Studerende snyder til eksamen med ChatGPT: - Jeg erkender fuldt ud, at jeg bryder reglerne

Alle landets universiteter kender enten til – eller har mistanke om – snyd med ChatGPT, og der kan foregĂ„ langt mere under radaren, vurderer ekspert.

Vil du selv svede over din eksamensopgave, eller skal kunstig intelligens gĂžre det for dig?

Det sidste er snyd langt de fleste steder, men du er ”nérmest garanteret et 10-tal”.

Dilemmaet er et, som universitetsstuderende over hele landet lige nu stÄr overfor, efter den omdiskuterede chatrobot ChatGPT er stormet frem.

Gennem de seneste uger har TV 2 talt med en rÊkke danske studerende, som alle har snydt til eksamen med ChatGPT. Èn af dem er 23-Ärige Simon, som er ved at fÊrdiggÞre sin uddannelse pÄ Copenhagen Business School (CBS).

- Jeg konkurrerer jo mod andre studerende, der ogsÄ bruger ChatGPT. SÄ hvis jeg ikke selv udnytter det, giver jeg mig selv en ulempe, siger han til TV 2.

Simon er ikke hans rigtige navn, for af frygt for konsekvenserne for sin uddannelse har han Ăžnsket at optrĂŠde anonymt. TV 2 er bekendt med hans fulde identitet.

Hvad er ChatGPT?

  • En ny og avanceret kunstig intelligens, en algoritme, som afsĂžger internettet for information og sammensĂŠtter informationen i komplekse og nuancerede svar pĂ„ de spĂžrgsmĂ„l, du stiller den.
  • En ChatGPT kan for eksempel skrive portrĂŠtter, analyser, juridiske dokumenter og svare pĂ„ alverdens forskellige spĂžrgsmĂ„l.

  • Du kan ogsĂ„ fĂžre en samtale med robotten, sĂ„ den er mere menneskelig end en almindelig sĂžgemaskine som for eksempel Google.

  • Du kan endda bede den skrive i en bestemt tone for eksempel sarkastisk, humoristisk eller akademisk.

  • SpĂžrger man ChatGPT selv, hvem den er, fĂ„r man fĂžlgende svar: "Min opgave er at hjĂŠlpe folk med at besvare spĂžrgsmĂ„l og lĂžse problemer ved at generere meningsfuld og relevant tekst baseret pĂ„ de inputs, jeg modtager. Jeg er ikke en fysisk enhed, men et computerprogram, der er designet til at simulere menneskelig samtale."

  • Robotten kan ikke svare pĂ„ aktuelle temaer, da dens datasĂŠt kun gĂ„r frem til 2021. Den kan altsĂ„ ikke forklare krigen mellem Rusland og Ukraine eller fortĂŠlle dig om vejret i dag.

  • ChatGPT er udviklet af virksomheden OpenAI.

Kilde: komputer.dk

ChatGPT laver stĂžrstedelen af arbejdet

Simon understreger, at han fĂžrst og fremmest har brugt ChatGPT som en slags kunstig studiemakker i det daglige.

- Den er helt overdrevet godt inde i akademisk teori. SÄ hvis du har brug for at forstÄ nye koncepter, kan den som regel forklare det pÄ en let og forstÄelig mÄde, fortÊller han.

Men Simon har ogsÄ flere gange brugt den kunstige intelligens til at skrive dele af de eksamensopgaver, han har skullet skrive hjemmefra.

Jeg er ked af, hvis det gÄr ud over mine medstudernde, at jeg snyder

Simon, studerende pÄ CBS

Det krÊver kort fortalt bare, at han kopierer et eksamensspÞrgsmÄl ind i chatrobotten, og beder den om at bruge den rigtige teori til at analysere sig frem til et svar.

Derefter retter han sproget til, sÄ teksten til forveksling ligner noget, han selv kunne have skrevet.

- Men nÄr jeg bruger ChatGPT til at skrive tre ud af fem siders opgave for mig, og sÄ bare finpudser det, er det jo ChatGPT, der laver stÞrstedelen af arbejdet, fortÊller Simon.

CBS siger jo, at det er snyd. Hvorfor er det i orden at bruge en AI (robot, red.), nÄr du skulle skrive opgaven selv?

