Samfund

Statsejet selskab har hjulpet russisk olieeksport pÄ trods af sanktioner

Det statsejede selskab Danpilot har hjulpet skibe med russisk olie for milliarder. Selskabet kan have brudt sanktioner, vurderer eksperter.

Tankskibe fyldt med russisk olie har mindst 30 gange kastet anker tÊt pÄ Skagen Havn med dansk hjÊlp.

Ingen har undersþgt, om olien var omfattet af EU’s sanktioner, som er indfþrt for at hémme Ruslands finansiering af krigen i Ukraine.

Derfor mÄ virksomheder i medlemslandene ikke hjÊlpe med eksport af russisk olie, hvis Rusland har fÄet en hÞjere pris for olien end et prisloft, som EU har fastsat.

Alligevel har det danske statsejede selskab Danpilot haft en lods ombord pÄ minimum 30 skibe med russisk olie, som har hjulpet skibene ind til havomrÄdet Skagen Red. Her har skibene fÄet brÊndstof og andre forsyninger, som har hjulpet eksporten af olien.

Det er dobbeltmoral. Hvis man virkelig mener, at det er inden for skiven (...) sÄ er det skÄltaler og ikke andet.

Bjarne CĂŠsar Skinnerup, lods hos Danpilot

Danpilot har ikke undersÞgt, om skibene har sejlet med sanktioneret olie. Dermed risikerer statsvirksomheden selv at have brudt sanktionerne, siger Philip Max Cossen, der er lektor pÄ Svendborg International Maritime Academy, hvor han underviser i sÞret.

Han underviser blandt andet Danpilots lodser i sĂžret.

- Hvis skibene sejler med olie, der overskrider prisloftet, sÄ mÄ vi ikke yde assistance. Det er et brud pÄ sanktionerne, siger Philip Max Cossen.

Han mener, at ansvaret ligger hos Erhvervsministeriet og SĂžfartsstyrelsen, hvis Danpilot har brudt sanktionerne.

Advokat Lars Brodersen, som er specialiseret i sanktioner, mener ogsÄ, at Danpilot kan have brudt sanktionerne:

- Der er en betydelig risiko for, at olien fra Rusland er sanktionsramt, og sÄ er det min opfattelse, at det som udgangspunkt er i strid med reglerne at lodse den ind pÄ Skagen Red. Derfor bÞr man som virksomhed undersÞge, om lasten er sanktionsramt, inden man starter opgaven, siger Lars Brodersen, der er stifter af advokatfirmaet Tradecompliance.dk.

Han pĂ„peger, at der helt specifikt stĂ„r i EU’s retningslinjer, at virksomheder som Danpilot skriftligt bĂžr fĂ„ sine kunder til at bekrĂŠfte, at lasten ikke er sanktionsbelagt.

De minimum 30 skibe har sejlet med en last pÄ en anslÄet vÊrdi pÄ mellem 5 og 9 milliarder kroner. Til sammenligning har Danmark doneret for 5,5 milliarder kroner udstyr til Ukraine.

Regnestykket: Den russiske olies vĂŠrdi

TV 2 har ikke haft mulighed for at fĂ„ svar pĂ„, prĂŠcis hvor meget olie tankskibene har vĂŠret lastet med. Derfor har vi brugt data fra MarineTraffic til at se skibenes samlede kapacitet i enten tĂžnder eller kubikmeter og kigget pĂ„ skibenes laststatus.

Ud fra dette anslĂ„r vi, at 28 tankskibe med russisk rĂ„olie har sejlet ind i til havneomrĂ„det Skagen Red med omkring 20.400.000 tĂžnder til en samlet vĂŠrdi pĂ„ mellem 8,3 og 10,4 milliarder kroner.

Derudover har 31 tankskibe med russiske olieprodukter, set ud fra kapacitet baseret pĂ„ skibstype og dĂždvĂŠgt, sejlet med omkring 10.695.000 tĂžnder til en vĂŠrdi pĂ„ mellem 3,27 og 7,2 milliarder kroner. 

Prisen svinger alt efter, om olien er handlet til prisloftet eller ej samt typen af olieprodukt, der er tale om. 

