Nu skal 400.000 husstande betale for et mere reelt forbrug

Evida modtog over 30.000 henvendelser om gasregninger og ændrer nu praksis, så kunder ikke længere skal betale for gas, de ikke bruger.

Omkring 400.000 danske gaskunder slipper nu for at hive un√łdvendigt mange penge op af lommen for at betale deres aconto-regninger, som hidtil har baseret sig p√• sidste √•rs forbrug.

Fra mandag indf√łrer den statslige gasdistribut√łr Evida nemlig kvartalsafl√¶sning for dets kunder. I f√łrste omgang vil det v√¶re frivilligt, om gaskunderne √łnsker at afl√¶se deres forbrug og f√• korrigeret regningen, men senere i 2023 vil m√•lingerne v√¶re obligatoriske.

Som TV 2 tidligere har beskrevet, har mange gaskunder oplevet at f√• aconto-regninger langt st√łrre, end hvad de betalte √•ret f√łr, selvom de grundet stigende gaspriser har sparet p√• gasforbruget.

I september blev Evida nærmest lagt ned af henvendelser, da over 30.000 mennesker ringede og skrev om deres målinger og regninger.

Forbrugerr√•det T√¶nk opfordrede Evida til at indf√łre kvartalsafl√¶sninger, ligesom klima- og energiminister Dan J√łrgensen (S) og flere partier varslede et politisk indgreb mod de √•rsbaserede acontoregninger.

Og nu √¶ndrer Evida praksis, fort√¶ller selskabets direkt√łr Kim S√łg√•rd Bering Kristensen til TV 2.

- Priserne er steget rigtig meget, og mange har henvendt sig til os. Derfor er det ikke l√¶ngere enkelt at v√¶re gaskunde, hvis man kun afl√¶ser √©n gang. Det er bedre at afl√¶se hvert kvartal for at kunne se effekt af sit reducerede gasforbrug, siger Kim S√łg√•rd Bering Kristensen.

Gaspriserne er steget fra 3 kroner til op omkring 30 kroner per kubikmeter p√• lidt over et √•r, og p√• grund af den √•rsbaserede m√•lemetode har det medf√łrt regninger i niveauer mellem 20.000 kroner og 40.000 kroner for nogle husstande. Lige nu ligger prisen per kubikmeter p√• knap 10 kroner.

Evida var også ramt af en IT-fejl, der gjorde, at 9000 kunder betalte for gas, selvom de havde afmeldt sig det helt.

Desuden har gasselskaberne ikke opkr√¶vet for forbrug p√• m√•nedsbasis, og derfor kan nogle risikere at have betalt en h√łjere pris for deres forbrug, end hvad den reelt er.

Kolde f√łdder i stuen

Det seneste år har været ekstraordinært på mange måder. Rusland invaderede Ukraine, og efterspillet har været konturer af et jerntæppe mellem Vesten og Rusland.

Det har sendt energipriserne til vejrs, og intet af det kunne have v√¶ret forudset, mener Kim S√łg√•rd Bering Kristensen, som siger, at det kom bag p√• dem, hvor stort et problem den √•rsbaserede m√•ling endte med at blive.

- Det var ikke noget, der var et problem f√łr i tiden. Ingen i gasbranchen havde forestillet sig, at det ville give mening at afl√¶se mere end en gang om √•ret, fordi priserne altid har v√¶ret s√• stabile.

Men for kunderne var sagen en anden. Blandt dem fortalte 70-√•rige Preben M√łller, at han og hans hustru m√•tte holde huset koldt p√• grund af gaspriserne.

- Motivationen ved at spare p√• gassen, n√•r man sidder inden for med halst√łrkl√¶de, men ikke kan se det p√• regningen, er sv√¶r at finde, sagde han i september.

Allerede dengang havde han og andre fået regninger, der for manges vedkommende var svære at betale. Det kontaktede tusindvis Evida om på tidspunktet.

Sp√łrgsm√•let er s√•, hvorfor gasdistribut√łren f√łrst √¶ndrer praksis nu. Til det svarer Kim S√łg√•rd Bering Kristensen:

- Prisstigningerne er g√•et st√¶rkere, end nogen har forventet. Vi sidder i en ekstraordin√¶r situation, og vi reagerede s√• hurtigt, som det kunne lade sig g√łre, vil jeg sige. Jeg synes, at det er en god model, at vi nu giver kunderne mulighed for at lave ekstraordin√¶re afl√¶sninger.

Ny ordning gælder alle, men…

Der er stadig et skridt tilbage, f√łr gaskunderne kan v√¶re sikre p√•, at deres regninger fremover afspejler et mere reelt forbrug.

For Evida er blot gasdistribut√łren, og de sender de ekstra m√•linger ud til gasselskaberne, der s√• skal v√¶lge at bruge dem eller ej.

For langt de flestes vedkommende vil dette ske automatisk, men alle husstande er ikke garanteret at nyde godt af den nye ordning.

- Det er vigtigt at sige, at det er op til gasselskaberne selv, om de vil benytte den her ekstraordin√¶re m√•ling. Men uanset hvad bliver det fremtidige forventede forbrug justeret ned, hvis man reducerer sit forbrug, siger Kim S√łg√•rd Bering Kristensen.

Hos Forbrugerr√•det T√¶nk tager de godt imod nyheden fra Evida. I r√•dets seneste m√•linger har ni ud af ti forbrugere svaret, at de fors√łger at spare p√• energiforbruget, fort√¶ller direkt√łr Mads Reinholdt.

- Derfor deler vi også forbrugernes frustration over, at acontobetalingen ikke har afspejlet deres reelle gasforbrug.

Ligesom flere af de danskere, som TV 2 har talt med, mener forbrugerr√•det ogs√•, at √¶ndringen af m√•lemetoden burde v√¶re sket f√łr.

- Selvf√łlgelig havde vi gerne set, at forbrugerne ikke skulle g√• et helt efter√•r, f√łr der blev handlet. Men vi er glade for, at Evida har lyttet og im√łdekommer forbrugernes store √łnske om hyppigere afl√¶sninger, siger Reinholdt.

Ingen automatiske målere

De nye afm√•linger skal, ligesom i den nuv√¶rende √•rsm√•ling, selv indberettes af husstande med gasforbrug. Hidtil har kunderne kun skulle g√łre dette √©n gang om √•ret, fordi det var nemmest for kunderne, siger Kim S√łg√•rd Bering Kristensen.

For der kommer ikke automatiske målere ud i private hjem, ligesom der er dele af i erhvervslivet.

Hvordan implementerer I det her helt konkret?

- Alle de steder, hvor det er muligt, vil vi skrive ud til folk p√• sms, mail og e-boks. De skal i bund og grund bare ind p√• et link og taste m√•lingen ind selv, siger Kim S√łg√•rd Bering Kristensen og tilf√łjer:

- Det er vigtigt, at det er nemt at være gaskunde. Normalt er prisen så stabil, at den årlige læsning gav bedst mening. På grund af prisstigningerne har vi været i gang længe med en dialog om, hvordan det var nemmest at være kunde fremover.

Har I håndteret det her godt nok, set i lyset af de mange problemer, jeres kunder har haft?

- Jeg tror ikke, at der er nogen, der havde set den her energikrise komme.