- Jeg ser det pÄ den mÄde, at vi skal trÊnes til at agere pÄ arbejdsmarkedet, og jeg er sikker pÄ, at alle virksomheder i fremtiden vil bruge ChatGPT, hvis den kan lÞse opgaverne hurtigere og bedre, siger han.

Simon fortÊller, at han tidligere pÄ Äret afleverede en eksamensopgave, hvor ChatGPT lavede op mod to tredjedele af arbejdet for ham.

Det blev ikke opdaget, og opgaven blev belĂžnnet med et 10-tal. TV 2 har set dokumentation for bedĂžmmelsen af eksamenen.

Alle universiteter har mistĂŠnkt snyd

Simon ikke er den eneste, der er blevet fristet af ChatGPTs muligheder.

I en rundringning foretaget af TV 2 svarer alle landets otte universiteter samstemmende, at de kender til sager, hvor studerende har snydt til eksamen med ChatGPT – eller hvor universitetet har mistanke om det.

Konkret er der tale om mellem én og fem sager pÄ hvert universitet, men flere af sagerne er endnu ikke afsluttet.

Der kan vĂŠre mange tilfĂŠlde, vi ikke opdager. SelvfĂžlgelig kan der det

Anna Thomasson, uddannelsesdekan pÄ CBS

Samtidig peger flere af universiteterne pÄ, at de endnu ikke har et fuldt overblik over sagerne, fordi sommerens eksamener stadig er i gang.

PÄ CBS har man indtil videre haft én episode, hvor der var mistanke om snyd med ChatGPT, men pÄ grund af manglende beviser fik episoden ingen konsekvenser.

- Der gemmer sig formentligt et mĂžrketal

Det er ikke specielt overraskende, at et nyt og lettilgĂŠngeligt vĂŠrktĂžj som ChatGPT kan friste mange til at snyde.

Det mener Nikolaj Elf, der er uddannelsesforsker og ph.d. pÄ Institut for Medier, Design, LÊring og Erkendelse pÄ Syddansk Universitet.

- Det er lidt ligesom slik. Det vil vĂŠre ret fristende og umiddelbart kunne ligne en let vej til gode prĂŠstationer og hĂžje karakterer, siger Nikolaj Elf til TV 2.

Det er Nikolaj Elfs indtryk, at det kun er en lille gruppe, der bruger ChatGPT til at snyde ved fysiske eksamener.

Men modsat forventer han, at nogle elever vil vére villige til at lþbe risikoen ved at bruge ChatGPT til eksamensopgaver, som de laver derhjemme – ligesom Simon har gjort det.

- Der kan foregÄ en masse under radaren. Vi ved fra tidligere forskning, at de it-stÊrke elever har kunnet finde mÄder at bruge internettet til snyd, og jeg vil antage, at de ogsÄ vil kunne finde en mÄde at gÞre det med kunstig intelligens, fortÊller Nikolaj Elf.

Jeg gÞr det gerne, hvis det betyder, at jeg fÄr et bedre job

Simon, studerende pÄ CBS

NÄr universiteterne oplyser til TV 2, at de har mellem en og fem sager om snyd, tror han derfor, at vi skal forvente, at tallet kan vÊre meget hÞjere.

- Det, synes jeg umiddelbart, lyder lavt i forhold til de mange tusinde studerende, der gÄr pÄ universiteterne. Der gemmer sig formentligt et mÞrketal, vurderer han.

- Man er nĂždt til at anerkende, at det er fremtiden

SpÞrger man Simon, er det ogsÄ hans indtryk, at chatrobotten er en udbredt hjÊlper pÄ universitetet.

- PÄ mit eget studie er det i hvert fald halvdelen, der bruger ChatGPT. Nogle bruger det kun til at skrive noter til pensum, men andre bruger det ogsÄ til eksamener, siger han.

Han oplever, at det eneste, der stopper folk fra at bruge ChatGPT, er bekymringen for at blive taget i plagiat.

- Ingen af mine venner synes, det er forkert at bruge. Det eneste, de er bange for, er konsekvenserne.

Simon er udmĂŠrket klar over, at CBS betegner brugen af ChatGPT til eksamener som snyd.

Men selv kalder han reglerne ”forfejlede”.

Kunstig intelligens brager frem, og derfor er Simon ogsÄ overbevist om, at flere og flere virksomheder kommer til at efterspÞrge folk, der kan bruge ChatGPT til at lÞse opgaver hurtigere og bedre.