TV 2 har afprÞvet regnestykket pÄ personer, der handler i oliebranchen, som bekrÊfter, at den anslÄede vÊrdi er realistisk.

Tjekkede ikke i mÄnedsvis

I dag er Danpilot holdt op med at lodse russisk olie ind pÄ Skagen Red. Det skete, efter at SÞfartsstyrelsen sendte et notat, som gjorde Danpilot opmÊrksomme pÄ, at de muligvis havde brudt sanktionerne i fire mÄneder.

Det oplyser virksomheden til TV 2.

- Det er fĂžrst 29. marts, at det bliver afklaret for Danpilot af SĂžfartsstyrelsen, at sanktionerne tager forrang for forsyningspligten, skriver kommunikationschefen for Danpilot, Anne Heinze.

Anne Heinze henviser til, at Danpilot er forpligtet til at stille lodser til rÄdighed for skibe, som Þnsker det. Den pligt har ifÞlge Danpilot altsÄ muligvis kollideret med sanktionerne.

SĂžfartsstyrelsen ĂŠndrer mening

Da TV 2 begyndte at undersÞge sagen og henvendte sig til SÞfartsstyrelsen, sÄ svarede styrelsen noget helt andet 19. april. Danpilot mÄ gerne hjÊlpe skibe med sanktioneret russisk olie ind pÄ Skagen Red, mener styrelsen nu.

Det er et markant holdningsskift pÄ fÄ uger, vurderer advokat Lars Brodersen:

- Af notatet fra 29. marts kan man udlede, at SÞfartsstyrelsen mener, at det ville vÊre i strid med sanktionerne at lodse sanktionsramt olie ind pÄ eksempelvis Skagen Red. Den vurdering har de tilsyneladende Êndret ret markant pÄ kort tid, siger Lars Brodersen.

Birgit Feldtmann fra Juridisk Institut pÄ Aalborg Universitet vurderer ogsÄ, at der er forskel pÄ SÞfartsstyrelsens udmeldinger.

- Man kan spÞrge, om det er en ny fortolkning eller rettere en ny sÞfartsmÊssig vurdering, da SÞfartsstyrelsens skrivelse fra marts i min lÊsning ikke er helt sÄ tydeligt i forhold til dette, skriver Birgit Feldtmann, der har speciale i havret.

SĂžfartsstyrelsens nye vurdering er en misfortolkning af reglerne, mener Danske Banks sanktionschef, Amalie Korning Wedege:

- Jeg vil ikke vurdere, at intentionen i loven er, at lodser er fuldt undtaget fra sanktionerne og prisloftet. Ellers vil alle lodserier jo lovligt kunne hjÊlpe med at omgÄ sanktionerne til Ruslands fordel, siger hun.

Derfor hjĂŠlper Danpilot udenlandske skibe

Skibe fra alle nationer har ifĂžlge FN's havretskonvention ret til uskadelig passage gennem StorebĂŠlt og Øresund. At afvise et lands ret til uskadelig passage ville anses for et alvorligt indgreb i et andet lands ret til frit at kunne fĂŠrdes pĂ„ havet og udĂžve sin ret til fri handel. Danpilot har ogsĂ„ pligt til at lodse de skibe, uanset hvad de transporterer. Det er alle eksperter enige om. Problematikken i denne artikel omfatter, nĂ„r Danpilot har lodset skibe uden for sejlruten, som udgĂžr den uskadelige passage og ind i dansk territorialfarvand.

Kan have mere olie med dansk hjĂŠlp

TV 2s gennemgang af trafikken med russisk olie viser, at i alt 59 tankskibe med russisk olie har lagt til pÄ Skagen Red, siden de fÞrste sanktioner trÄdte i kraft i december.

De har tilsammen sejlet med olie for mellem 11 og 18 milliarder kroner, ifĂžlge TV 2s udregning

Alle 59 tankskibe har mÞdtes med bÄde fra Danpilot, hvilket ifÞlge TV 2s oplysninger betyder, at Danpilot hÞjst sandsynligt har hjulpet dem ind pÄ Skagen Red.

Danpilot selv vil dog ikke oplyse, hvilke skibe de har hjulpet hvornĂ„r. De vil kun oplyse, at de har lodset ”hovedparten” af de 59 skibe fra TV 2s undersĂžgelse. Det mĂ„ altsĂ„ vĂŠre minimum 30 skibe med russisk olie.

