Samfund

Webshop blokerer 42.000 kunder – har returneret for mange varer

Også danskere er iblandt de blokerede kunder.

Den svenske virksomhed Boozt, der sælger tøj online, har blokeret 42.000 kunder, fordi de har returneret for mange varer.

Det skriver SVT.

Ifølge det svenske medie bliver flere end 30 procent af onlinebestillingerne sendt retur, og det er klimabelastende både i fragt og øget plastik til indpakningen.

Det er den belastning, Boozt nu forsøger at begrænse. I hvert fald vil webgiganten forsøge at komme det, den kalder for "returmisbrug", til livs.

Blokeret på ubestemt tid

SVT har spurgt en række webshops, hvor mange returvarer de modtager.

I top ligger både Boozt, Nelly.com og kæden Gina Tricot, som alle får mellem 35 og 40 procent af de solgte varer retur.

Virksomheder som H&M, Ellos og onlinegiganten NA-KD har ikke ønsket at besvare det svenske medies forespørgsel.

Hos Boozt er det en lille andel af den samlede kundebase, der står for langt størstedelen af returneringerne.

For både at begrænse CO2-udledningen og samtidig være en rentabel forretning har virksomheden altså valgt at blokere tusindvis af kunder – på ubestemt tid.

- Det svarer til udledningen fra 600 lastbiler om året, som kører frem og tilbage fra vores lager, siger Sandra Gadd, økonomichef hos Boozt.

- De unødvendige returneringer koster både penge og er dårlige for miljøet.

Over for Ekstra Bladet bekræfter Boozt, at der også er danske kunder iblandt de 42.000.

Andre webshops gør det samme

Boozt er ikke den eneste webshop, der har indført blokeringer mod "returmisbrug".

Også Nelly og den britiske onlineshop ASOS har opereret med lignende tiltag.

I 2019 indførte ASOS også blokeringer af "serie-byttere" og ændrede desuden reglerne for returneringen, så varer kunne returneres op til 45 dage efter købet i stedet for de gængse 28 dage. Dog med den hage, at pengene ikke tilbageføres efter de 28 dage, men der i stedet udstedes et gavekort til webshoppen.