- Det er meget kritisk, siger lufthavnschef efter massive forsinkelser under konflikt

Efter flere uger med forsinkelser mødtes Naviair og flyvelederne torsdag til nye forhandlinger.

En konflikt mellem den statsejede lufttrafiktjeneste Naviair og flyveledernes fagforening, DATCA, har givet massive forsinkelser og aflysninger i Københavns Lufthavn i den seneste måned.

Nu kommer Kristoffer Plenge-Brandt, trafikchef i Københavns Lufthavn, med et nødråb og en opfordring til parterne i konflikten.

- Det er meget kritisk, og det er absolut vores opfordring, at parterne finder hinanden, siger Kristoffer Plenge-Brandt til TV 2.

Det gør han på baggrund af nye tal, som viser at én million passagerer i april måned blev ramt af forsinkelser i Københavns Lufthavn.

45 procent af afgangene var mere end et kvarter forsinket, og yderligere 60.000 passagerer oplevede, at deres fly blev aflyst.

Kan ikke leve op til ønsker

Konflikten har betydet, at Naviair har haft svært ved at leve op til lufthavnens ønsker og behov.

- Vi er stærkt mærket af situationen. Under normale omstændigheder går vi til Naviair og siger, hvad vi har brug for. Lige nu kommer de til os, typisk hver morgen, og fortæller, hvor meget de kan håndtere, siger Kristoffer Plenge-Brandt.

Torsdag mødtes Naviair og flyvelederne igen for at forsøge at finde en løsning - det skete for første gang siden 2. maj, hvor forhandlingerne mellem parterne brød sammen.

Flyvelederne og Naviair er efter et forhandlingsmøde torsdag fortsat ikke nået frem til en løsning på konflikten. Video: TV 2 NEWS

Men allerede tidligt torsdag aften oplyste flyveledernes fagforening i en pressemeddelelse, at forhandlingerne var afbrudt igen.

- Naviair kommer ikke med noget nyt til bordet, sagde Esben Jean-Pierre Blum, formand for DATCA, torsdag aften til TV 2.

Han siger, at en løsning forudsætter en udvidet økonomisk ramme for Naviair, så man kan tilbyde danske flyveledere løn- og arbejdsforhold, der sikrer at de ikke tager job i andre lande med bedre løn- og arbejdsforhold.

- Det, vi vil have, er en langsigtet løsning, som sikrer at vi kan fastholde og tiltrække flyveledere, siger Esben Jean-Pierre Blum.

Tilbyder at købe fridage af flyveledere

I pressemeddelelsen opfordrer fagforeningen ogsĂĄ til "politisk bevĂĄgenhed pĂĄ sagen". Men transportminister Thomas Danielsen (V) afviser at gribe ind.

- I forhold til den nuværende situation har jeg en klar forventning om, at parterne løfter deres ansvar og finder en holdbar løsning, så passagererne ikke får unødvendige gener, sagde Thomas Danielsen torsdag i en skriftlig udtalelse til TV 2 Kosmopol.

Naviair oplyser ifølge Ritzau, at selskabet ved torsdagens møde har foreslået en løsning, der kunne minimere behovet for ekstravagter i perioden fra maj og frem til den 31. august 2023.

- Konkret vil Naviair på forhånd og i så god tid som muligt købe op til to fridage per flyveleder frem til den 31. august 2023, skriver Naviair i en pressemeddelelse.

Naviair afviser ogsĂĄ, at der er tale om et sammenbrud i forhandlingerne.

- På trods af at DATCA fastholder deres forhandlingsoplæg, havde vi nogle gode drøftelser og påtænker at indkalde til nye forhandlinger i næste uge, hedder det i pressemeddelelsen fra Naviair.

Det har tidligere været fremme, at Naviair har tilbudt flyvelederne 22.000 kroner ekstra per ekstravagt. Et tilbud, som flyvelederne har afvist.

Mangel pĂĄ flyveledere bag konflikt

Det er manglen på flyveledere i Københavns Lufthavn, der ligger bag konflikten. Under coronapandemien afskedigede Naviair 45 af 300 flyveledere.

Da flytrafikken kom i gang hurtigere end ventet efter pandemien, mĂĄtte de resterende flyveledere pĂĄtage sig ekstravagter og overarbejde.

Nu har flyvelederne sagt nej til at tage flere ekstravagter. Flyvelederne har blandt andet ifølge en fortroligt notat fra Naviair, som TV 2 har fået aktindsigt i, krævet 40 procent ekstra i løn for at tage ekstravagter.

- Vi har advaret Naviair i over et ĂĄr om, at den her situation ville opstĂĄ, har Esben Jean-Pierre Blum tidligere sagt til TV 2.

Flyvelederne har også fremsat et ønske om mere frihed - tre ugers sammenhængende sommerferie og en reducering af antallet af arbejdsdage med 12 procent.

Det var altså blandt andet de ønsker, parterne uden resultat forhandlede om torsdag.

Rum til forhandling

Kravet om 40 procent mere i løn for ekstravagter er Naviair ikke indstillet på at imødekomme, men til gengæld kan der være et lille rum til forhandling om ønsket om mere frihed.

Det viser det fortrolige notat fra Naviair til Trafikstyrelsen om forhandlingerne, som TV 2 har fĂĄet aktindsigt i.

- For så vidt angår DATCA’s krav om lønforbedring på 40 procent, har Naviair ikke en selvstændig forhandlingskompetence i forhold til varige lønstigninger.

- Ledelsen har tidligere i forløbet tilkendegivet overfor DATCA, at generelle og varige lønspørgsmål bør håndteres i de kommende overenskomstforhandlinger i 2024, hedder det i notatet om lønkravet.

Men Navia åbner en dør på klem for mere frihed til flyvelederne.

- For så vidt angår DATCA’s krav om mere frihed i form af tre ugers sammenhængende sommerferie og reducering af arbejdsdage med 12 procent. har ledelsen kompetence til forhandling, skriver Naviair i notatet.

Ikke stort

Men det forhandlingsrum er tilsyneladende ikke stort.

- Det er imidlertid vurderingen, at en reduktion af tilgængelige flyvelederressourcer er uforenelig med den aktuelle mangel på flyvelederressourcer og den generelle trend i samfundet, hedder det i notatet.

Torsten Elkjær, trafikchef for Naviair har tidligere sagt til TV 2, at Naviair mangler omkring 10 procent flyveledere til kontroltårnet i Københavns Lufthavn.

- Vi føler, at vi nu som virksomhed har handlepligt i forhold til alle de rejsende og industrien for at forsøge at få hævet kapaciteten i lufthavnen, sagde han.