Uanset hvad SÞfartsstyrelsen og Danpilot vil oplyse, sÄ mener en reprÊsentant for lodserne, at noget har vÊret galt:

- HÞjst sandsynligt er der foregÄet det, at vi har vÊret med til at bryde sanktionerne. Jeg synes, at det er mÊrkeligt, siger Bjarne CÊsar Skinnerup.

Han er bestyrelsesmedlem i Danske Lodser, og han mener, at lodserne pĂ„ denne mĂ„de har vĂŠret ”tvunget til at understĂžtte det russiske regime".

Det er skibe som olietankeren Alkinoos, som Bjarne CĂŠsar Skinnerup og hans kollegaer har vĂŠret med til at hjĂŠlpe.

Det er Alkinoos, der pÄ videoen i denne artikel fra tirsdag 4. april ses pÄ vej ind mod Skagen Red. Her kastede Alkinoos anker og fik fyldt brÊndstof pÄ, inden den sejlede videre.

Alkinoos sejler under liberisk flag og transporterer op til 800.000 tÞnder olie til en vÊrdi pÄ mindst 326 millioner kroner fra Rusland til Malaysia.

Egentlig har et skib som Alkinoos mulighed for at have fyldt nok brÊndstof pÄ allerede i russiske havne til, at det slet ikke behÞvede at tanke op igen ved Skagen Red.

Men nÄr det sejler forbi Gedser, er der et punkt, hvor der er sÊrlig lavt. Derfor kan det ikke have bÄde olietankene og brÊndstoftankene fyldte. Hvis Alkinoos vÊlger ikke at fylde brÊndstoftankene helt op, sÄ kan det transportere mere olie, og Rusland kan tjene flere penge.

Det fortĂŠller Bjarne CĂŠsar Skinnerup:

- Det er en meget plausibel Ärsag til, at mange af de store olietankere gerne vil fylde mere brÊndstof pÄ oppe ved Skagen Red, fortÊller han.

Olien pÄ Alkinoos kan have vÊret underlagt sanktioner, men det tjekkede Danpilot ikke. TV 2 har forsÞgt at fÄ svar fra rederiet, som ejer Alkinoos, men de er ikke vendt tilbage.

Rusland vil omgÄ prisloft

Det fremgÄr ikke offentligt nogen steder, hvad olien er handlet til. Derfor har det ikke vÊret muligt for TV 2 at undersÞge, om Danpilot har hjulpet sanktioneret olie ind pÄ Skagen Red.

Hvad er prisloftet?

EU indfÞrte sanktionerne imod russisk olie pÄ grund af krigen i Ukraine. Med fÄ undtagelser er det derfor ulovligt at importere olie fra Rusland ind i EU.

EU har dog tilladt, at europÊiske virksomheder stadig transporterer russisk olie, hvis prisen er under et prisloft, som EU har indfÞrt sammen med USA. Rationalet bag den model er, at EU har Þnsket at sikre stabiliteten pÄ oliemarkedet samtidig med, at man vil mindske Ruslands indtjening pÄ olie.

Prisloftet for rÄolie er 60 dollars per tÞnde olie, hvilket er vÊsentligt mindre end den gennemsnitlige pris pÄ olie. For olieprodukter varierer det fra 45 til 100 dollars.

Men man kan ikke gÄ ud fra, at olien er handlet til under prisloftet og dermed undtaget sanktioner, fortÊller Amalie Korning Wedege, som er Danske Banks sanktionschef.

TvÊrtimod vil russerne forsÞge at omgÄ prisloftet sÄ meget som muligt for at hente penge hjem til Rusland igennem olieeksporten. Derfor er det vigtigt at spÞrge, om lasten er sanktioneret, mener hun:

- Det er meget svÊrt at vide, hvor meget russisk olie der handles til over prisloftet, men jeg vil umiddelbart vurdere, at nÄr du ikke har spurgt, og nÄr modparten ved, at du ikke spÞrger, sÄ er det risikofyldt, siger Amalie Korning Wedege.

TrÊt af skÄltaler

TV 2 har spurgt SĂžfartsstyrelsen, SĂžvĂŠrnet og Rigspolitiet, om de kontrollerer, om olien i dansk farvand er sanktionsramt.

