Tinka og Sjælens spejl

Børnene skulle ikke gå forgæves – men nu er der snart ikke flere 'Tinka'-nissehuer tilbage

Salling Group har undervurderet danskernes behov for 'Tinka'-huer, som nu er så godt som udsolgt.

Der er kun en uge til 1. december, og så går startskuddet til årets sidste måned, men også til den tredje og sidste udgave af 'Tinka'-julekalenderen – ’Tinka og sjælens spejl’.

Og måske bliver det så også sidste gang, at landets forældre skal bekymre sig om at skaffe en af de uhyre populære 'Tinka'-nissehuer til deres børn.

Da julekalenderen blev vist i 2019, var det bilfabrikanten Ford, der som hovedsponsor stod for uddelingen af huer, men de endte i en regulær shitstorm, fordi der ikke var nok.

I år er det Salling Group, der har stået for at producere og sælge 'Tinka'-huerne, og herfra lød det i en pressemeddelelse i oktober:

- Vi har indkøbt rigtig, rigtig mange nissehuer, så børnene ikke skal gå forgæves efter Tinkas røde nissehue.

Et umætteligt marked

Men ak, nu har det vist sig, at de, selvom de havde indkøbt 210.000 nissehuer, alligevel havde undervurderet danskerne behov for 'Tinka'-nissehuer, der nu er så godt som udsolgt i hele landet.

- Der kan være enkelte tilbage rundt omkring, men vi er snublende nær udsolgt. Når den sidste hue er solgt, er der ikke flere, siger Jacob Krogsgaard Nielsen, der er kommunikationschef i Salling Group, til TV 2.

Det er første gang, at nissehuerne har kostet penge. Prisen har været 12 kroner, og for hver hue solgt har Salling Group doneret to kroner til julemærkehjemmene.

- Vi er positivt overraskede over den overvældende efterspørgsel og tolker det som et udtryk for, at rigtig mange danskere glæder sig til årets familiejulekalender på TV 2. Og så glæder vi os til at ønske god jul til julemærkehjemmene, som får to kroner for hver solgte nissehue, siger Jacob Krogsgaard Nielsen.

TV 2 er taknemmelig for interesse

Hos TV 2, der viser 'Tinka og sjælens spejl', er det første gang, at de har lavet en licensaftale for salg af 'Tinka'-huer og andre produkter, og derfor har de valgt at lægge sig op ad Salling Groups vurdering af markedet.

Og så er de glade for den ”overvældende og voldsomme interesse”, de håber, der vil fortsætte, når tredje del af 'Tinka'-julekalenderen ruller over skærmen 1. december.

Det siger Jacob Weinreich, der er marketing- og pr-direktør hos TV 2.

- Vi er taknemmelige for, at der igen er stor interesse for vores julekalender og for de aktiviteter, vores partnere har. Men vi er selvfølgelig også overvældede over den voldsomme interesse.