11-årig har købt to populære flasker for 220 kroner – har samme status som fodboldpokaler
Skaberne af sportsdrikken Prime har ramt ind i en tendens, der gør, at alle må have den, mener ekspert.
En ny sportsdrik skabt af de to kontroversielle youtubere Logan Paul og KSI har taget danske børn og unge med storm.
I fredags stod flere hundrede børn og unge i kø i op mod syv timer for at få fingrene i Prime, som drikken hedder, på trods af at en enkelt flaske kan koste flere hundrede kroner.
Et af de børn, der har fået fat i den eftertragtede drik, er 11-årige Lucas Kastebo.
Han har købt to flasker for 220 kroner, og årsagen til det er simpel.
- Fordi de er så populære. Der er rigtig mange, der har dem, lyder det fra ham i ‘Go’ aften LIVE’.
Selvom Lucas Kastebo egentlig ikke kan lide smagen af de to typer af Prime, han har købt, er de alligevel næsten lige så vigtige som fodboldpokaler – derfor skal de tomme flasker også stilles på hans pokalhylde.
Satte spørgsmålstegn ved prisen
Lucas Kastebo sparer på væsken i de farverige flasker, men har alligevel ladet sin mor, Camilla Kastebo, smage.
Det var ikke noget for hende, og generelt forstår hun ikke, hvorfor Prime får så meget opmærksomhed.
- Det er en lidt høj pris for en ret almindelig drik, lyder det fra Camilla Kastebo.
Hun fortæller også, at Lucas Kastebo har plaget om at få lov til at købe et par flasker af den populære drik i et stykke tid, men at hun syntes, at det var for dyrt.
Camilla Kastebo forbarmede sig dog i fredags og lod Lucas Kastebo få to flasker Prime – dog varianterne uden koffein, understreger hun.
Ramt ind i en tendens
Ifølge Emil Ludvigsen, der er fagkonsulent ved Center for Digital Pædagogik, er det ikke første gang, influencere har fået stor succes med et produkt.
- Man har set det tidligere med eksempelvis modetøj. Det har grebet en tendens eller en hype, der gør, at det må man bare have, siger han.
De to skabere af sportsdrikken har samlet 50 millioner følgere på sociale medier, og det er en del af den magt, influencere har, lyder det:
- Noget, der gør, at Prime lykkes, er, at de kan trække deres følgerskarer sammen, så uanset om man kan lide KSI eller Logan Paul, synes man, at det er fedt.
Om et år eller et halvt år bliver de nok også smidt ud
Lukas Guldager Svendsen, 6. klasse
Og netop drikkens store popularitet har fået danske influencere og youtubere til at lave videoer om Prime, og det har særdeles stor påvirkning på de danske børn og unge, mener Emil Ludvigsen.
En dille, der forsvinder
Også 12-årige Lukas Guldager Svenden går op i de nye flasker.
Han fået fat i tre flasker Prime for 200 kroner, og han er enig med Lucas Kastebo – den store opmærksomhed på sociale medier fik ham til at købe drikken.
- På de sociale medier bliver de solgt overalt, og de bliver revet ned fra hylderne. Hvis jeg kan få fat i flere, så vil jeg gerne have det, for de er virkelig populære, lyder det fra ham.
Men selvom drikkevaren møder stor begejstring i øjeblikket, er Lukas Guldager Svendsen klar over, at det ikke er noget, der varer ved.
- På et tidspunkt kan de sikkert købes i supermarkederne; så bliver det ligesom at gå ned og købe en cola. Om et år eller et halvt år bliver de nok også smidt ud, siger han.
Se hele indslaget om de populære flasker i 'Go' aften LIVE' på TV 2 PLAY.