Chauffør: - Vi holder lidt i vejen for så mange som muligt
Mandagens blokade skaber trafikale problemer i morgentrafikken flere steder i landet.
Mandag er morgentrafikken udfordret flere steder, da lastbilchauffører i hele landet har skabt blokader i protest mod en politisk aftale om vejafgift for lastbiler.
Blokaderne skabes ved at parkere lastbilerne på kørebanerne på motorveje og tilkørsler eller ved at køre langsomt.
En af dem, der protesterer, er chauffør Kim Simonsen, der mandag morgen demonstrerer i Nørresundby.
Vi holder lidt i vejen for så mange som muligt
Kim Simonsen, lastbilchauffør
- Vi er utilfredse med den afgift, der kommer, og det vil vi gerne demonstrere for, siger Kim Simonsen til TV 2 og tilføjer:
- Så vi holder lidt i vejen for så mange som muligt. Det er ikke vores valg at genere nogen, men vi vil også gerne markere, hvorfor vi er her.
Kim Simonsen tilføjer, at han og kollegerne har fået den nødvendige tilladelse fra politiet på plads forud for mandagens demonstration i Nørresundby, og at de flytter sig, hvis politiet kommer og beder dem om det.
Sympatiblokade
Et andet sted i det nordjyske har vognmand Nikolaj Hansen stillet en traktor op i sympatiprotest.
- Det er for at vise sympati med dem (afgiften går ud over, red.), og for at hjælpe med at komme med opråb til politikerne, så der kan komme dialog og en fornuftig løsning i gang, siger han til TV 2.
Mandagens blokade sker mange steder i strid med loven, da demonstrationerne ikke kan gennemføres lovligt.
Flere lastbilchauffører har demonstreret siden søndag, og flere steder i landet har chauffører fået påbud af politiet.
Den tunge trafik skal omstilles
Blokaden sker i protest mod regeringens planer om at gennemføre en vejafgift for lastbiler, der kører på benzin eller diesel i 2025.
Med aftalen kommer det altså til at koste mere for vognmændene at have deres chauffører kørende i benzin- eller diesellastbiler på nogle danske veje i 2025.
Frem mod 2030 bliver det dyrere og kommer i sidste ende til at omfatte alle offentilige veje i Danmark.
Afgiften skal fremme den grønne omstilling inden for den tunge lastbiltrafik og ikke mindst hjælpe Danmark nærmere klimamålet om at reducere CO₂ -udledningen med 70 procent frem mod 2030.
- Vi har jo en regering, som nok har nogle af de mest ambitiøse klimamål i verden, og det betyder, at alle dele af det danske samfund bliver nødt til at omstille sig – også vejtransporten, lød det fra Skatteminister Jeppe Bruus (S) i marts.