Danske influencere beskyldes for at lokke børn i spilafhængighed: - Det er meget problematisk
Når unge præsenteres for onlinespil gennem influencere, er der stor risiko for, at de selv får problemer med pengespil, vurderer psykolog.
Flere gange om ugen viser den populære influencer Simon Gram, hvordan han spiller onlinecasinospil.
Det hele foregår på streamingplatformen Twitch, hvor hans 72.000 følgere kan se med direkte, mens han spiller om penge. Den kendte streamer tager også imod donationer fra sine følgere og bruger dem i spillet.
I et klip fra en livestream indleder Simon Gram med at sige: "Velkommen til, børn, Velkommen til – 213 små drenge har simpelthen taget deres mors NemID og har smidt hele lortet".
Men influencernes streaming af pengespil møder stor kritik fra flere eksperter, der mener, at det kan lokke unge ind i gambling.
Blandt andet Thomas Marcussen, der er psykolog og leder på Forskningsklinikken for ludomani på Aarhus Universitetshospital.
- Det er meget problematisk. Når unge eksponeres meget for eller får en tidlig debut med onlinespil, så øger det risikoen for, at de selv får problemer med pengespil, siger Thomas Marcussen til TV 2.
Han bakkes op af Marcus Mossalski, der selv er spilfri ludoman og holder foredrag om spilafhængighed. Han har netop delt videoer af livestreamene for at gøre opmærksom på problemet.
- De misleder børn til at tro, at gambling er noget, de tjener penge på, men ofte ved børnene ikke, at influencerne sidder og tjener penge på at få dem til at gamble, siger han.
Ansvar for børn og unge
Under influencernes livestream spiller de ofte for flere tusinde kroner, og man kan høre, hvordan vedkommende jubler, når spillemaskinen indkasserer en høj gevinst. Samtidig bugner kommentarfeltet i siden af videoen over med støttende kommentarer fra personer, der ser med.
I et klip spiller Simon Gram med en af sine følgere. Da han vinder nogle penge, tjekker han navnet på følgeren, som han skal dele 50 procent af gevinsten med og siger: "Er han 18? Ja, det kan godt være, vi måske lige skal have tjekket".
I titlerne på livestreamene kan man se, at der står 18+. Derudover skal man som seer klikke på en knap for at bekræfte, man er 18 år.
Men Marcus Mossalski tror ikke, at det holder børn fra at se med, ligesom han ikke tror, at influencerne holder styr på det. Det, mener han, er dybt problematisk, og han peger på, at netop unge mænd er overrepræsenterede i statistikkerne for spilafhængighed.
- For børnene er streamerne nutidens rockstjerner, og deres følgere gør, hvad de gør. Så jeg tror kun, at det er med til at skubbe i den forkerte retning i forhold til at få flere unge ind i spilafhængighed, siger han.
Hvorfor er det streamernes ansvar og ikke forældrenes, at der er børn, der ser med?
- Forældrene har også et ansvar, og jeg håber, at alle forældre vil tale med deres børn om, hvad det egentlig er for en stream, de ser. Når det er sagt, så har streamerne selvfølgelig også en stor del af ansvaret. For når man har 72.000 følgere, så er man jo en rollemodel, siger han.
Fremstilles "helt skævt"
Psykolog Thomas Marcussen fortæller, at de allerede i dag har unge i behandling, som har fortalt, at de blev introduceret til onlinespil gennem influencere på Twitch.
- Vi ser en gang imellem blandt de unge, der kommer her, at det er eskaleret i en form for gambling, hvor de har sendt mange penge til streamere, fortæller han.
Psykologen oplever, at det især er de unge drenge, som er særligt modtagelige over for pengespil. Og det er en overvejende stor del af den målgruppe, der er til stede på Twitch.
- Når de tror, at noget kan give nemme penge, er det ekstra fascinerende. Det her rammer lige ned i den tankegang, hvilket gør dem særligt udsatte, vurderer psykologen.
Han oplever, at gambling ofte fremstilles "helt skævt" i den verden.
- De viser typisk rigtig mange gevinster, og streamerne har en energi, som de kaster ind i aktiviteten med jubel og råben. Hvis man er ung og sårbar og sidder og keder sig, så er det nemt at blive revet med ind i noget.
Kender til problemet
Hos Spillemyndigheden er de opmærksomme på, at der "i større og større grad" bliver streamet online pengespil på platforme som Twitch.
I et skriftligt svar til TV 2 skriver Spillemyndigheden, at det er ulovligt at modtage penge fra personer under 18 år og spille på deres vegne. Spillemyndigheden oplyser også, at det er ulovligt for streamere at formidle deltagelse i spil for unge under 18 år.
De skriver også, at man kun må formidle og reklamere for spiludbydere, som har tilladelse fra Spillemyndigheden.
Hvis der reklameres for onlinespil eller samarbejdes med firmaer, skal det desuden fremgå tydeligt, at der er tale om en reklame, lyder det.
Simon Gram har en hjemmeside med links og rabataftaler til forskellige spiludbydere. Det fremgår dog af hans hjemmeside, at man skal være 18 år for at spille, og der linkes til hjælpelinjerne 'Stopspillet' og 'Rofus'.
Lokker med FIFA og Fortnite
Simon Gram er dog langtfra den eneste influencer, der streamer pengespil, og tendensen er ikke ny. Mange tjener nemlig mange penge på det, forklarer Emil Ludvigsen, der er ekspert i gaming og online fællesskaber hos Center for digital pædagogik.
- Mange streamere har aftaler med onlinecasinoer, hvor de tjener penge, hver gang de får deres følgere til at skrive sig op til spil på firmaets hjemmeside. Det har de en klar interesse i, siger han.
Han forklarer, at mange af streamerne begyndte med at vise populære computerspil som FIFA, Fortnite og Counter-Strike og fik opbygget en stor følgerskare gennem det. Efterfølgende er de så begyndt at streame onlinecasino – og har taget deres mange unge følgere med sig.
- Unge, der måske aldrig ville have interesseret sig for pengespil, er blevet præsenteret for det, fordi de allerede følger og ser op til dem. Der er jeg bekymret for, at 13-årige drenge kan forbinde det med noget sejt eller et fællesskab, siger han.
Emil Ludvigsen opfordrer forældre til at være nysgerrige på, hvad deres børn ser på Twitch. Samtidig mener han, at influencerne har et klart ansvar for at sikre, at børn under 18 ikke donerer penge til dem eller deltager i spilkonkurrencer.
- Det kan være svært at sikre, men så må de tage et valg om ikke at være mellemled og helt stoppe med at reklamere for det, mener han.
Skatteminister Jeppe Bruus (S) har allerede nu meldt ud, at det er et fænomen, som ministeriet vil undersøge. Da han denne uge blev spurgt på Twitter, om han ville se nærmere på fænomenet, svarede han:
- Det kan du godt regne med.
TV 2 har siden onsdag formiddag forsøgt at få et interview med streamer og influencer Simon Gram gennem mail og hans Instagram-profil, men han er ikke vendt tilbage på henvendelserne. I et opslag på Simon Grams Twitter-profil fremgår det, at han har modtaget mailen fra TV 2.