SÞfartsstyrelsen og SÞvÊrnet oplyser, at de ikke kontrollerer den slags. Rigspolitiet er ikke vendt tilbage pÄ TV 2s henvendelse.

Siden Ruslands invasion af Ukraine 24. februar 2022 har statsministeren ellers vÊret tydelig om, at Danmark ville gÄ langt med sanktionerne for at svÊkke Rusland.

- Vi har fra starten sagt fra den danske regerings side, at vi stÞtter sÄ hÄrde sanktioner som overhovedet muligt, sagde Mette Frederiksen (S) pÄ et pressemÞde om sanktionerne mod russisk olie.

Siden TV 2 begyndte at spÞrge ind til sagen, har Danpilot undersÞgt, om man har brudt sanktionerne. Danpilot oplyser til TV 2, at deres juridiske rÄdgiver ligesom SÞfartsstyrelsen nÄet frem til, at Danpilot gerne mÄ lodse russisk olie ind pÄ Skagen Red, selvom Rusland tjener sÄ mange penge pÄ olien, at den er i strid med EU's sanktioner.

Danpilot oplyser at de nu overvejer, hvordan de skal hÄndtere anmodninger om lodsning pÄ skibe med russisk olie fremover.

Bjarne CÊsar Skinnerup forstÄr ikke, hvis det er i orden, at ham og hans kollegaer hjÊlper eksporten af russisk olie, som finansierer krigen i Ukraine:

- Det er dobbeltmoral. Hvis man virkelig mener, at det er inden for skiven, at vi supporterer russisk sanktionsbelagt olie i at komme ud i verden, sÄ hÊnger tingene ikke sammen mere. SÄ er det skÄltaler og ikke andet, siger Bjarne CÊsar Skinnerup.

Regeringen afviser ansvar

Bjarne CÊsar Skinnerup opfordrer til at de Danpilots ejere i regeringen melder sig pÄ banen og skaber klarhed om man virkelig vil have et statsejet selskab til at hjÊlpe eksporten af sanktioneret russisk olie.

- Det er simpelthen regeringen, der har hĂŠldt os ad brĂŠttet. De har ikke gjort noget for at understĂžtte os, siger Bjarne CĂŠsar Skinnerup

Philip Max Cossen er enig. Han mener stadig at Danpilot har brudt sanktionerne, hvis de har lodset sanktionsramt russisk olie ind pÄ Skagen Red, og han stiller sig uforstÄende for, at myndighederne ikke har reageret og lavet klare regler pÄ omrÄdet tidligere.

- PÄ hÞjeste instans vil det vÊre Erhvervsministeriet, der har ansvaret, hvis sanktionerne er brudt, og hvis man gÄr et trin lÊngere ned, sÄ er det SÞfartsstyrelsen, siger Philip Max Cossen.

SÞfartsstyrelsen oplyser til TV 2, at de har vejledt Danpilot om sanktionerne mod Rusland siden forÄret sidste Är. Styrelsen svarer ogsÄ, at de ikke har Êndret deres fortolkning af sanktionerne, siden de sendte et notat til Danpilot den 29. marts i Är. Notatet fra marts omhandlede kun lodsning af russisk olie i uskadelig passage, oplyser styrelsen.

Erhvervsministeriet er bÄde ejere af Danpilot og Þverste myndighed for SÞfartsstyrelsen. Ministeriet skriver i en mail til TV 2, at det er de enkelte virksomheders ansvar at overholde sanktionerne:

- Erhvervsministeriet trÊffer sÄledes ikke beslutningen om, hvorvidt en virksomhed mÄ foretage en bestemt disposition, men forventer, at de overholder de til enhver tid gÊldende sanktioner. Erhvervsministeriet hÄndterer lÞbende henvendelser i forbindelse med de gÊldende sanktioner og er i lÞbende dialog med Danpilot, skriver ministeriets presserÄdgiver i en mail.

PrÊcisering: I en tidligere version af denne artikel fremgik det, at lektor Philip Max Cossen havde rÄdgivet Danpilot om sakntionerne. Det er rettet til, at han underviser Danpilots lodser i sÞret.