Mener du, at det er okay, at du bryder reglerne, bare fordi du ikke er enig med dem?

- Ja, hundrede procent. Det handler om, hvorfor du gÄr pÄ universitetet, og jeg gÄr pÄ CBS for at udvide min vÊrktÞjskasse og blive en bedre arbejdskraft, ikke for at fÄ et diplom. I sidste ende har vi gratis uddannelse i Danmark, fordi vi vil have flest muligt gode ansatte, siger Simon.

Kender du til episoder med snyd med ChatGPT?

Kender du til episoder med snyd med ChatGPT eller har du selv brugt ai til en eksamen? SĂ„ hĂžrer TV 2 gerne fra dig.

Send en mail til Laura Kongsmark Schuldt pÄ laks@tv2.dk.

Alle henvendelser behandles fortroligt. 

Han mener – ligesom eksperter og endda uddannelsesinstutioner - at ChatGPT bþr tillades som hjélpemiddel ved nogle typer eksamener. Ligesom internettet og sþgemaskiner med tiden er blevet det.

- Man er nÞdt til at anerkende, at det er fremtiden. SÄ hvis de ikke lÊrer os at bruge et sÄ helt vildt stÊrkt vÊrktÞj som ChatGPT, hvad laver vi sÄ?, spÞrger Simon.

GÞr det ikke, at du lÊrer mindre, nÄr du fÄr ChatGPT til at lave opgaverne for dig?

- AI er vildere end vores vildeste fantasi. Hvis jeg forstÄr at bruge det vildeste vÊrktÞj, vi har set hidtil, pÄ en effektiv mÄde, sÄ tror jeg, at jeg er noget bedre stillet, end hvis jeg var lidt bedre til hovedregning, siger han.

Snyder gerne for et bedre job

FĂžlger Simon reglerne, vil han efter eget udsagn blive sat et skridt bagefter de medstuderende, som ikke gĂžr.

I hans drÞmmebranche er der benhÄrd konkurrence om de gode jobs til nyuddannede, fortÊller han.

Og her mÄles de fÞrst og fremmest pÄ én ting:

- Karakterer betyder noget, og det er et faktum. SÄ hvis jeg med ChatGPT nÊrmest er garanteret et 10-tal, sÄ bruger jeg det selvfÞlgelig, fortÊller Simon.

Men giver du ikke dig selv en urimelig fordel sammenlignet med dine medstuderende, der fĂžlger reglerne?

- Jeg erkender fuldt ud, at jeg bryder reglerne. Det stÄr jo sort pÄ hvidt. Jeg er ked af, hvis det gÄr ud over mine medstuderende, at jeg snyder, men jeg gÞr det gerne, hvis det betyder, at jeg fÄr et bedre job.

CBS arbejder pÄ at Êndre eksamener

PĂ„ Copenhagen Business School (CBS) understreger uddannelsesdekan Anna Thomasson, at Simons brug af ChatGPT til eksamener er snyd.

- Det er en kĂŠmpe udfordring, og der kan vĂŠre mange tilfĂŠlde, vi ikke opdager. SelvfĂžlgelig kan der det, siger hun til TV 2.

Men CBS anerkender ogsÄ, at ChatGPT er et vÊrdifuldt vÊrktÞj, og derfor har man siden startet af Äret arbejdet pÄ at Êndre eksamenerne, sÄ det i nogle tilfÊlde kan blive tilladt at bruge chatrobotten.

I andre eksamener skal det gĂžres svĂŠrere at snyde. Men det arbejde tager tid, fortĂŠller Anna Thomasson:

- SelvfÞlgelig synes vi ikke, at det er en god ide at snyde til eksamen. Men det er ogsÄ derfor, vi er i gang med et kÊmpestort arbejde med, hvordan vi kan komme rundt om problematikken.

Indtil videre fÄr de studerende, der ikke snyder, vel en ulempe til eksamen. Er det sÄ bare Êrgerligt?

- Det er selvfÞlgelig ikke godt, men nogen bliver taget i snyd, og det betyder reekesamener, advarsler og i vÊrste fald, at de kan blive smidt ud. Vi sÄ ikke ChatGPT komme, sÄ ligesom andre universiteter blev vi overraskede over udviklingen, og nu prÞver vi at arbejde os vÊk fra problemet.