Et af Putins 'skyggeskibe' fik motorstop ved Langeland: Stor risiko for Danmark, advarer ekspert

Russerne transporterer olie udenom sanktionerne pĂĄ skibe med tvivlsomme forsikringsforhold og mystiske ejere, lyder det blandt andet.

Et tankskib på vej fra Rusland fik mandag motorstop i Langelandsbæltet, mens det var læsset med op mod 340.000 tønder olie.

I seks timer lå skibet nær kysten ved Langeland, inden det kunne fortsætte sin videre færd gennem Danmark.

Skibet med navnet Canis Power er et af flere hundrede olietankskibe, som systematisk bliver brugt til at omgå sanktionerne mod den russiske olieeksport. Det forklarer senioranalytiker Michelle Bockmann fra Lloyd's List Intelligence, der er britisk baserede eksperter indenfor den internationale søfartsverden.

Det kaldes skyggeflåden, fortæller hun, fordi skibene sejler under mystiske forhold.

- Det her er en ulykke, der venter på at ske. Det er et højrisikoskib, der sejler gennem miljøfølsomt farvand i Danmark. Der er en stor risiko, siger hun.

Canis Power har ifølge Lloyd's List Intelligence ikke nogen kendte forsikrings- eller ejerskabsforhold, men er derimod forbundet til et skuffeselskab for den russiske stat i Indien, forklarer analytikeren.

Søværnet bekræfter over for TV 2, at Canis Power mandag måtte stoppe med motorproblemer.

Det er jo registreret i Kina, og det er ikke et godt tegn

Hans Otto Kristensen, civilingeniør

Overordnet set er skibene i skyggeflåden gamle og brugte, og der er ikke nogen særlig kontrol fra Vestens side med dem. Derfor udnyttes smuthuller i loven for at skjule oprindelsen og slække på sikkerheden, lyder det fra Michelle Bockmann.

- Jeg mener, at det er farligt, og det burde være bekymrende for enhver i international skibsfart og de lokale havnemyndigheder, siger hun

Hun tilføjer, at hvis et oliespild skulle ske, så ville regningen sandsynligvis havne hos Danmark.

Gammelt og tæt på udløbsdato

Noget andet iøjnefaldende ved Canis Power er skibets alder. Det blev bygget i 2005 og havde derfor sejlet i knap 18 år, inden det blev solgt i slutningen af 2022 til det selskab, der – ifølge Michelle Bockmann – udgør den russiske skyggeflåde.

Hun forklarer, at de fleste skibe fra skyggeflåden er i dårlig stand. Det er også opfattelsen for de danske lodser, der sendes ud på olieskibene, forklarer Bjarne Cæsar Skinnerup, der er formand for Danske Lodser.

- Vi har jo set, at der er sket et fald i standard på den tonnage, som betjener de russiske oliehavne – både på skibe og besætning. Skibene er ældre, og besætningen har en anden standard, end vi er vant til.

Det er et tegn på dårlig vedligeholdelse, at Canis Power i går fik motorstop, mener Bjarne Cæsar Skinnerup.

- Han kunne være sejlet på grund. Det er jo potentielt en forurening på flere tusinde tons olie, siger han.

Et olietankskib har normalt en levetid på 20 år. Det forklarer skibs- og søfartsekspert Hans Otto Kristensen, der er civilingeniør med speciale i skibsbygning på DTU og maritim rådgiver hos ingeniørforeningen IDA.

- Der begynder at nærme sig udløbsdato for, hvornår det er sikkert at sejle med skibet. Det er en dum situation, siger han.

Han kan ikke forholde sig til, om skibet er en del af den russiske skyggeflĂĄde, men han er bekymret for, at der ikke er gode nok forhold omkring forsikrings- og ejerforholdene.

- Det er jo registreret i Kina, og det er ikke et godt tegn. Det betyder, at der er mindre kontrol med det. Det er bedst, hvis det er registreret hos for eksempel Lloyd’s eller Norske Veritas, forklarer han.

Skjuler skibe for Vesten

PĂĄ grund af sanktionerne mod Rusland er det blevet forbudt for vestlige selskaber at forsikre skibe, der sejler med russisk olie, som er handlet til over prisloftet.

Prisloftet er den grænse for prisen på russisk olie, som Vesten har indført for at minimere Ruslands indtjening på olien. Prisen er væsentligt lavere end den normale pris på olie.

Michelle Bockmann siger, at skibene i skyggeflĂĄdens formĂĄl er at bryde prisloftet, og at det er derfor, at deres ejerforhold og forsikringsforhold mangler eller er skjulte.

- Det er en skabelon, de har lånt fra Iran og Venezuela. De tilslører ejerne af skibene og skjuler oliens oprindelse og lastens destination, siger hun.

Mens Canis Power havde motorstop, lå det også på en travl sejlrute, vurderer Bjarne Cæsar Skinnerup, og det blev overhalet af et andet olietankskib. Derfor har situationen været farlig, mener han.

På billedet øverst i artiklen ses Canis Power blive overhalet af olietankskibet Breeze, der ligeledes sejler fra Rusland med fyldt last. Det er Canis Power bagerst på billedet.

Generelt er der blevet meget travlt i de danske farvande, og Bjarne Cæsar Skinnerup forudser endnu flere problemer i fremtiden. Særligt når kvaliteten af skibene med russisk olie er blevet forringet.

- Os, der sejler i Storebælt, vi ved, hvor travlt der er. Vi læner os op ad et uheld med potentielle katastrofale følger for havmiljøet. Det er min opfattelse, siger han.

TV 2 arbejder på at få en kommentar fra Søfartsstyrelsen, men det har ikke været muligt inden udgivelse af denne artikel.