Samfund

Lastbilchaufførerne vil have løn, løn og mere i løn ved OK-forhandlinger

Transportområdet ønsker blandt andet, at inflationen ikke overstiger lønfremgangen.

Fredag tog transportområdet hul på overenskomstforhandlingerne, hvor der skal forhandles ny overenskomst for cirka 40.000 ansatte.

Og hvis der er noget, chaufførerne kan blive enige om, så er det, at de skal have mere i lønposen.

- Det hele skal jo hænge sammen, også for vognmændene, lyder det fra lastbilchauffør Jørgen Larsen, da TV 2 fanger ham i Vejle.

Jørgen Larsen har kørt lastbil i 38 år, og han fortæller, at i al den tid er lønnen ikke steget ret meget.

Hvor meget ekstra der skal tilfalde ham selv og hans kollegaer, ved han dog ikke. Men så længe det bliver mere, er han tilfreds.

Vil have del af kagen

Én, der gerne vil sætte ord på, hvad transportområdet kræver, hvad angår løn, er Ole Norst Nielsen, der er næstformand i 3F's transportgruppe i Aalborg.

Hvad er realløn?

Realløn betegner indkomsten fraregnet inflation eller deflation. Den er et udtryk for, hvad lønmodtageren reelt får ud af sin penge. Hvis reallønnen er steget, har forbrugeren større overskud eller mulighed for at købe endnu mere for sin løn end tidligere. Men hvis inflationen er steget, som det har været tilfældet i 2022, har man råd til mindre end året før.

Han fortæller til TV 2, at de ønsker at forbedre reallønnen, hvilket vil sige, at inflationen ikke må overstige lønfremgangen.

- Vi har holdt tilbage med vores lønstigninger og lønkrav siden 2010. Nu er tiden til, at vi også skal have en del af den her kage, og den her kage er stor, fastslår han.

Lina Hansen, der er chauffør ved transportfirmaet Frode Laursen, er dog lidt mere beskeden i forhold til, hvad hun ønsker at få ud af overenskomstforhandlingerne.

Hun vil bare gerne have fem kroner mere i timen, fortæller hun til TV 2.

- Så tror jeg godt, at man kan leve på en 37-timers løn om ugen, tilføjer hun.

Vil have råd til udgifter

Lønkravet går igen hos Mike Stirling, der er afdelingssekretær i 3F. Han er mødt op foran Industriens Hus i København, hvor overenskomstforhandlingerne finder sted.

- Vi kommer med tre store krav den her gang: løn, løn og løn, konstaterer han.

Ifølge Mike Stirling er transportarbejderne meget pressede på lønfronten lige nu.

For eksempel fortæller Paul-Anker Møller, der er lastbilchauffør hos Frode Laursen og tillidsrepræsentant i 3F, at han ønsker at få mere i løn, så han har råd til at betale sine udgifter.

- Alt det andet velfærd, som vi har kæmpet for i mange år, det er jo fint, at vi har fået det, men lige nu tror jeg bare, at folk fokuserer på, at de gerne vil have nogle flere penge til at betale deres udgifter, siger han.

Kan det ende i strejke?

3F's seneste lønoversigt for transport- og logistikområdet viser, at grundtimelønnen for en lastbilchauffør ligger på lidt over 138 kroner i timen.

Skulle vi strejke? Det får vi ikke noget ud af

Jørgen Larsen, lastbilchauffør

Hvis dette tal ikke får et nøk opad, anser Mike Stirling det ikke som usandsynligt, at forhandlingerne ender i en storkonflikt.

Ligeledes lyder det fra Ole Norst Nielsen, at han og medlemmerne er klar til at gå i strejke, hvis lønønsket ikke bliver indfriet.

Der er dog ikke meget, som tyder på, at chaufførerne, som TV 2 har talt med, har i sinde at vende tommelfingeren nedad til, hvad end arbejdsmarkedets parter finder frem til.

Dertil ytrer de intet ønske om at lade lastbilen blive hjemme i garagen.

- Skulle vi strejke? Det får vi ikke noget ud af. Ikke en skid, siger Jørgen Larsen.