Hvis ikke vognmændene skal betale, er det de danske statsborgere, siger professor

Regeringens vejafgift skal sikre, at vognmænd fra Danmark og udlandet betaler deres del af de omkostninger, der er ved tung transport.

Gruppen, der kalder sig Vejskatskomitéen, vil mandag koordinere en varslet demonstration, der kan blokere motorvejstrafikken i store dele af landet.

Der er tale om vognmænd fra hele landet, der er utilfredse med den vejafgift, som fra 2025 og frem vil gøre det væsentligt dyrere for de danske vognmænd at køre på de danske veje.

Og i en varslet aktion mandag vil de bruge deres lastbiler til at blokere tilkørsler til motorveje rundt omkring i landet.

Modsat vognmændene mener professor i transportmodellering ved DTU Otto Anker Nielsen, der selv var en del af Bilkommissionen, at vejafgifterne er sund fornuft.

- Det handler om et provenu til staten, og lastbilerne er i forvejen ikke beskattet så hårdt som andre, men omvendt så belaster de samfundet i meget høj grad, siger han til TV 2.

Vognmænd eller resten af skatteborgerne

Alene på Sjælland vil flere end 150 lastbiler tage del i demonstrationen, og to vognmænd, TV 2 tidligere har talt med, anderkender, at det vil være til stort besvær for almindelige danskere.

De håber dog, at folk kan se fornuften i det – regningen kan nemlig ifølge vognmændene ende hos netop de danske forbrugere.

Men selv hvis regeringen dropper vejafgiften, vil regningen ifølge professoren alligevel ende hos danskerne.

- Hvis ikke regningen skal betales af vognmændene – fra Danmark og fra udlandet – så er det de danske skatteborgere og firmaer, som skal dække den over skattebilletten, for ellers løber det ikke rundt, siger Otto Anker Nielsen.

For både i forhold til klimaet, men også slitage på vejene, uheld og støjgener udgør lastbilerne en meget stor del af samfundets omkostninger.

- Afgiften dækker på ingen måde de reelle udgifter for lastbilstransport, men EU-regler betyder, at der skal være sammenhæng med de øvrige indenrigspriser, og det er som bekendt gratis, siger Otto Anker Nielsen.

Regeringens nye vejafgift for lastbiler:

  • Der skal fra 2025 indføres en kilometerbaseret vejafgift, som betyder, at en lastbil, der kører pĂĄ benzin eller diesel, i gennemsnit skal betale 1,30 kroner per kilometer. 
  • Regeringen forventer, at aftalen vil reducere COâ‚‚-udledningen med lige omkring 0,3 millioner ton COâ‚‚ i 2025 og cirka 0,4 millioner ton i 2030.

  • Ved at hente 3,6 milliarder kroner fra lastbilkørsel bliver der ifølge regeringen ĂĄrligt 1,1 milliarder kroner at bruge pĂĄ grøn transport.

Regler som i udlandet

I en række andre lande betaler chauffører allerede for deres kørsel, og det er en lignende afgift, regeringen nu vil indføre herhjemme.

Med vejafgiften ønsker regeringen ifølge transportprofessoren at indføre en lignende afgift, der skal beskatte de mange udenlandske chauffører, som transporterer gods gennem Danmark.

- Det er klart, at det rammer danske vognmænd, men det rammer også de rigtigt mange udenlandske chauffører, der, som reglerne er nu, ikke betaler deres del af regningen for at køre gennem landet, siger han.

FDM's anbefalinger til bilister

  • Kør hjemmefra i god tid, hvis du skal af sted
  • Overvej at arbejde hjemme, hvis det er muligt
  • Overvej alternativ rute

Kilde: FDM i svar til TV 2.

Blokade kan blive kritisk

Vognmændenes blokering af tilkørsler til det danske motorvejsnet gælder som udgangspunkt kun mandag. Det vil i sig selv uden tvivl være til stor gene for rigtig mange danskere landet over, men kommer den til at strække sig over flere dage, kan det få store økonomiske konsekvenser.

Det siger Otto Anker Nielsen.

- Der vil både være danskere, der ikke kan komme på arbejde, men også produktionsvirksomheder, der ikke kan få leveret materialer, og vis produktion dermed går i stå, og fødevareproducenter, der ikke kan levere deres varer, siger han.

Rigspolitiet forbereder sig til lastbilsaktion

Hos Rigspolitiet er de også opmærksomme på vognmandsstrejken, der mandag kan ramme hele landet.

TV 2 ville gerne have svar på, hvor mange bjærgningskøretøjer politiet er i besiddelse af i tilfælde af, at eventuelle punkterede lastbiler skulle fjernes fra motorvejsfrakørsler, ligesom vi gerne ville have haft svar på, om politiet kunne sikre, at udrykningskøretøjer kan komme frem.

Men i et skriftligt svar bekræfter de blot, at de er i fuld gang med forberedelserne.

- I forhold til den varslede lastbilsaktion kan politiet bekræfte, at vi er gået i gang med vores egen forberedelse, og i den forbindelse er vi i dialog med relevante aktører, lyder det fra Rigspolitiet.