Høj inflation får Coop-kunder til at søge mod discountbutikker
Coop og Salling er i gang med at udrulle hvert deres discountkoncept som svar på inflationskrisen.
Den stigende inflation har sat sig i husholdningernes madbudgetter, og udviklingen har været med til at ændre kundernes adfærd.
Det siger Lars Aarup, der er analysechef hos supermarkedskoncernen Coop. Den driver blandt andet kæderne Superbrugsen, 365discount og Fakta.
- Vi har set to bevægelser i den seneste periode. Den ene bevægelse trækker kunder væk fra supermarkederne og ned ad gaden til discountbutikkerne.
- Den anden bevægelse handler om, at kunderne kigger efter billigere alternativer, når det kommer til bestemte varegrupper, og så jagter de tilbuddene, siger han.
Det er særligt, når kunderne står ved køddisken, at valget er begyndt at falde ud til anden side.
- Vi har særligt set en forskydning inden for kød, hvor vi ser flere vælge kylling, og færre der spiser ko eller gris, siger Lars Aarup.
- Foder til dyr er generelt steget i pris, og det gør jo kødet dyrere at producere.
Forsøger at tilpasse sig
Forbrugerpriserne for oktober blev torsdag opgjort til at være 10,1 procent højere, end tilfældet var i samme måned sidste år.
Det er tydeligt, at forskellige varegruppers prisudvikling bidrager vidt forskelligt til udviklingen.
Prisen på andre spiselige olier end olivenolie er eksempelvis mere end fordoblet på et år. Margarine og andre vegetabilske fedtstoffer er steget knap 43 procent i perioden, viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.
Coop forsøger i høj grad at følge med de nye forbrugertendenser.
Inden årets udgang vil alle koncernens Fakta-butikker blive lukket, og i stedet begynder man at satse på det nye butikskoncept 365discount.
Discountkonceptet rulles ud som svar på den nuværende inflationskrise.
Der bliver dog hård kamp om de kunder, der søger mod billigere alternativer.
Senest har Salling nemlig åbnet den første af foreløbig ti butikker i koncernens nye discountkæde Basalt.