælger det. Det er med til at holde fænomenet i live, siger Werner Valeur.

Logan Paul og KSI

Primes popularitet skyldes først og fremmest, at det er Youtube-fænomenerne Logan Paul og KSI, der står bag.

Internetpersonligheden Logan Pauls berømmelse startede på det sociale medie Vine, hvor han hurtigt blev populær for sine "humoristiske" videoer.

Siden er han blevet en af internettets største berømtheder og har i skrivende stund 23 millioner følgere på Youtube. I 2018 udløste han en verdensomspændende byge af kritik for at have lagt en video på Youtube, hvor han filmede liget af en mand, der havde begået selvmord i en såkaldt selvmordsskov i Japan.

KSI, hvis rigtige navn er Olajide Olayinka Williams, blev berømt for sine gaming-videoer, men udgiver nu også rapmusik. Han har - ligesom sin samarbejdspartner - netop mærket internettets vrede efter at have brugt ordet "paki" som skældsord i en Youtube-video.

Han understreger, at virksomhedens markedsføringsstrategi hverken er ny eller unik.

De sociale mediers udbreddelse har dog kun gjort fænomenet større, og Werner Valeur er derfor sikker på, at det ikke er sidste gang, at en virksomhed gør brug af lignende metoder.

- Teoretisk set ville danske virksomheder med de rigtige influencere og et stort nok budget kunne gøre det samme – Carlsberg kigger formentlig med, siger han.

Særstatus eller ej

På Youtube og Tiktok har Logan Paul og KSI formået at give drikken kultstatus, og da en butik på Amager i april valgte gratis at dele drikken ud, medførte det tumultariske scener og besøg fra politiet.

Herhjemme løb Prime ind i problemer, da den skulle lanceres. Fødevarestyrelsen fastslog, at salg af drikken var ulovligt, fordi den indeholdt store mængder koffein og A-vitamin og derudover ikke havde de rette godkendelser i Danmark.

Siden er drikken justeret, så den ikke længere indeholder de ulovlige mængder, og 16. juni åbnede flere butikker for salget.

At Prime nu kan købes i almindelige supermarkeder vil formentlig være med til at fjerne noget af hypen om drikken, vurderer begge brandingeksperter.

Werner Valeur fortæller, at man tidligere har set, at hypen omkring et produkt forsvandt, da det ikke længere havde særstatus.

- Men hvis Prime formår at genopfinde sig selv, enten med nogle nye influencere eller nogle nye produkter, vil de kunne leve længe på det her, siger han.